sztrájk;Continental;munkakörülmények;makói gumigyár;

- Csaknem háromszázan sztrájkoltak a makói gumigyárban

A szakszervezet szerint a kollektív szerződés tavaly nyári egyoldalú felmondása óta valósággal hajszolja a dolgozókat a munkáltató.

A vártnál jóval többen léptek sztrájkba ma reggel 6 órakor Makón; a Continental AG Contitech Fluid Automotive Hungária Kft.–nél a délelőtti műszak létszámának a kétharmada, becslések szerint csaknem 300 dolgozó nem vette fel a munkát – közölte a Népszavával Radics Gábor, a Gumiipari Szakszervezeti Szövetség (GSZSZ) elnöke.

A délelőtti műszak kezdetétől délután kettőig tervezett munkabeszüntetéshez az úgynevezett bérelt dolgozók is csatlakoztak volna, ám ez nem jogszerű, a szakszervezet ezért őket nem vonta be őket a tiltakozó akcióba. 

A gumigyári dolgozók a kedvezőtlen munkakörülmények, egyebek között a túl sok túlóra és a tíz évnél hosszabb ideje ott dolgozók plusz juttatásainak elvétele ellen tiltakoznak.

A Continental makói telephelyén tavaly nyáron szűnt meg a munkabéke. Ekkor ugyanis a cégvezetés  – a koronavírus-járvány miatt szükséges intézkedésekre hivatkozva – egyoldalúan felmondta a túlmunkát is szabályozó kollektív szerződést, s ezzel gyakorlatilag szabad kezet kapott a korlátlan túlóráztatására.

Ekkor sokan megváltak a cégtől, mert nem vállalták a vezetőség által egyoldalúan bevezetett új munkarendet. A szakszervezet beszámolója szerint az ottmaradtakat – mintegy 1700 dolgozót – azóta egyre jobban hajszolja a cégvezetés, mert az időközben megszaporodott megrendelést ezzel, a drasztikusan lecsökkent létszámmal is teljesíteni akarja.

A Népszava információi szerint végül a gyár 85 százaléka leállt, a csoportvezetők is sztrájkba léptek. 

Bár a koronaválság tavaly nehéz helyzetbe hozta a Molt, az üzleti életképességet kifejező pénzügyi mutatók alig romlottak. Az olajcsoportot shopjaik húzták ki a csávából.