Ahogy arról kedden a Népszava beszámolt, a kormány nagyszabású gátépítésbe kezdene a Hajógyári- és Óbudaiként is nevezett szigeten egy kajak-kenu sportakadémia kedvéért. A beruházás miatt várhatóan csaknem 3 hektár erdőt kellene kivágni, de a gátak és zsilipek rendszere az árvízszintet is megemelné.
A politikus szerint már tavaly bizonyossá vált, hogy a kormánynak és a hozzá kötődő gazdasági érdekköröknek tervei vannak a szigettel, hiszen minden indoklás nélkül kivette a világörökségi státuszra javasolt helyszínek közül a Hajógyári-szigetet alig egy hónappal azelőtt, hogy UNESCO világörökségi védettség alá helyezhette volna. Aligha volt véletlen a kapkodás: ha a terület világörökségi védelmet kapott volna, akkor sokkal nehezebb lenne ott beruházni.
Szabó Tímea szerint nem csak egyetlen sportlétesítmény felhúzásáról van szó, hanem további ingatlanfejlesztésekről, köztük akár lakóparkokkal. A képviselő szerint „ma Magyarországon NER-körön kívüli gazdasági szereplő nem valósíthat meg egy ekkora beruházást”. Majd rámutatott: a Hajógyári-sziget feletti felügyeleti jogot a Magyar Turisztikai Ügynökség (MTÜ) gyakorolja. A cég részvényesi jogaival pedig Rogán Antal miniszter rendelkezik.
Részben az MTÜ fölözi le a dunai hajóforgalom hasznát is. A cég ugyanis többségi tulajdonosa Mahart Passnave Zrt-nek. (A kisebbségi tulajdonosa az a Viking Cruises, amelynek egyik szállodahajója tavaly nyáron összeütközött a Hableány nevű sétahajóval.) A Passnave akkor vált szinte egyeduralkodóvá a fővárosi kikötő üzemeltetésben, amikor a még fideszes I. kerületi önkormányzat nem hosszabbította meg a Magyar Kikötő Zrt., budai kikötőinek közterület-használati szerződését. A Magyar Kikötő Zrt. tulajdonosi köre a Hajógyári-szigeten működtet kikötőt Wiking Yacht Club néven. A kikötő operatív igazgatója Pajk-Tóth Ágnes, aki egyúttal a Marina Operator Szolgáltató Kft. egyik ügyvezetője is. A cég 2018-ban határozatlan idejű hasznosítási jogot kapott a sziget déli csücskén, az Óbuda felé eső szarvon elhelyezkedő két ingatlanra a Magyar Nemzeti Vagyonkezelőtől. A Népszava kérdésére Pajk-Tóth Ágnes azt válaszolta, hogy ők a szigeten immáron 20 éve üzemeltetnek hajókikötőt, a gátépítésről semmit se tudnak, így azt sem, hogy ez milyen hatással lehet a vállalkozásukra. Azt mindenesetre tisztázta, hogy nekik ingatlanfejlesztési terveik nincsenek.
Szabó Tímea és Kiss László (DK) óbudai polgármester közös sajtótájékoztatójukon hangsúlyozta: mindent elkövetnek, hogy a szigetre semmi ne épülhessen, hiszen ez óriási forgalmat generálna és megfosztaná a budapestieket a szigettől, ahová nagyon sokan járnak ki játszóterezni, futni, kutyát sétáltatni, biciklizni. Kiss László méltatlannak tartotta, hogy a nagyszabású tervekről eddig meg sem kérdezték a kerületet. A polgármester mindenkit tiltakozásra szólított fel a gátépítés ellen, amely végérvényesen megváltoztatná a sziget képét.
A Városliget, a Római-part és a ferencvárosi kiserdő után újabb fővárosi zöldterületet kell megvédenünk az átgondolatlan pusztítástól – írta a közösségi portálon Karácsony Gergely főpolgármester, kijelentve, hogy a főváros nem járul hozzá egy olyan beruházáshoz, amely 1000 fa kivágásával, a zöldfelület megcsonkolásával járhat. Mint írta: „a Hajógyári-szigeten a közpark fővárosi tulajdon, de rendelkezik területtel a III. kerületi önkormányzat is. Bármilyen beruházás csakis az érintettek bevonásával történhet”.