BKV;tender;dunai hajózás;

- Több milliárdos hajótendert ír ki a BKV

Június közepétől fokozatosan indulhat el a menetrend szerinti hajóközlekedés a Duna fővárosi szakaszán. A flotta hosszú távú üzemeltetése azonban nehézségekbe ütközik.

A közeljövőben nem várható a dunai BKV-hajóflotta megújítása. A fővárosi önkormányzat ugyanis lemondott korábbi terveiről, hogy a jelenleginél gyorsabb vízijárművekét szerezzen be, mint ahogy arról is, hogy bővítsék a kikötők számát.

Ennek egyik oka a kormány által bejelentett, településeket érintő forráselvonás, amely különösen hátrányosan befolyásolja a fővárosi költségvetést. Ettől függetlenül szakmai, üzemeltetési hiányosságok és problémák is hátráltatják a közforgalmi hajózás fejlesztését, sőt, működtetését.

Mint arról a Népszava korábban beszámolt, március közepén indult volna a közforgalmi hajózási szezon a Duna fővárosi szakaszán, de a hét hajóból álló flottából hatra nem sikerült üzemeltetőt találni. A BKV február elején írt ki három tendert a Budavár, a Várhegy, a Lágymányos, a Lánchíd, a Pestbuda és a Hungária hajók Kopaszi gát-Rómaifürdő közötti vonalon március 15. és augusztus 31. közötti menetrend szerinti, napi 10-11 órás üzemeltetésére, de a megadott határidőig nem érkezett be érvényes ajánlat.

Áprilisban újra nekifutottak. A BKV összesen 18 darab úgynevezett leválasztott (hajókra, hónapokra lebontott) közbeszerzési eljárást bonyolított le, amelyek eredményeként 18 külön szerződést kötöttek. Minden esetben ugyanazokkal a közös ajánlatot benyújtó - Rudas és Társa Kereskedelmi és Szolgáltató Bt., Európa Rendezvény Iroda Kereskedelmi és Szolgáltató Kft., Armada Budapest Hajózási és Rendezvényszervező Kft. és Sailor Vízi Személyszállító és Vendéglátó Kft. - hajózási cégekkel állapodtak meg. A szerződések keretösszege egyenként 24 millió forint, összesen 234 millió. (A következő évekre ennél jóval többel számolnak.)

A megállapodást határozott időtartamra – egyenként 28 naptári napra - kötötte a BKV a 2020 augusztus, illetve szeptember végéig terjedő időszakra. Ám ha az új tender nyomán még ezen határidők letelte előtt új hosszú távú üzemeltetőt talál a BKV, akkor ezeket a kontraktusokat felbontják.

A BKV az új tender kiírásával igyekszik megtalálni azt a partnert, akivel biztosítható a hosszú távú működés. A főváros közlekedési cége a legutóbbi igazgatósági ülésen ennek jegyében felhatalmazást kapott egy 3+3 éves üzemeltetési tender kiírására.

Az alapból három éves szerződést csak akkor hosszabbítanák meg, ha a közszolgáltatási feladatok ellátásához továbbra is szükség lesz külsős üzemeltető bevonására. Mivel azonban jelenleg a BKV sem a hajók üzemeltetéséhez szükséges személyzettel, sem a javításhoz, illetve karbantartáshoz szükséges bázissal nem rendelkezik, vélhetően szüksége lesz külső partnerre. Az üzemeltetést egyébként a hivatásforgalmi hajózás 2012-es elindítása óta külső vállalkozók bevonásával oldják meg.

A szerződés összege az előzetes számítások szerint több milliárd forintra rúghat. A becsült értéket a BKV tájékoztatása szerint a hasonló tárgyú szerződések árai, a hajók és a kikötők remélt értéknövekedése, valamint a várható bér- és üzemanyag áremelések alapján számították ki.

A BKV nyílt közbeszerzési eljárás indítását tervezi. A jelentkezőktől 370 millió forintos árbevételt, valamint komoly szakmai referenciát kérnek. Az elmúlt hat évben legalább 42 ezer üzemórányi hivatásforgalmú menetrend szerinti hajó és/vagy kompjárat üzemeltetési múltat és megfelelő képzettségű szakemberek foglalkoztatását kell igazolniuk. Hibás teljesítésre 25 százalékos kötbért számítana fel a közlekedési vállalat, de komoly gond esetén a szerződés három hónapos határidővel fel is bontható.      

A főváros abban bízik, hogy ha sikerülne hosszú távra megtalálni a flotta üzemeltetőjét, az együtt járna a hajók felújításával, a hajózási szolgáltatás színvonalának emelkedésével. A leendő vállalkozónak évi 20 ezer üzemórát kell teljesítenie, de a hajók és a kikötők műszaki állapotának javítása is elvárás.  

A feladat azért sem egyszerű, mert az elmúlt hét évben három különböző szerződött partner három különféle üzemeltetési kultúra szerint viselte gondját a BKV Zrt. hajóinak és kikötőinek. 

Nyáron naponta 2000 utast szállítanakAz 1986-ban megszűnt hivatásforgalmi hajózást 2012-ben uniós pénzből indították újra. A kezdeti lelkesedés azonban jelentősen csökkent azóta. A nyitó év 346 ezres utasszáma 2019-re 260 ezerre esett vissza. Az is inkább a nyári idényben jött össze, amikor naponta átlagosan több mint 2000 utast szállítanak. A bevétel 2019-re 50 millióra olvadt, ami az üzemeltetési költségek alig 30 százalékát fedezi, a többit a fővárosi önkormányzat adja. (Hétköznap bérlettel is lehet utazni a hajókon, hétvégén 750 forint egy jegy.) Az uniós támogatási szerződésben egyébként csak 2020 végéig garantálta az egész éves közlekedést a főváros, ezt követően akár le is állíthatja.

Jász-Nagykun-Szolnok megye után Nógrádban is nyomozás indult a TOP-os pályázatok ügyében – tudta meg a Népszava.