Rajtam senki ne kérje számon Tarlós István programját, mivel én nem azzal győztem. Élhető Budapestet szeretnénk, amelyben a város főutcája nem autópálya. A Nagykörút a mi olvasatunkban nem csupán az autókról szól, hanem több zöldről, kultúráról és teraszokról – jelentette ki Karácsony Gergely főpolgármester mai kerékpársávokról szóló sajtótájékoztatóján.
Ahhoz, hogy elindulhasson a Nagykörút élhetőbbé tétele, csökkenteni kell az ott áthaladó forgalmat és teret kell adni az alternatív közlekedési módoknak, mint például a biciklizés – tette hozzá a városvezető, aki egyúttal hangsúlyozta, hogy a cél nem a kiszorítás, hanem az egyensúlyteremtés az autósok és a közösségi közlekedést használók, illetve a biciklisek között. Ezt az elvet figyelembe véve nem egy univerzális megoldás mellett döntöttek a körút teljes hosszában, hanem az eltérő forgalmi adatok alapján két változatban biztosítják a biciklis közlekedést a körúton.
A Petőfi hídtól a Blaha Lujza térig (pontosabban a Dohány utcáig) visszaállítják a kétszer két sávot az autósoknak, a bicikliseknek pedig a parkolósáv helyén alakítanak ki biztonságos kerékpárutat. A Dohány utcától északra ez csak jelentős infrastrukturális beavatkozások és fakivágás révén lenne lehetséges, amit a városvezetés nem támogat. Így ott marad az egy sáv az autósok, egy sáv a kerékpárosoknak és egy a parkolásra. Az út áteresztőképességének növelésére azonban lokálisan kialakítanak 2 sávos szakaszokat és állítanak a közlekedési lámpákon is.
Az intézkedés várhatóan 400-500 fővárosi tulajdonú parkolóhelyet érint, amely túlnyomó részben nem az ott élők parkolását szolgálja, a főváros elvétve adott ki ezekre kedvezményes parkolási engedélyt. Így ez nem befolyásolja az érintett kerületekben élők autóinak parkolását.
Az új közlekedési rend várhatóan szeptember végétől lép teljes egészében életbe, de az első lépések egy-két héten belül érzékelhetőek lesznek.