Nem mindenhol egyformán valósul meg a koronavírus-fertőzések miatt elrendelt időszakos tantermen kívüli oktatás, sokszor a helyi körülményeken, lehetőségeken múlik, egy-egy iskola mennyire hatékonyan tudja megoldani, hogy karanténba került diákjaik a lehető legkisebb hátránnyal folytathassák tanulmányaikat. Az Operatív Törzs tájékoztatása szerint szerdán 202 osztályban és hét teljes iskolában volt érvényben digitális munkarend.
Egy budai középiskola – ahol négy osztály van karanténban – pedagógusa lapunknak elmondta: bár a digitális tanrend sokkal több felkészülést igényel tőlük, az érintett osztályok tanítását igyekeznek úgy megoldani, hogy az ne térjen el a szokásos órarendtől. Vagyis a diákoknak az órarendjük szerinti tanórában kell elérhetőnek lenniük, ebben az időben kell az adott tantárgyhoz kapcsolódó feladatokat elvégezniük. Ugyanígy az élő, videókonferenciás online órákat is csak az órarendnek megfelelően tartják. Ha egy diák „nem jelenik meg” az online órán, a szülőket kell értesíteni.
Nem ennyire kidolgozott rendszer szerint oktatnák a karanténos diákokat egy Pest megyei, falusi általános iskolában. Bár az intézményt ezidáig elkerülte a vírus, a szülők azt a tájékoztatást kapták, betegség vagy karantén esetén a tanulónak – a gyakorlatban sokszor a szülőnek – kell gondoskodnia a tananyag pótlásáról. Bár a diákok a Köznevelési Elektronikus Ügyintézési Rendszeren (KRÉTA) is megkapják a feladatokat, továbbá a szülők a pedagógusokkal emailen vagy telefonon is tarthatják a kapcsolatot, de ez nem mindenkinek jelent megnyugvást.
– Lényegében ugyanúgy kellene csinálnom mindent, mint akkor, amikor valamilyen más betegség miatt marad otthon a gyerek – mondta a Népszavának egy édesanya, akinek két gyermeke is ebbe a falusi általános iskolába jár. Ez az jelenti, hogy például a többi szülőtől kell segítséget kérnie, hogy (miután a KRÉTA-ba nem mindig kerül fel minden tananyag időben) fényképezzék le és küldjék el az órai jegyzeteket – feltéve, ha nem kerül az egész osztály karanténba.
Az állami iskolafenntartó Klebelsberg Központ lapunk megkeresésére közölte: amennyiben egy osztályban tantermen kívüli, digitális munkarend kerül elrendelésre, a tavasszal szerzett tapasztalatok alapján – jellemzően interaktív, élővideós módszerrel, a feladatoknak a KRÉTA rendszerben történő rögzítése mellett – folyik az oktatás. „Ennek pontos kialakításában most is megvan az intézmények mozgástere, ugyanakkor az elvárás, hogy minden tanulónak biztosítsák a tanulás, a tananyagok feldolgozásának és a szükséges ismeretek elsajátításának a lehetőségét” – írták.
– A párhuzamos tantermi és digitális oktatás olyan sok körülménytől függ, hogy gyakran lehetetlen az elvárt módon kivitelezni – állítja Nagy Erzsébet, a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete országos választmányának tagja. Ide tartozik az iskola felszereltsége, a pedagógusok leterheltsége. De a bontott osztályok esetében – amikor például egy nyelvi órán két külön osztály diákjai vesznek részt – szintén nehézkes a párhuzamos oktatás megvalósítása, ha úgy alakul, hogy az osztály egyik fele karanténban van, a másik fele pedig az iskolában.
Nagy Erzsébet problémának tartja azt is, hogy egyre több tanár kerül karanténba, az óráikat pedig helyettesítéssel tartják meg, gyakran szaktanárok nélkül. – Én németes vagyok, de nemrég két csoportnak kellett történelemórát tartanom. Inkább kint, a szabad levegőn töltöttük az időt – mondta. A lemaradást akkor tudják pótolni, ha a szaktanárok kiszabadulnak a karanténból. Ezt úgy oldják meg, hogy a legfontosabbakra fókuszálva rövidítik a tananyagokat.