Amikor meghallottam, hogy készül az új Nemzeti Alaptanterv, picit bizakodó voltam. Hinni akartam benne, hogy ha nem is drasztikusan, de végre azért mernek változtatni valamit ezen az egyértelműen nem jól működő rendszeren. Nos, az álmodozásból az ébresztett fel, amikor már hónapok óta úgy tologatták az új NAT-ot, mint egy óvodás a frissen kapott matchboxot: megjárta még Takaró Mihály kezeit is, aztán kínszenvedések árán, de kialakult a – lehet, hogy egyenesen hat? – végleges verzió.
Nos, elérkezett a kánaán. A diákok és tanárok végre megszabadultak a felesleges terhektől, hiszen csökkentették a maximális óraszámot. Egy darab órával. Mostantól az egy héten megtartható óraszám 35 tanóra helyett 34. Amikor a diákok többször is utcára vonultak a túlterheltség miatt, nem ebben reménykedtek. Nem 45 perc/hét tehercsökkentésért harcoltunk. Azonban Magyarország kormánya és a NAT-on dolgozó stáb cinikus vigyorral közölte velünk, hogy ez is tehercsökkentés. Nesze semmi, fogd meg jól!
Azt is tudjuk, mi lesz az az óra, ami eltűnik ezzel. A „mozgóképkultúra és médiaismeret” tantárgy az új NAT szerint elveszti tantárgy jellegét, a tananyag a többi órába olvad bele. Úgy gondolom, hogy most lenne a legnagyobb szükség a médiaoktatásra, hiszen az elszabadult álhírcunami miatt sajnos sokan nem bírják eldönteni, hogy mi a valós és mi a hamis információ. Ráadásul ez felveti azt a kérdést, miszerint mi lesz azzal a több mint 1200 emberrel, akik médiaszakos tanárnak tanultak? Nos erre a kérdésre jelenleg nincsen válasz, miközben ez a módosítás a pályakezdők számára konkrét hátrányt okozhat, mivel a kétszakos tanárok előnyt élveznek az iskolákban.
Ezzel együtt eltűnik az „életvitel és gyakorlat” névre hallgató óra is, amelynek keretében olyan „kicsit sem fontos” dolgokat oktattak diákoknak, mint a háztartástan, KRESZ, pályaorientáció, gazdasági ismeretek és családi élet. Ezek olyan dolgok, amikre az embernek ténylegesen szüksége van az életben, mégis, akárcsak a média esetében, több más tantárgyba tervezik beleolvasztani ezen óra tudásanyagait. Azonban felmerül a kérdés, hogy az alapból is túlterhelt tanárok, akik a saját tárgyukat is alig bírják oktatni, hogyan fognak időt szorítani ezekre a rájuk lőcsölt új anyagrészekre?
Az új NAT még az irodalomoktatásban mutat be újdonságokat, több, eddig nem tanított mű kerül be a tananyagba. Például Wass Albert művei közül egyre több - egyelőre nem tudni, a „Patkányok Honfoglalása” című, rendkívül kirekesztő „tanmese” közöttük van-e. Wass felettébb megosztó személyiség a mai napig az irodalomtörténetben, pontosan ezért furcsállom, hogy mégis teret kap az oktatásban.
Az új Nemzeti Alaptanterv elméletileg 2020 szeptemberében kerül bevezetésre. Úgy gondolom, hogy ez a fajta újraírás semmit nem segít, sőt inkább még tovább rombolja az oktatást. Ezek nem azok a reformok, amiket a diákok, a pedagógusok és a szülők kértek. Ezek azok az újítások, amelyek a jelenlegi hatalom érdekeit szolgálják. Összességében az új NAT inkább egy újabb szög az oktatás már amúgy is hermetikusan lezárt koporsójában.
A szerző diákaktivista