zene;rock;pop;

- Az Üveghegyen innen és túl

Üveghegy címmel jelentette meg harmadik nagylemezét a USEME. A kvintett az elmúlt egy évben vált megkerülhetetlen szereplővé a hazai rockzenei és fesztiválszcénában.

A USEME magát „modern pop-rock zenekarként” definiálja, amelyben öt – más formációkban már többszörösen bizonyított – muzsikus egyesítette erejét, hogy valami frisset alkosson. A csapatban Anga-Kis Miklós basszusgitározik, Csongor Bálint énekel, Szalkai Tibor gitározik, Varga Zoltán billentyűs hangszereken játszik és Markó Ádám dobol. Külföldön is könnyen megjegyezhető nevük eredetileg az egyik daluk munkacíme volt. Több mint 200 e-mailt váltottak, mire sikerült megállapodniuk ebben a névben – emlékszik vissza a kezdetekre Markó Ádám. Négy év működés után mára megkerülhetetlenek a hazai könnyűzenei és fesztiváléletben, amiben döntő szerepet játszott, hogy 2019-ben megnyerték a Nagy-Szín-Pad elnevezésű „tehetségmutató” versenyt (ld. keretes írásunkat).

A zenekar első lemezét (Világvevő) alig néhány hónap alatt írta meg, amit egy év múlva már a második album, a Szélesvásznú Ég követett. „Sokféle visszajelzés érkezett az előző két lemezre. A dalírás egy ösztönös, természetes folyamat, de az elmúlt években egyre inkább megéreztük, hogy milyen jellegű dalok szólalnak meg jól élőben, s erre a szempontra kifejezetten figyeltünk az Üveghegy munkálatai során” – mondja Ádám. Szerinte az új lemezen kemény rockzene hallható – olykor popos elemekkel. „A dalok egyszerű felépítésűek, de a hangszerelés nagyon kifinomult, miközben a háttérben kifejezetten technikás dolgok zajlanak.” A szövegek többségét ezúttal is Csongor Bálint írta, aki alapvetően optimista szemléletű. „Bármi is legyen az adott dal témája, mindig található benne valamilyen feloldás, pozitív felhang. Ez persze nem mindig könnyű, ha megnézzük a körülöttünk lévő világot. Így született meg például az album legkeményebb zenéjére a klímaváltozás kérdésével foglalkozó dal, a Mindenből a Semmibe” – meséli Bálint.

Felmerülhet a kérdés, hogy a teljesen megváltozott zenefogyasztási szokások korában érdemes-e még sorozatban nagylemezeket, fizikai hordozókat kiadni. Markó Ádám szerint fontos, hogy tematikus egységbe rendezzék a dalokat, s ebből egy idő után óhatatlanul nagylemez születik. Viszont folyamatosan jelen kell lenni az online térben, és még a lemez megjelenése előtt publikálni az elkészült kompozíciókat. Ez náluk sem volt másképp: az új lemez több dala már kint volt a megjelenés előtt. „Természetesen szinte mindenki online hallgat már zenét, de koncerteken még a fizikai hordozó is kelendő, mint egyfajta relikvia” – mondja Ádám. Bár a lemezbemutató turnét a járvány miatt el kellett halasztaniuk, a nyári fesztiválszezonra már tele a naptáruk, sőt őszre is vannak lekötött koncertjeik.   

Infó: Az Üveghegy című lemez teljes egészében elérhető a YouTube-on.

Mi a Nagy-Szín-Pad?A Nagy-Szín-Pad meghívásos alapon működő zenei verseny. Olyan szólistáknak és zenekaroknak hirdetik meg, akik már telt házas klubkoncerteket adtak, több száz fős rajongótáborral rendelkeznek, s mindezt önerőből érték el. Az elnevezés arra utal, hogy ezek a csapatok már érettek a nagyszínpadra, de még várnak a kiugrás lehetőségére. A zsűrizésben több mint száz koncertszervező, producer, újságíró és zenei szerkesztő vesz részt. 2014-ben a Mary Popkids, 2015-ben az Ocho Macho, 2016-ban a Bohemian Betyars, 2017-ben a Lóci játszik, 2018-ban az Apey & the Pea nyerte meg a versenyt. Tavaly az elődöntőből a USEME zenekart a szakmai zsűri juttatta tovább, a döntőt viszont – egyetlen rockzenekarként – közönségszavazatokkal nyerték meg, ami szerintük a műfajt kedvelők összefogásával sikerülhetett.

Jó, hogy a közszolgálati M5 a diákok szolgálatába állt, de kár, hogy több minőségi műsora most más csatornán sem látható.