Kedden landolt Lhászában, Tibet fővárosában a kutatók repülőgépe, amely a bonyolult gravitációs mérőműszereket szállította. A mérés centiméteres pontossággal bocsátja rendelkezésre a Csomolungma és a környező régió geoid felületére vonatkozó adatokat, hozzájárulva ezzel a csúcs magasságának nagy pontosságú megállapításához.
Csen Pin projektvezető elmondta, hogy Kína először végzett ilyen légi gravitációs mérést, és ezzel pótolni tudják a még hiányzó adatokat. Folyik a régió légi úton végzett távérzékelési mérése is, amely deciméteres pontosságú háromdimenziós eredményeket biztosít majd a régió topográfiájához.
A teljes légi felmérés várhatóan június elejére készül el Csen szerint. A szakember kiemelte, hogy a gravitációs méréshez használt repülőt világszínvonalú eszközökkel szerelték fel, ezek közül több is kínai fejlesztésű.
Kína áprilisban jelentette be, hogy expedíciót indít a Csomolungma magasságának újbóli megállapítására. A végleges eredményt egy sor mérési adatból, köztük a globális navigációs műholdrendszer (GNSS) méréseinek adataiból állapítják meg. A kínai geodéták, geológusok, ökológusok 53 fős csoportja március eleje óta folytat tudományos kutatásokat a hegyen. A földmérő csoportban ott vannak a kínai természeti erőforrások minisztériumának szakemberei és a nemzeti hegymászó csoport tagjai is. A Csomolungma csúcsára május 27-én ért fel expedíciójuk.
A természeti erőforrások minisztériumának közlése szerint valószínűleg két-három hónap múlva készül el a friss mérések és azok időigényes elemzése, összevetése és ellenőrzése alapján, hogy pontosan milyen magas is a világ legmagasabb hegycsúcsa.
A Kínai Népköztársaság megalakulása óta hatszor mérték már meg a Csomolungma magasságát és végeztek tudományos kutatást párhuzamosan, és kétszer adták ki a magassági adatokat: 1975-ben 8848,13 métert 2005-ben 8844,43 métert mértek. Emellett 2005-ben 3,5 méteres hóréteget mértek a hegytetőn, továbbá 1 méter vastagságú ismeretlen anyagot a kőszikla és a hó között, valószínűleg hó és kavics keverékét.