orosz;metró;felújítás;M3-as metró;Metrowagonmash;

- Felújított metrókocsik: orosz rulett

Nyugtalanító eredményre jutottak az orosz metrókocsi-beszerzését vizsgáló szakértők. A Népszava megszerezte a titkolt jelentést.

Alkalmatlan anyagok használata, elavult felfüggesztési rendszer, visszatérő rozsdásodás, tucatnál is több sorozatos meghibásodás, ügyetlenül megvalósított, ideiglenesnek szánt megoldások, orosz szabványok, gondatlan kivitelezés – olvasható a lapunk birtokába került jelentésben. De akadnak ennél cifrább dolgok is. 

Karácsony Gergely főpolgármester január elején rendelte el az M3-as vonalon futó orosz metrókocsik beszerzésének átfogó vizsgálatát. A jelentést a BME Viking Zrt. határidőre le is szállította, ám a BKV felügyelő bizottsága mind a mai napig nem tárgyalta. A főváros három hónapja lényegében titkolja a jelentést és nem véletlenül. 

A műszaki, gazdasági és jogi kérdéseket külön-külön tárgyaló jelentésben egészen durva megállapítások szerepelnek. A jelentés szerint az új kocsik vásárlásához képest a korábbi városvezetés által választott orosz – felújításnak beállított – konstrukció „igen szerénynek mondható megtakarítást eredményezett”, különös tekintettel „az üzemeltetés és karbantartás egyelőre nehezen prognosztizálható költségére”. A jelentés szerint a kocsik élettartamának végére akár 36 százalékkal is nőhet az üzemeltetési költség. S akkor még nem beszéltünk az utólagos klimatizálás áráról, illetve arról, hogy a karbantartás költsége irreálisan megemelkedhet, ha az orosz gyártó monopolhelyzetbe kerül az alkatrész utánpótlásban.

Márpedig a jelentés szerint eddig 18 sorozathibára derült fény. A rozsdásodás, a pocsék heggesztés, és az ülések esetenként balesetveszélyes törése a legsúlyosabb problémák közé tartozik.     

A legnagyobb gond a rozsdásodás – derül ki a Népszava birtokában lévő jelentésből. Az első három szerelvény padlólemezei három év alatt teljesen átlyukadtak, de a rozsda már elérte az oldallemezeket, a tartóoszlopokat, és megjelent a tetőn is. Ráadásul az azóta javított kocsikon újra megjelentek a rozsdafoltok. A később gyártott kocsikon enyhébbek a tünetek, de a szakértők szerint bizonyos jelekből arra lehet következtetni, hogy csak idő kérdése, mikor indul meg azokban is a kiterjedt korrózió. A padló ugyanis ezeknél a kocsiknál sem lett tökéletes, az ajtóküszöbnél például hiányzik a vízelvezetés, így csak befelé tud folyni a tisztításhoz használt mosófolyadék és az eső. A problémát az oroszok úgy próbálták kiküszöbölni, hogy lyukakat fúrtak a küszöbbe, csakhogy ezt gyakorta olyan gondatlanul végezték el, hogy a víz most egyenesen a tartószerkezetbe folyik.

S nemcsak arról van szó, hogy az orosz „felújítással” anyagilag sem járt túl jól a főváros, vagy hogy a szerelvények durván rozsdásodnak. A jelentés szerint eddig 18 sorozathibára derült fény. Köztük van az ülések esetenként balesetveszélyes törése.

