Európai Bizottság;jelentés;jogállam;7-es cikkely;

- Sok baj van a magyar jogállammal

Vera Jourová kész a párbeszédre a magyar kormánnyal, és lenne is miről tárgyalni: az Európai Bizottság első átfogó jelentésében hosszan sorolja aggodalmait a jogállam érvényesülésével kapcsolatban.

Borús képet fest a magyarországi jogállam helyzetéről az Európai Bizottság jelentése, amely az igazságszolgáltatás működéséről, a korrupció elleni küzdelemről, a média sokszínűségéről valamint a demokratikus fékek és ellensúlyok rendszeréről ad átfogó értékelést. A brüsszeli beszámoló szerint Magyarország mind a négy vizsgált területen rosszul teljesít, sokkal több az aggodalomra okot adó fejlemény, mint a dicséretre méltó.

Az Európai Bizottság először készített átfogó elemzést a jogállam helyzetéről mind a 27 tagállamban. Az értékelések célja megelőzni a bajt és felhívni a figyelmet a kockázatokra, majd párbeszéd útján orvosolni a problémákat.

Magyarország esetében ezzel kissé elkésett a brüsszeli testület, hiszen az uniós értékek érvényesülésének rendszerszintű kockázatai miatt már hosszú ideje eljárás folyik ellene az EU miniszteri tanácsában. Vera Jourová bizottsági alelnök a Népszava kérdésére ugyanakkor aláhúzta: a magyar kormánnyal is folytatni kívánja a dialógust, az Európai Bizottság senki előtt sem zárja be az ajtót, hiába döntött úgy Orbán Viktor, hogy megszakít vele minden politikai kapcsolatot.

A brüsszeli testület véleménye szerint Magyarországon meg kell erősíteni a bíróságok függetlenségét. A jelentés külön kiemeli az Országos Bírói Tanács és az Országos Bírói Hivatal közötti hatásköri feszültségeket, és aggályosnak nevezi, hogy a Kúria törvénytelennek ítélt egy előzetes döntéshozatali kérelemre irányuló beadványt az EU Bíróságához. Megjegyzi, hogy a hagyományos eljárás kiiktatásával lehetővé vált az Alkotmánybíróság parlament által választott tagjainak kinevezése a Legfelsőbb Bíróságba. A brüsszeli testület ugyanakkor méltatja a bírósági eljárások minőségét és hatékonyságát, valamint az igazságszolgáltatási rendszer digitalizációját.

A független ellenőrző mechanizmusok hiánya, valamint a politika és egyes hazai üzleti vállalkozások szoros összefonódása hozzájárul a korrupcióhoz - áll a bizottsági jelentésben. Elvétve fordul elő, hogy magas beosztású személyek ellen eljárás indul korrupció miatt. A fontos hivatal betöltő emberek, illetve a közvetlen környezetük által elkövetett korrupciós ügyek felderítése következetesen elmarad. Az Európai Bizottság szerint a civil szervezeteket övező ellenséges környezet és az átláthatósággal, valamint a közérdekű információkhoz való hozzáféréssel kapcsolatos problémák együttesen szűkítik a társadalmi ellenőrzés lehetőségeit és gyengítik a korrupcióellenes fellépést.

Hosszan taglalja az értékelés a magyarországi média helyzetét. A bizottsági megítélés szerint kifogásolható a Médiatanács függetlensége és hatékonysága, nem biztosított a média tulajdonviszonyok átláthatósága. A Közép-európai Sajtó- és Média Alapítvány (KESMA) létrehozása veszélyezteti a média sokszínűségét. A kormány az állami hirdetésekkel közvetett politikai befolyást gyakorol a sajtóra. A független sajtóorgánumok szisztematikus akadályokkal és megfélemlítéssel néznek szembe, felvásárlásuk aggodalmakat kelt.

