Balaton;Balatonaliga;Club Aliga;

Belépni tilos tábla a Club Aliga területén

- „Nem hittem volna, hogy visszajön a múlt”

A kormány még a lehetőségét is elvette annak, hogy a balatonaligaiak beleszólhassanak, hogy mi legyen a sorsa a település egyetlen, megmaradt szabad vízpartjának.

„Ha ezt tényleg megcsinálják, akkor ennek a falunak vége” – summázta az egyik parti vendéglő vezetője a faluban már régóta terjengő hírt, miszerint annyi év után a Club Aligát megszerző, immáron kőkemény

kormányhátszelet maguk mögött tudó beruházók végleg megkaparinthatják a falucska, Balatonvilágos-Balatonaliga utolsó, még látogatható vízpartját. Nem messze tőle egy idős néni igyekszik haza a cekkerével. Mosolygós a szeme, de amikor a parti sétányról kérdezzük, elkomorul.

„Szörnyen el vagyok keseredve – mondja –, nem hittem volna, hogy visszajön a múlt”. Ő 1964 óta tölti minden nyarát az aligai magasparton. „Harminc éven át csak a Tompa Mihály utcáig tudtunk elmenni. Onnan már fegyveres őrökkel őrizte a rendszer a balatonaligai magaspart árnyékában meghúzódó elit pártüdülőt vendégeit a dolgozó néptől”. „Azt hittük, hogy a rendszerváltozással ennek már végleg vége lett. Erre meg az egész újrakezdődik”.

Ennél biztosabbat ő sem tud, csak azt, amit a falu népe susog a „kontyrádión” ahogy a szóbeszédet nevezi.  Méghozzá azt, hogy jövőre óriási építkezések kezdődnek, óriásszálló épül a régi pártüdülő helyén, természetvédelmi területen többszintes apartmanok épülhetnek, illetve harminc év után újra lezárják a Balatonpartot a helyiektől, hogy újra csak a kiválasztott kevesek használhassák. Mindenki más, a falucska 1200 lakosa és a nyaranta itt pihenő ezrek pedig a kilométerekkel odébb lévő kis sóstói szabadstrandra mehetnek, ahol már most – a koronavírus dacára – egy tűt sem lehet leejteni.

A helyiek balsejtelmei akkor kezdődtek, amikor 2018-ban a Club Aligát tulajdonló céget, a Pro-Mot Kft. többségét megszerezte az akkor még Mészáros Lőrinc–Tiborcz István tulajdonolta Appeninn. Ezután sorompóval zárták el a parthoz tartozó mólót, kitiltva onnan a helyi pecásokat. Később az Appeninn a lakossági tiltakozás nyomán visszavonulót fújt, azt állítva, hogy a lezárás a mólót bérlő cég saját akciója volt. (A céggel később szerződést bontott az Appeninn.)

A kormányközeli cég azonban érdemben nem nyilatkozott arról a helyi lakosságnak, hogy mi a terve a megszerzett ötvenhektáros területtel. Végül hosszas hallgatás után egyértelművé vált a helyzet: a napokban egy rendelettel „kiemelt nemzetgazdasági jelentőségűnek” nyilvánították a Club Aliga területére

tervezett fejlesztést. A civilek szerint ezzel lehetetlenné vált, hogy az önkormányzatnak bármilyen beleszólása legyen a terület beépítésébe. A szóban forgó rendeletben jelentősen megnövelték a beépíthetőséget, továbbá jócskán megemelték a beépítési magasságot is, így most már nincs jogi akadálya annak, hogy akár hatemeletes szállodák és apartmanházak emelkedjenek ki a területen az évszázados platánfák borostyánnal befutott árnyékából vagy a helyükön. Ráadásul a kormányrendeletben a még állami tulajdonú területeket, az eddig szabadon használt vízpartot és az oda vezető utakat is fejlesztési területnek nyilvánították. A helyiek tehát csak a területet használók jóindulatában bízhatnak, ha le akarnak jutni a falucska egyetlen partjához fürödni.

„Az út a kulcsa mindennek” – mondja Bukovszki András, az Aligai Fürdőegyesület alelnöke. Bár három út vezet a Club Aligához, a valóságban a háromból kettővel csak jókora, 8-12 kilométeres kerülővel lehet lejutni a parthoz. Ha pedig a középső utat valamilyen ürüggyel lezárják, úgy azzal gyakorlatilag leszeparálhatják az egész partot a településtől. A hatalmas, 50 hektáros, 2 kilométer hosszú Balaton-parttal rendelkező Club Aligából jelenleg 1 hektárt tesz ki egy kis, önkormányzati tulajdonú terület, rajta egy régi, rozoga szabadidőközponttal és a hozzá tartozó 50 méteres parttal. Eddig a parthoz leengedett helyiek az egykori pártüdülő, az Aliga I. állami tulajdonú és az Aliga II. már magántulajdonban levő partját is használhatták fürdésre, hiszen mindkettő használatáról az önkormányzat még 2013-ban szerződést kötött a fejlesztővel.

