Az Orbán-kormány nyíltan hadat üzen a fővárosnak, ha megakadályozza a 200 millió eurós, rendkívül kedvező feltételekkel nyújtott hitel felvételét az Európai Fejlesztési Banktól (EIB) – jelentette ki csütörtökön Karácsony Gergely főpolgármester egy piros trolibusz előtt állva a Hősök terén. A jármű egyike azoknak, amelyek a Tarlós István főpolgármestersége idején elindított járműbeszerzési program keretében Budapestre érkeztek.
A szállítói kontraktus keretében további 50 alacsonypadlós, korszerű trolibusz rendelhető az opcionális keret lehívásával, míg egy másik szerződés részeként 50 új CAF villamost vásárolhatna a főváros igen kedvező áron. A kormány tavaly nyáron ígéretet tett rá, hogy a főváros lehívhatja ezeket az opciókat. Ez összesen 100 új jármű beszerzését jelentené, amely ugrásszerű minőségi javulást hozhatna a fővárosi közösségi közlekedésben. Az egységes korszerű járműflotta ráadásul jelentősen csökkentené az üzemeltetési költségeket is. A kormányígéret 3 milliárd forint uniós forrás átcsoportosítására vonatkozott. Ebből azonban semmi sem lett.
A városvezetés ekkor azt kérte a kormánytól, hogy járuljon hozzá az EIB-hitel felvételéhez, amelynek törlesztését csak 4 év múlva kell megkezdeni, miközben a közösségi közlekedés működési költsége addigra jelentősen csökkenne, megkönnyítve a főváros gazdasági helyzetét. A kormány azonban a Fővárosi Közfejlesztések Tanácsának két héttel ezelőtti ülésén közölte, hogy ehhez sem járul hozzá.
A másfél millió ember életét megkönnyítő, a piaci árnál 40 százalékkal olcsóbb járműbeszerzést viszont ellehetetlenítené.
A kormány elzárkózása az EIB képviselőit is meglepte és jelezték, nem engedik el az ügyet, lévén a kívánatos zöld fejlesztésnek számító járműbeszerzés tökéletesen illeszkedik az unió és a bank politikájába. Karácsony Gergely közlése szerint a bank véleményét a kormány aligha hagyhatja teljesen figyelmen kívül, hiszen az Orbán-kabinet a fővárosi önkormányzaténál jóval nagyobb kölcsön felvételéről tárgyal.
Megszegett ígéretek sora
„A kormány sorra szegi meg a korábbi ígéreteit. Csak jövőre adja oda a buszvásárlásra ígért 3,2 milliárd forintot, 2022-ben utolsó részletként fizetné a Lánchíd-felújításra ígért 6 milliárdot, a sikló nemhogy sínre kerülne, de inkább ellehetetlenül, a Rác Fürdő megnyitása évek óta csúszik az állami felszámoló késlekedése miatt, az M3-as metróberuházás esetében pedig az alagútfelújításra vállalkozó külföldi cég érdekeit képviselik, mintsem a közpénz védelmében a 17 milliárdos, nem kellően alátámasztott többletkövetelés csökkentéséről tárgyaló fővárost” – sorolta példákat a kormány hitszegésére Tüttő Kata városüzemeltetésért felelős főpolgármester-helyettes, aki lapunk kérdésére nem tagadta, elakadtak a tárgyalások a kivitelező Swietelsky Vasúttechnika Kft-vel. Tüttő fontosnak tartaná, hogy ebben a helyzetben a kormány a fővárossal alkosson egységfrontot, ne a vállalkozóval.
A fővárosnak nem presztízskérdés, hogy ki valósítja meg a budapesti beruházásokat, a lényeg az, hogy elkészüljenek – válaszolta a Népszavának a kormány 60 milliárdos projekt átvállalási ajánlatára vonatkozó kérdésére Karácsony Gergely. A főváros írásban is megkapta a kormány ajánlatát, de döntés még nem született. A főpolgármester ugyanakkor rámutatott: ha át is adnak bizonyos beruházásokat, azokat a kormány a fővárosiak által befizetett adókból valósítaná meg, ráadásul olyanokat válogattak ki, amelyek a kormánynál jól fekvő építőipari vállalkozásokat juttatná újabb megrendeléshez. A járműbeszerzés egy fillérjébe se kerülne a kabinetnek, csupán egy aláírásra lenne szükség a hitelkérelmen, de tisztán politikai szándékok miatt még ennyit se tesz meg az Orbán-kabinet a budapestiekért.