Aggasztónak találja az Európai Bizottság a magyar jogalkotási folyamatot is, elsősorban az átláthatóság hiánya, valamint azért, mert csökken a nyilvános konzultációk és a hatásvizsgálatok használata. Jogbiztonsági kérdéseket vet fel az állami szervek lehetősége jogerős bírósági határozatok Alkotmánybíróságon történő megtámadására. A független intézmények gyengülése és a civil társadalomra nehezedő nyomás gyengíti a fékek és egyensúlyok rendszerét.

Az Európai Bizottság mostantól évente meg el fogja készíteni a jogállam állapotát felmérő jelentését. Az idei értékelést hamarosan megtárgyalja az Európai Parlament, októberben pedig a tagállami miniszterekből álló EU Tanács. Mind Vera Jourová, mind Didier Reynders igazságügyi biztos azt hangoztatta, hogy a beszámolóval nem kívánják helyettesíteni az Európai Unió egyéb eszközeit a jogállam elősegítésére. Nem mondanak le sem a kötelezettségszegési eljárásokról, sem a 7. cikkelyes eljárás elindításáról, sem a pénzügyi szankciókról, ha az EU-s elveket bárhol megszegik. 

Mindenki másképp csináljaA bizottsági jelentés méltatja Lettországot és Máltát az igazságszolgáltatás függetlenségét megerősítő reformért, Hollandiát pedig azért, mert korlátozni kívánja a végrehajtó és törvényhozó hatalom befolyását a Legfelső Bíróság és a Bírói Tanács tagjainak kinevezésére. Különösen aggasztónak tartja viszont, hogy Lengyelországban egyazon személy az igazságügyi miniszter és a legfőbb ügyész, Romániában pedig még mindig hatályosak a bírói függetlenséget korlátozó korábbi törvények. Szlovákiában hosszú ideje probléma van az igazságszolgáltatás függetlenségével és feddhetetlenségével, de jó jel, hogy idén áprilisban átfogó reformot határoztak el. A világ 20 legkevésbé korrupt országából 10 az Európai Unióban található, idézi fel a Transparency International felmérését a brüsszeli jelentés. Ugyanakkor az Eurobarometerre hivatkozva megállapítja, hogy az európaiak egyik legsúlyosabb gondja a korrupció. Olaszországban tavaly januárban olyan törvényt fogadtak el, amely megszigorította a korrupció büntetési tételeit, Spanyolországban pótlólagos forrásokat biztosítottak az ügyészségnek és ugyancsak szigorították a btk-t. Ausztriában a magasrangú tisztségviselőket magával rántó korrupciós ügyek (lásd: Ibizagate) miatt a kormány azt tervezi, hogy megerősíti a számvevőszék jogosítványait a pártfinanszírozás ellenőrzésére. Szlovákiában viszont meglehetősen kevés az olyan ügy, ahol magas beosztású hivatalnokok ellen indult vizsgálat és vádhatósági eljárás. Ugyanezek az aggodalmak Csehországgal kapcsolatban is fennállnak. Magyarországon kívül Máltán és Lengyelországban érheti kifogás a média szabályozó hatóság függetlenségét, míg Bulgáriában, Görögországban, Luxemburgban, Romániában és Szlovéniában az a baj vele, hogy források hiányában nem tud hatékonyan működni — állítja az Európai Bizottság. Németországban, Franciaországban és Portugáliában világos szabályok biztosítják a média tulajdonosi szerkezetének átláthatóságát, de ez korántsem mondható el például Bulgáriáról, Ciprusról vagy Csehországról. Magyarországhoz hasonlóan Ausztriában is probléma, hogy az állam viszonylag nagy összegű hirdetéseket helyez el a sajtóban, ami felveti a politikai befolyásolás lehetőségét. Az uniós testület méltatja, hogy a horvát és a szlovén kormány is kész a civil szervezetek támogatására. A nem-kormányzati szféra ugyanakkor sokhelyütt támadások célpontja. Lengyelországban állami szinten folyik rágalomhadjárat irányul NGO-k, különösen a melegek jogaiért kiálló civilek ellen — olvasható a brüsszeli jelentésben.