BKV;3-as metró;Metrowagonmash;

- Rozsdaette metrókocsik: a BKV mindent az orosz gyártóval fizettetne ki

Garanciálisan javítható hibának tekinti a kocsik gyors rozsdásodását a közlekedési vállalat. Korábban azt is letagadták, hogy rozsdáról lenne szó.

A BKV Zrt. teljes egészében megtérítteti az M3-as metró kocsijaival kapcsolatos károkat az orosz gyártóval, a Metrowagonmash Rt.-vel.

A budapesti közlekedési társaság csütörtök esti közleményében azt írta, hogy szakembereik tavaly december első napjaiban észlelték az M3-as metró kocsijainak meghibásodását, és a cég vezetése haladéktalanul megtette a szükséges lépéseket. Levelekben szólítottál fel a Metrowagonmash Rt.-t a hibaelhárítás azonnali megkezdésére, egyben bejelentették, hogy a térítésmentes javítás követelése mellett behajtáj a szerződés szerinti kárátalány összegét is.

Az állításnak –  vagyis hogy a szakemberek 2019 decemberében vették észre a hibát – jócskán ellentmond az mfor.hu értesülése, miszerint

az ajtóküszöbnél megjelent rozsdafoltokat először 2017 májusában, az első 15 kocsi beérkezése után jelezte a BKV az orosz gyártónak.

 Metrowagonmash az első 13 szerelvény (darabonként hat kocsival) leszállítása után közölte, hogy a gyártó megváltoztatta a technológiát, most már nem lehet gond. A problémával hivatalosan csak a közelmúltban szembesülő  BKV a Zoom.hu kérdésére még tavaly októberben is következetesen tagadta, hogy rozsdásodna a metrókocsik teteje, és  leülepedő fémporról, alagútban felszedett szennyeződésről beszélt.

 Miután a metrókocsik korróziós problémái publikussá váltak, december elején a BKV Zrt. vezetése értesítette a Metrowagonmash Rt. vezérigazgatóját arról, hogy az érintett szerelvényt garanciális javíttatás céljából kivonta a forgalomból, és azonnali intézkedésekre szólította fel a gyártót. Egyúttal Magyarországra hívták a cég képviselőit, hogy a legmegfelelőbb műszaki megoldást dolgozzák ki a probléma elhárítására. 

 Januárban a magyar vállalat újabb levélben szólított fel a hibajavítási folyamat gyorsítására. A BKV Zrt. megerősítette, minden, törvényben és szerződésben meghatározott jogával élni hogy a BKV Zrt.-t kárai megtérüljenek. 

A társaság hozzátette. jelenleg is perben állnak az MWM Rt.-vel – a 6 milliárdos kártérítési keresetet még 2019 év elején benyújtották, és szükség esetén most sem riadnak issza hasonló jogi lépések megtételétől. A BKV hangsúlyozta, hogy szakermbereik forgalomba adás előtt minden egyes járművet ellenőriznek, így a forgalomba kerülő metrókocsikat is. Az M3 zavartalan forgalmát a rendelkezésre álló szerelvényekkel biztonságosan fent lehet tartani – állította a közlekedési vállalat.

A horvátok kevésbé lendületesen kívánják belevetni magukat a 7. cikkely szerinti eljárásba, mint finn elődeik a soros elnöki székben.