Magyarország;Brexit;

- Brexit: többletterhek várnak a magyar cégekre

A megállapodás nélküli Brexit átalakítaná mind az Egyesült Királyság, mind a kontinens számos országának gazdaságát, tekintettel a határ két oldalán fekvő piacok közötti kereskedelmi összefonódásokra.

Függetlenül attól, hogy végül milyen forgatókönyv valósul meg, a Brexit jelentős hatást fog gyakorolni a logisztika és szállítmányozás területére egész Európában. A szabadkereskedelmi megállapodás szempontjából az a fő kérdés, hogy létrejön e valamilyen kompromisszum a vámok elkerülésére, vagy sem. A kilépés lehetséges hatásait a szállítmányozásra Olivier Thouard, a GEFCO Vám és Adó területének igazgatója és Zafer Özkök, a GEFCO Magyarország ügyvezetője így foglalta össze:

Bár a legutolsó megállapodás év végét irányozta elő a döntésre, még mindig sok a bizonytalanság a Brexit kapcsán. Amennyiben bármilyen okból megállapodás nélkül lépne ki az Egyesült Királyság az Európai Unióból, azzal gyakorlatilag „harmadik országgá” válna, és nem férne többé hozzá az addigi szabadsággal a belső piachoz. Ebben az esetben új vámáru-nyilatkozatokra lesz szükség a felek között az importra és az exportra vonatkozóan egyaránt, de vámot is kell majd fizetni, legalábbis az Európai Unió oldalán. A vámok jelentős befolyással lennének a vállalatok teljesítményére és számos piacra. Néhány cég számára a vámfizetés bizonyos üzletágak leállítását, illetve kevesebb üzletet is jelenthet.

A megállapodás nélküli Brexit átalakítaná mind az Egyesült Királyság, mind a kontinens számos országának gazdaságát, tekintettel a határ két oldalán fekvő piacok közötti kereskedelmi összefonódásokra. Mivel azonban az Európai Unió és az Egyesült Királyság közötti kapcsolat végleges státusza még nem tisztázott, jelenleg kihívást jelent a Brexit lehetséges gazdasági hatásainak pontos előrejelzése és az arra való felkészülés. Különösen igaz mindez a szállítmányozási és logisztikai szektorra, ahol jelentős változásokra kell készülni a szakemberek szerint.

Mire számíthat Magyarország?

Brüsszel már tavaly tavasszal közzétette vészforgatókönyvét. Új uniós rendeletek vannak érvényben, amelyek lehetővé teszik az üzleti tevékenység folytatását egy megállapodás nélküli Brexit után is. Rendezetlen kilépés esetén a határ átlépéséhez a cégeknek mindkét oldalon vámáru-nyilatkozatokra lesz szükségük, import és export esetén is.

Ez a forgatókönyv az adminisztratív terhek és ezzel együtt a szállítmányozás és kereskedelem költségeinek növekedéséhez vezet. Összességében a cégeknek fel kell készülniük további vámokra, az árutovábbítás, export, import további költségeire. Ezek az új követelmények nem kezelhetők a korábban megszokott módokon egy ilyen új és fontos változás pedig biztosan okoz majd fennakadásokat főleg a kezdeti időkben.

Hogyan készülhetnek fel a cégek?

A zökkenőmentes átalláshoz mindenekelőtt jól képzett szakemberek szükségesek. Mivel nagyon kevés a folyamatokkal és lehetséges hatásokkal, változásokkal tisztában lévő, azokat értő szakember, ezért a felkészült logisztikai cégek, már most nagy energiákat fordítanak a munkatársak felkészítésére. A GEFCO, a multimodális ellátási lánc megoldások globális vezetője, több tucatnyi embert vett már fel, hogy az új vámáru nyilatkozatokkal foglalkozzon. A vállalat becslései szerint csak Franciaországban körülbelül 1000 főre lenne szükség a Brexitből fakadó új igények fedezésére.

Egy tavaly készült rangsorban, amely az egyes államok stabilitásáról, illetve "törékenységéről" készült, a világ 167 országát több csoportba osztották. A legstabilabb államok közé 13 nyugat-, észak-nyugat-európai ország került, de a stabilak közé sorolták az összes többi uniós tagállamot, Ciprus kivételével.