Egyelőre még szabadon be lehet jutni a Club Aligához. „Helyiek vagyunk” – mondják a terület előtt

posztoló biztonsági őrnek, aki erre biccent. A Rákosi-érában épült, majd a Kádár-kor kiemelt pártüdülőjét 2007- ben privatizálták egy nem sokkal előtte, 2004-ben született kormányrendelet alapján. Az 50 hektárból ekkor 40 hektár magántulajdonba került (az izraeli hátterű Pro-Mot Kft. vette meg), 10 hektár azonban továbbra is állami tulajdon maradt úgy, hogy a Pro-Mot 50 évre szóló vagyonkezelési jogot szerzett rá. A vagyonkezelési szerződésben akkor előírták, hogy a beruházónak fenn kell tartania a vízpart közcélú funkcióját. Ezt követően alakult volna ki a végleges helyzet: az állami 10 hektáros területből a közutak, a parti sáv és a Balaton-parti közpark az önkormányzat tulajdonába került volna, míg a terület többi részét hasznosíthatja az új tulajdonos.

A beruházó így is a Balaton egyik legértékesebb, legexkluzívabb területét fejleszthette volna, ám ebből nem sok valósult meg. Pontosabban szinte semmi. Hiába fogadta el az önkormányzat 2013-ban az új helyi építési szabályzatot, nem történt meg a közutak és a közcélú területek átadása az önkormányzatnak. A gazdasági válság közben befékezte az izraeli tulajdonosok vállalkozó kedvét, így a területen végül egy kapavágás sem nagyon történt. Az egykori pártüdülők, a helyi védettségű Kádár-villa és a Fidel Castróról elnevezett bungaló csöndben romladozott az Aliga I. erdejében, borostyántól benőve. Ezt követően 2018-ban az izraeliek megváltak a Pro-Mot többségétől.

Rada Enikő, a fürdőegyesület vezetőségi tagja szerint számos alkalommal próbáltak kapcsolatba lépni az új tulajdonos Appeninn-nel (illetve a Pro-Mottal), hiába. Bár az Appeninn közleményeiben azóta is hangsúlyozza, hogy „folyamatos tárgyalásban van az önkormányzattal és a helyiekkel”, ám a helyi lakosok erről nem tudnak, eleddig nem kaptak semmiféle tájékoztatást. (Ezzel kapcsolatosan kerestük Takács Károly független polgármestert, ám ő nem kívánt nyilatkozni a folyamatban lévő üggyel összefüggésben.) Csak a kormánysajtóban jelentek meg a cég elnagyolt közleményei arról, hogy három-vagy négycsillagos, 130–200 fős szálloda épülne oda, méghozzá közpénzből. A beruházásra a Pro-Mot időközben több milliárd forintot is kapott a Kisfaludy-pályázaton.

A pályázatot az Orbán Ráhel befolyása alatt működő Magyar Turisztikai Ügynökség menedzselte, miközben, talán éppen a nyilvánvaló összeférhetetlenség miatt, Mészáros Lőrinc után Orbán Ráhel férje,

Tiborcz István is megvált az Appeninn-beli részesedéséből. Az Indotek Groupot vezető Jellinek Dániel érdekeltsége lett az Appeninn legnagyobb tulajdonosa, mellette komoly részesedése van a Zinventív Zrt.-nek és az OTP befektetési alapjának. Bár az Appeninn közleményeiben eddig hangsúlyozta, hogy a vízpartot

meghagyná a helyieknek, ám a közelmúlt fejleményei, a kormányrendelet nyomán a helyi civilek erős kétségeiknek adtak hangot.

Bukovszki András szerint ugyanis a kormányrendelet szövegezése arra utal, hogy „odafent” már régóta tisztában vannak azzal, hogy konkrétan hol milyen nagyberuházásra készülnek, csak ezt elhallgatták a helyiek elől. A „civilben” építész Bukovszki szerint ugyanis a kormányrendelet az egyes részterületekre konkrét előírásokat tartalmaz, így például az Aliga II. esetében kifejezetten „megtiltja” a beruházónak, hogy azt közcélúan használja, amivel egyértelműen apartman vagy más közvetlen vízparti ingatlan építése előtt egyengeti a terepet.

