„A célunk nem más, mint az lenne, hogy talán nem az egész világban, de legalább itt Budapesten mutassuk meg, hogy mit is teszünk mi, és mit kellene változtatni, hogy jobb legyen a világ. Tudjuk, hogy nem minden jó ebben a világban és nem tudjuk tökéletessé változtatni, viszont egy kicsi változás is már nagy tett a mi részünkről is.” A Jaschik Álmos Művészeti Szakgimnázium tanulóinak gondolatai és számos más érdekes felvetés, azok kreatív megfogalmazásai kaptak helyet a Deák 17 Gyermek és Ifjúsági Művészeti Galéria kiállításán, amely a Ludwig Múzeum - Kortárs Művészeti Múzeummal együttműködésben jött létre. A Pillangó-hatás a nemzetközi Van művészi vénád? című, középiskolásoknak szóló nyílt művészeti verseny magyar döntőseinek kiállítása, amely a címben megjelölt fogalmat járja körbe tizenöt-tizenkilenc évesek szemével. A galéria terében a fiatalok időnként összetett, míg máskor meglehetősen kézenfekvő képzőművézeti válaszokat kínálnak a kérdésre, vajon okozhat-e egy pillangó apró szárnycsapása jelentős változást a világ másik felén?
A kommunikáció és a kapcsolatok, az együttműködések ereje több ponton szerepel, akárcsak az ökológiai problémák folytonos, egyre növekvő jelenléte. A Hang-Szín-Tér Művészeti Szakgimnázium tanulói például a kimondott szó és az információ áramlásának erejére helyezték a hangsúlyt: fonalháló rendszerükkel egy tanórán modellezték a kommunikáció összetett mivoltát. Míg az Újpesti Bródy Imre Gimnázium csapata nonverbális kommunikációinkat vizsgálta egy táncos videót felhasználva, amelyet a néző egy zárt fadoboz kukucskálónyílásán keresztül láthat. Mindennapi döntéseink fontosságát emeli ki a Szigetszentmiklósi Batthyányi Kázmér Gimnázium diákjainak Cortex Cerebri című munkája, amellyel az agy és az idegrendszer láthatatlan munkáját kívánják bemutatni, hangsúlyozva azok választásainkra gyakorolt szerepét.
Hasonlóan rendszerszintű, összekapcsolat folyamatokban gondolkodtak a Karinthy Frigyes Gimnázium és a Jelky András Iparművészeti Szakközépiskola diákjaiból álló Spider web project tagjai, akik a pillangó-hatást egy érzékeny pókháló szálainak rezgésével prezentálták. A sokszínű alkotások a mindennapjaink során láthatatlanul jelenlévő kizökkentés mozgatórugóit, vagy épp a spontán öngyulladás elméletét is megközelítik, s több ponton kapcsolódnak a környezetvédelem legegyszerűbb lépéseihez, az újrahasznosításhoz is. Bolygónk ökoszisztémájának érzékenységére utal a Leövey Klára Gimnázium csapatának látványos Földgömböt és Szkarabeuszt (ganajtúró bogarat) alkotó installációja, s szintén természeti példával dolgoztak a Képző- és Iparművészeti Szakgimnázium és Kollégium diákjai, akik a pillangó-hatást az elmélet névadóját adó állat felől közelítették meg: nagyrészt műanyagszemétből megvalósuló munkájuk két méter magas Papilio Machaon, egy ritka és veszélyeztetett lepkefaj.
A sokszínű projektek különbözőségükben mind-mind izgalmasak, mégis egy irányba mutatnak: a változás felé. Egyaránt azt sugallják, hogy a megoldások és a válaszok ott vannak körülöttünk, csupán a nézőpontunkon kellene változtatnunk, hogy észrevegyük. S kimondatlanul hangsúlyozzák, érdemes lehet megkérdezni a fiatalokat is, ők mivel kezdenék egy jobb világ építését.