„Volt valaha is egy modern kori ikon olyan híres, mint Diana hercegnő? Több mint húsz évvel a halála után továbbra is lenyűgözi a világ nagy részét” – írta múlt év áprilisában a The Hollywood Reporter annak kapcsán, hogy a San Diegó-i La Jolla Playhouse-ban két hónapig játszották a Diana musicalt. A lap kritikusa már az elején leszögezte, hogy az elmúlt évtized olyan filmjeinek és könyveinek köszönhetően, amelyek Diana személyiségének a bemutatására tettek kísérletet, valójában semmi szükség nem volt egy musicalre: nem elég mély, a szeretet, az elutasítás, a házasságtörés, a hírnév – Diana életének stációi – általános emberi témák. De a fenntartásai mellett elismerte: a Diana egy valós életen alapszik, ráadásul számos fülbemászó slágere van. Sőt: a neves díszlettervező, David Zinn díszleteiben és a szereplők énektudásában sem talált kivetnivalót. (Diana szerepét Jeanna de Waal, Károly hercegét Roe Hartrampf, Camilla Parker Bowlesét Erin Davie, Erzsébet királynőjét pedig a kétszeres Tony-díjas Judy Kaye alakítja). Kelly Devine koreográfiája is frenetikus a kritikus szerint. De lesz még munka a darabbal, útban a Broadway felé – szúrta még oda az ítész, amitől a rendező, a Tony-díjas Christopher Ashley nyilván nem rettent meg: nemcsak Kaliforniában, hanem a Broadwayn is nevet szerzett magának, San Diegóban pedig dupla annyi ideig ment a Diana, mint ahogy tervezték. (A nyilvános főpróbákat tavaly februárban tartották, a világpremier pedig márciusban volt.)
A musicalt két New Jersey-i „srác” jegyzi: a zenéjét (és részben a szövegeit) a Bon Jovi billentyűse, David Bryan szerezte, a librettót pedig Joe DiPietro írta. Ez már a második közös munkájuk: az első, a 2002-ben bemutatott Memphis egy dj, Dewes Phillips életét dolgozta fel: az 1950-es években ő volt az első olyan fehér lemezlovas, aki fekete zenéket játszott. A Memphis „csak” 2009-ben kerül a Broadwayre, ahol három évadon keresztül játszották, és négy Tony-díjat kapott. Az első bemutatóit szintén San Diegóban tartották.
A Diana musicalt most márciusban tűzte volna műsorára a New York-i Longacre Színházban, ám a koronavírus-járvány miatt elhalasztották a Broadway-premiert, június végén pedig bejelentették: a világ leghíresebb színházi körzetében minden produkciót és előadást lemondtak az év végéig. A Netflix streamingszolgáltató azonban a napokban bejelentette: közönség nélkül filmre veszik a New York-i színházban a darabot, és ezt 2021 tavaszán fogják műsorra tűzni. A Longlacre Színházban várhatóan csak a Netflix-premier után tartják meg a bemutatót.
A musical zeneszerzője, David Bryan a walesi hercegnőt ekként látta: „Diana szeretett egy fickót, aki nem szerette. Az pedig szeretett egy másik hölgyet, de Dianát kellett feleségül vennie. Dianát azért hívták az emberek hercegnőjének, mert törődött az emberekkel: életében több mint 100 jótékonysági szervezettel volt kapcsolatban. Felhívta a közvélemény figyelmét a boszniai és angolai taposóaknák áldozataira, a hajléktalanságra, a leprában szenvedőkre, az AIDS-betegekre. Hihetetlen empátiája volt és modernizálta a monarchiát.”