Az egykori pártüdülő villaparkja helyén lévő Aliga II. területéről a beruházó már tavasszal elpöttyentette, hogy az ingatlanfejlesztési terület lesz, azaz a vízparti terület kiparcellázásra és eladásra kerül. És a kormányrendelet időzítése is arra utal, mintha a nagyberuházáson ügyködő kormányzat meg akarna szabadulni a jogaiért küzdő helyi lakosságtól. Érdekes módon ugyanis a kormányrendelet szinte egy időben született azzal, amikor a fürdőegyesület petíciójára mintegy hétezer aláírás gyűlt össze, amit átadtak az önkormányzatnak. Ebben arra kérték az önkormányzatot, hogy biztosítsák a jövőben is, hogy a helyiek használhassák a Balaton-partot. A hétezer aláírással megtámogatott petíció zárása után két nappal jelent meg a Magyar Közlönyben az Orbán Viktor szignálta rendelet, amivel a miniszterelnök kivette a helyiek kezéből, hogy rendelkezhessenek a saját vízpartjukról.

Az Appeninn ígéri, biztosítják a Balatonhoz való hozzáféréstKérdéseket küldtünk a Club Aligát tulajdonló Appeninn Nyrt.-nek. A cég Népszavának küldött válaszait szó szerint közöljük. Mi a szándékuk az Aliga II.-n (régi pártüdülők) lévő területtel? A helyiek úgy vélik, hogy az építési telekként kiparcellázásra és eladásra kerül. Az Aliga II. területén lévő 292 és 294 hrsz.-ú területek magántulajdonú telkek, melyeket a településrendezési terv beépítésre szánt területben tart. A telkek megosztása és értékesítése lehetséges, ezekre vonatkozóan készültek tanulmányok, a megfelelők kiválasztása folyamatban van, konkrét döntés azonban a területet illetően ezideáig nem született. A terület jelentős mennyiségű védett, nagy múltú platánfával van beültetve. Mennyi fa kivágásával járhat a kiparcellázás? A területen lévő platán és egyéb szép, koros fáknak történeti múltja, vagy egyéb egyedi biológiai értéke nincs, emiatt nincsenek is védettként meghatározva. A helyi jogszabályok az „értékes fa” megjelölést használjak ezek kiemelésére a kevésbé értékes faállományból. Számunkra az „értékes fák” és általában a faállomány, illetve összefüggő növényzet érték a terület fejlesztése szempontjából is. Az utóbbi bő fél évben az Aliga II. területén végzett épületbontásokat előzetes kertészeti felmérés és terv szerint végeztük, a faállomány megtartása sikeres volt. Az egyes részterületekre ütemezett növényzet kezelési terveket készítünk és végezzük ezek végrehajtását (fák ápolása, élősködő fajoktól történő megszabadítása). Az ezen munkákat végző tervező-szakértő csoport visszatérő megállapítása, hogy az utóbbi 30 év teljesen elmaradt növényzet kezelése oda vezetett, hogy az invazív fajok előre törtek, az egyébként is sűrűn telepített park-fák ritkítása elmaradt, emiatt azok fejlődése a fény hiányában sokszor torzult. Konkrétan a területet feltáró út menti platánsor kapcsán az elkészült közmű és út tanulmánytervek a platánsor megtartásával számolnak. Az esetleges telekosztások fakivágást nem tesznek szükségessé, minden fejlesztés ésszerű célja a fák megtartása. Pontosan milyen épületeket terveznek oda? A terület beépítésével kapcsolatban telepítési terv változatok készültek, melyek közül a legmegfelelőbbek kiválasztása folyamatban van; konkrét épület tervek még nincsenek. A helyiek állítása szerint máig nem kaptak tájékoztatást sem a cégtől sem az Önkormányzattól, hogy pontosan hol és mi épül a területen. Miért? Mikor fogják tájékoztatni erről a helyi lakosságot? A PRO-MOT Kft. új tulajdonosi köre csupán 1-1,5 éve foglalkozik a terület fejlesztési lehetőségeinek felmérésével és a koncepciójának kialakításával, a korábbi tulajdonos fejlesztési elképzeléseinek felülvizsgálatával. Sajnálatos módon az eddigi elképzelések, tervek melyek még nem voltak véglegesek, idő előtt napvilágot láttak és rendre kritikát kaptak, anélkül, hogy a valós tartalmat megismerte volna akár a helyi közösség, akár más érintett. Tekintettel arra tényre, hogy a Pro-Mot Kft. többségi tulajdonosának anyavállalata egy tőzsdén jegyzett társaság, így a társaság és a PRO-MOT Kft. kizárólag a kellően pontos és konkrét információkat oszthat meg, hiszen ellenkező esetben alkalmas a befektetők megtévesztésére, ezáltal a piaci manipulációra. Az Önkormányzat, illetve általuk a lakosság tájékoztatása így folyamatos, de csak olyan részletezettségű tervekről áll módjában a PRO-MOT Kft.