Milyen szépen le tudunk takarni mindent építkezési fóliával! – hallhatta a sokféleképpen értelmezhető mondatot Csepelyi Adrienn (lapunk volt munkatársa) néha zavarba ejtően személyes, szakszavaktól mentes és bátran szubjektív tárlatvezetésének 60-80 fős közönsége kedden este a Ludwig Múzeum Esterházy Art Award – Short List 2019 kiállításán. A kiállított képek, objektek, installációk szólnak többek között klímavédelemről – például a tárlatvezető személyes kedvence, amely az idézett mondat apropóját adta: Mátyási Péter Zöld fal című installációja, amelyen a kézzel színezett fotográfia technikával készült családi fotók ezúttal a kihalás szélére sodródott vagy már kipusztult növényeket ábrázolják, a portrék mögé helyezett építési háló pedig Magyarország egyik utolsó lápvidékének illúzióját kelti. Az alkotók elgondolkodtatnak álhírekről (Kútvölgyi Szabó Áron alkotása) és elhallgatásokról (Horváth Csaba és Sipos Eszter műve egy titkos, föld alatti lőszergyárról) éppúgy, ahogy (Sütő Anikó Háziasított tér című munkájával) az otthon fogalmáról.
A 2009-ben alapított, kétévente, 45 év alatti alkotóknak osztott Esterházy Art Award 2019-es díjára 25 művészt választott 260 pályázat közül a független szakmai zsűri. Az összesen 15 ezer euró értékű díj egyenlő arányban oszlik meg a három győztes – Győri Andrea Éva, Nemes Márton és Puklus Péter – között.
Az egyik díjazott, Győri Andrea Éva a női szexust, a férfi tekinteten keresztül ábrázolt mellet és női nemi szerveket, illetve mentális és daganatos betegségeket, és az ezekkel kapcsolatos fóbiákat ábrázolta provokatívan alkotásaiban, és okozta a tárlatvezetés leginkább zavarba ejtő, a személyes tapasztalat említésével együttérzést és a beavatottság okozta idegenkedést egyszerre előidéző pillanatait.
Ahogy a fiatal művészek, úgy Csepelyi Adrienn is a saját útját járta a Ludwig Múzeum termeiben, elfogadva, ám nem vakon követve a zsűri véleményét. Kiderült, melyik művet tudná elképzelni a nappalijában (Szalay Péterét), feltette a nap kérdését Kristóf Gábor színekről szóló munkáiról beszélve (Miért minden ház sárga a faluban?), továbbgondolta és továbbgondolásra késztette közönségét akkor is, amikor Szabó Ottó Buddha láncfűrész című kinetikus szobránál arra a parafrázisra hívta fel a figyelmet, hogy a pusztításra készült szerszám hogyan válik éltető, a fát állandóan mozgató eszközzé.
Azt pedig, hogy melyikünk életét ábrázolja Molnár Judit Lilla Függő helyzet című, a talajvesztettséget ábrázoló műve, a héten a Ludwig Múzeumban, tavasszal pedig a kismartoni Esterházy-kastélyban akár tárlatvezetés és az Etyeki Kúria és az Esterházy Borászat válogatott tételei nélkül is kideríthetjük.
Infó:
Esterházy Art Award – Short List 2019
Ludwig Múzeum
Nyitva: január 26-ig
Tárlatvezetés január 21-én
Art and Wine Lover's Club esemény keretében Csepelyi Adrienn újságíró kalauzolta az érdeklődőket az Etyeki Kúria és az Esterházy Borászat válogatott tételeinek társaságában.