Még 82 129 847 503 forintot csoportosítanak át a Budapest-Belgrád vasútvonal fejlesztésére az idei költségvetésben, eredetileg ezt a pénzt a kormány gazdaságvédelemre szánta, írja az Index, a pénteki Magyar Közlönyre hivatkozva.
A 2020-as büdzsében eredetileg úgy számoltak, hogy idén 61 milliárd körüli összeget költenek a vasúti fejlesztésre, a pénteken kiadott rendelet ezt az összeget növelte 82 milliárd forinttal - a pénz forrása a Gazdaságvédelmi Alap.
A projektről minden idők legnagyobb vasúti beruházása Magyarországon, összértéke a 700 milliárd forintot is meghaladhatja, a kapcsolódó beruházásokkal együtt értéke elérheti az 1000 milliárd forintot is.
A nagy részét (85 százalékát) kínai hitelből építjük majd, és minden jel arra mutat, hogy a megépítéséhez is elsősorban a kínai félnek fűződik érdeke - na és Mészáros Lőrincnek, hiszen a projektet magyar oldalról Mészáros cégcsoportja fogja lebonyolítani.
A magyar vasúthálózat szempontjából ugyanis vonal másodlagos, érdemi forgalmat nem bonyolít, leszámítva az elővárosi közlekedést.
Nem mellékes az sem, hogy Semjén Zsolt egyik salátatörvény-javaslatában pedig a beruházás szerződéseit tíz évre titkosítanák külgazdasági és külpolitikai érdekekre hivatkozva.
Orbán Viktor egyébként éppen pénteken járt Belgrádban, majd tárgyalt később Hszi Csin-ping kínai elnökkel az MTI szerint. A közlemény szerint a miniszterelnök megköszönte a segítséget, amit Kína a koronavírus-járvány megfékezéséhez nyújtott Magyarországnak. A megbeszélésen egyeztettek "a járvány utáni gazdasági együttműködés legfontosabb kérdéseiről" is.