-nek, valamint anyavállalatának tájékoztatást adni, melyek pontosak és konkrétak, illetve azok helyességét ellenőriztük. A tájékoztatás előbbiek mentén folyamatosan meg fog valósulni. Amint végleges és kialakult koncepció lesz, a helyi közösség is tájékoztatásra kerül, azonban az egyeztetések és tárgyalások az Önkormányzattal zajlanak, mint partnerrel, akik a helyi érdekeket is képviselik. Várhatóan ősszel tervezzük a lakosság tájékoztatását. Önök többször is megígérték, hogy a Club Aligán lévő vízpartot ezután is használhatják a helyiek. Ha ez így van, akkor a most kiadott kormányrendeletben miért kerültek a közutak, a 9,1 hektáros önkormányzati terület és a vízpart is "fejlesztési területté"? A kérdésben jelzett 9,1 hektár nem önkormányzati tulajdon. Ez a magyar állam tulajdona, melyre a Pro-Mot Kft.-nek vagyonkezelési joga van. Ebben az esetben az „önkormányzati terület” meghatározás tehát hibás, hiszen az Önkormányzat nincs tulajdonban a vagyonkezelt területen. A Club Aliga strandja és vízpartja ahogyan eddig is, ezután is látogatható és használható lesz a helyi lakosság, nyaralótulajdonosok és minden ide látogató strandolni vágyó vendég számára. A strand területe és a vízpart is jelentős fejlesztésre szorul, tekintettel az elmúlt évek elmulasztott karbantartásaira és fejlesztéseire. A PRO-MOT Kft. ezt a területet is természetesen fejleszteni kívánja, mely ez által biztosítaná az ide látogatók számára egy minőségibb strandolási, sportolási, kikapcsolódási lehetőséget, mely mind a helyi lakosok mind az ide látogatók érdekeit szolgálja. Ezáltal a fejlesztési terület megnevezés indokolt és nem félre vezető. Ezen kívül a strandot a helyi lakosok és üdülőtulajdonosok térítésmentesen használhatják, szemben az Önkormányzat által fenntartott stranddal, melyre történő belépés a Club Aligával megegyező díj megfizetése ellenében lehetséges és melyet a „helyi fürdőzők” szemben a Club Aligával díj fizetése ellenében vehetnek csak igénybe. Számos civil esemény kap ingyenesen lehetőséget arra, hogy rendezvényeket tartson a területen, főiskolák, sportszövetségek eseményeire ingyenes belépést biztosítunk a területre, támogatunk értelmi sérült gyereket gondozó szervezeteket, hogy élvezhessék a balatoni nyár örömeit. A vízpartra vezető utak közül mind a hármat használhatják a helyiek? Igen, minden esetben használhatják nem csak a helyiek, hanem bárki, aki keresztül szeretne menni Balatonakarattya vagy Balatonvilágos felé. Bár ezek közül a Balatonakarattya felé vezetőt jóval kisebb mértékben használják helyiek. A Pro-Mot Kft. és az önkormányzat közötti megállapodás értelmében már korábban át kellett volna adni a közutakat és a 9,1 hektáros területet az Önkormányzatnak, ám ez nem történt meg. Miért? A szerződés értelmében a vagyonkezelt terület egy részéről van szó és nem az egész területről. A vagyonkezelt területek tulajdonosa a Magyar Állam (kezelő: MNV), így kizárólagosan a Magyar Állam, mint tulajdonos jogosult a tulajdoni viszonyokat érintő döntést hozni, ilyen megállapodásokat megkötni. A település rendezési szerződés aláírását követően 2007-től egészen 2019-ig egy külföldi befektető csoport tulajdonában volt a Pro-Mot Kft., így a tulajdonosváltás előtti időszak tekintetében nem áll módunkban nyilatkozni. A területen az 1392-es és az 1412-es helyrajzi számú telek is bekerült a fejlesztési területbe. Önök kapták meg az MNV-től ezt a területet? A vagyonkezelési szerződés alapján a megjelölt ingatlanok nem tartoznak a PRR-MOT Kft. által vagyonkezelt területek közé, azoknak tulajdonosa nem a PRO-MOT Kft. így nem részei a PRO-MOT Kft. fejlesztésének ezen területek, így e területek tekintetében nem áll módunkban nyilatkozni.   

Tíz évvel ezelőtt megállapított árakon kell dolgozniuk.