Nehéz szülésKarácsony Gergely főpolgármester azután döntött a felülvizsgálatról, hogy a BKV kénytelen volt beismerni: a „felújított” szerelvények padlólemezeit gyakorlatilag felzabálja a rozsda. A főpolgármester két hónapot adott a feladat elvégzésére. A BKV először saját könyvvizsgáló cégével, valamint annak jogi partnerével végeztette volna el a munkát, de a társaság felügyelőbizottsága nem támogatta a javaslatot, mert nem látták biztosítottnak az eljárás részrehajlás nélküli lefolytatását. Nyílt közbeszerzést kértek, abban bízva, hogy egy ismert minőségbiztosító cég, például a német központú TÜV Rheinland vizsgálhatja majd ki az ügyet. Nem így lett. A pályázatra három ajánlat érkezett, kettőt érvénytelennek nyilvánítottak. A megbízást végül a BME Viking Zrt. nyerte el 57,5 millió forintért, amely később más alvállalkozókat is bevont a munkába. Kérdésünkre, hogy a BKV felügyelő bizottság eddig miért nem tárgyalta a jelentést, a közlekedési cég korábban azt válaszolta, hogy „zajlik a jelentés véglegesítése, ami pusztán az elütések javítását és az adatok egyeztetését jelenti, természetesen a megállapítások megváltoztatása nélkül”. Katona Tamás, a felügyelő bizottság elnöke szerint a jelentést pontosítani kellett, mert „a szakértői vizsgálat nem minden kérdésünkre adott kielégítő választ”. 

Az orosz gyártó, a Metrowagonmash (MWM) által 30 évre felemelt élettartam a szakértők szerint csak akkor teljesíthető, ha a gyártási anomáliák kezeléséhez haladéktalanul nekikezdenek és a javítás megfelelő színvonalon zajlik le. Intő jel, hogy a meghibásodás aránya a teljes járműflottában már most 15 százalékos. Márpedig a normál működéshez a járművek 84 százalékára szükség van.

A problémák jelentős részét az okozza, hogy nem a régi kocsivázakat újították fel, hanem újakat gyártottak, majd ebbe próbálták beilleszteni – a gyártási dokumentáció szerint „nehezen értékelhető új megoldásokkal” – a nem ehhez a kocsiszekrényhez gyártott új berendezéseket. Ennek eklatáns példája az inverter (áramátalakító) elhelyezése. A szakértők szerint a tartókonzolok anyaga nem alkalmas hegesztett szerkezethez, ami töréses balesetet eredményezhet. Az oroszok ugyan azóta javították a hibát, de ez csak ideiglenesként fogadható el.

A gondatlanság egyébként a jelentés szerint visszatérő probléma. „A gyártáskori ellenőrzés során bizonyos elemeket nem lett volna szabad tovább engedni”– olvasható a jelentésben. A szakértők egyenesen kétségbe vonták a hegesztők alkalmasságát és a teljes járműflotta haladéktalan átvizsgálását javasolják a varrathibák feltárása érdekében. Komoly gond az is, hogy a kábelkorbácsokat gyakorta egyszerű műanyag gyorskötözőkkel alakították ki, az esetleges tűz terjedését megállító tűzgátak pedig helyenként egyszerűen kimaradtak. Gond van a padlószerkezetben használt anyagokkal is, amelyek „magyar szabványoknak való megfeleltetése kétségbe vonható”. Az is sok kérdést vethet fel, hogy a BKV minőségtanúsítóját az orosz cég fizette. 

A szakértők szerint a még nyitott műszaki kérdések jelenthetnek kockázatot a napi üzemeltetés biztosítása során, de folyamatos monitorozás és karbantartás mellett garantálható az üzembiztonság – állítja a jelentés.

Kormányzati elvárásokA Tarlós István vezette fideszes többségű Fővárosi Közgyűlés 2014-ben döntött az M3-as vonalon közlekedő járműpark felújítását célzó tender kiírásáról, miután az Orbán-kormány nem támogatta új metrókocsik vásárlását. A felújításra biztosított keretet 25 milliárddal kellett volna megemelni ahhoz, hogy új szerelvényekre hirdethessenek tendert. Más kérdés, hogy az új járművekre kiírt pályázaton az orosz cég ajánlata aligha lett volna versenyképes. Ezért az ellenzék azóta is azzal támadja a projektet, hogy az egész konstrukció mást sem szolgált, mint a moszkvai érdekek kiszolgálását.

A visszautasítás legfőbb indoka Budapest továbbra is nagyon rossz levegője. A főpolgármester szerint ma még az önkormányzat is méltatlan az átadásra.