Berényi Miklós olyan lett, mint Columbo hadnagy felesége. A Barátok közt egyik főszerepét alakító Szőke Zoltán komoly erőpróba elé állította a népszerű hazai szappanopera alkotóit. Minthogy elege lett a negatív figurából, amelynek jellemét a kedvéért nem voltak hajlandók megváltoztatni, kiszállt a sorozatból. Ám Berényi Miklós szelleme még sokáig ott lebeg a filmben. Mostantól azonban senki sem láthatja, csak beszélnek róla – egyre többet -, miközben már nem jelenik meg. A különbség csupán annyi, hogy az amerikai nyomozó nejét egyszer sem mutatták meg, Berényi viszont – 21 teljes évig – azért elég sokszor megjelent.
Ilyen az, amikor nem a színész idomul a szerephez, hanem fordítva, azt alakítják – némi kényszer alapján – a játékos akaratához.
Hasonló furcsaságokkal persze gyakran találkozhatunk más műsorokban is. A legjobb példa erre az úgynevezett tehetségkutatók sorozata. Jelenleg több is fut belőlük az országos adókon, de közülük most kettővel foglalkozunk. A harmadik, a Duna TV-n látható Felszállott a páva nem tartozik szorosan ebbe a sorba, ott ugyanis a fő cél valóban az, hogy arra érdemes fiatalokat fedezzenek fel. Meglehet, a másik kettő – az X-Faktor az RTL Klubon, valamint a Sztárban sztár leszek! a TV2-n - is így indult, de menet közben eléggé kifacsarodott mindkettő.
A kereskedelmi adók ugyanis változatlanul a nézettséget tartják fő szempontnak, már csak azért is, hogy el lehessen adni azt a rengeteg reklámot, amit a műsorok közben bejátszanak. Így azután mindent ennek rendelnek alá. Ami persze a maguk szempontjából teljesen érthető, csak így a valódi verseny szenved csorbát és az ifjú indulók leginkább a hátteret adják a profik magamutogatásához. Ez a két program ugyanis az utóbbi időben elsősorban a zsűriben helyet foglalók – némely alkalmakkor mesternek is nevezett személyek – produkcióiról szól.
A Sztárban sztár leszek! már az élő adásoknál tart, a jövő héten a döntő következik. Amikor még a válogatókról készült összeállításokat mutatták, legtöbbször szörnyűségeket láthattunk. Többségében tehetségtelen, minden önkritika híján fellépő embereket, akik közül azonban a négy ítész – Tóth Gabi, Bereczki Zoltán, Horváth Tamás és Pápai Joci – azért ki tudott válogatni „magának” hármat-hármat. Ők léptek fel az élő műsorokban és mostanra világossá vált, hogy vannak köztük igazán tehetségesek. Az elődöntőbe jutott mind az öt versenyző érdemes arra, hogy győzzön. Ehhez pedig majd a közönség voksai kellenek. És a szavazókat remélhetőleg nem zavarja meg a négy „mester”, akik minden adásban igyekeznek „lejátszani” a fellépőket éppúgy, mint társaikat. Pápai Joci kicsit visszafogottabb, Bereczki viszont mindenkinél „szakmaibb”, Tóth Gabi és Horváth Tamás hosszan okoskodik. A műsorvezető, Till Attila legrosszabb formáját hozza, „showmant” játszik, és mindig véleményt mond, noha nem ez lenne a dolga. Ez az öt ember rendszeresen elhomályosítja az énekeseket, noha ennek a produkciónak végül is róluk kellene szólnia.
De ez még mind semmi az X-Faktorhoz képest. Az RTL-en ma indulnak az élő műsorok, de az előzményekről készült összeállítások leginkább a mentoroknak nevezett négytagú zsűri dicstelen szerepléséről szóltak. Többször elszabadult a pokol és a négy ember lehető legrosszabb formáját mutatta. Az állandó vitáknak, sértődéseknek és lehetetlen megjegyzéseknek feltehetően nagyon egyszerű a magyarázata.
Hol vannak már azok az idők, amikor – a korábbi adásokban – Geszti Péter, Alföldi Róbert, de akár Nagy Feró értékelt és adott valóban szakmai tanácsokat. A mai mentorok – Dallos Bogi, ByeAlex, Puskás Péter és Gáspár Laci – maguk sem kiemelkedő tehetségek, pedagógusnak és példaképnek pedig aligha nevezhetők. Nekik kellene irányítaniuk a jelentkezőket, de ez már önmagában is problémát jelent számukra. Ettől aztán saját bizonytalanságuk, vagy önfényezésük csapdájában vergődnek. A műsor persze összeáll, csak éppen nem arról szól, amiről elsődlegesen kellene. A nézők főképp a mentorok szerencsétlenkedéséről kapnak képet és nem a versenyzőkről. Az utóbbiak is ott vannak természetesen, de csak háttér-díszletül szolgálnak a négy mentor show-jához.
Mindez bizonyára magyarázatot ad arra is, miért jelentéktelenedett el az X-Faktor a kezdetekhez képest. Ez már a kilencedik évad és még mindenki jól emlékszik az első adások főszereplőire, Vastag Csabára, Kocsis Tiborra, Oláh Gergőre, akik győztek, de azokra is, akik ott tűntek fel. Janicsák Veca, Wolf Kati, Csobot Adél, vagy Muri Enikő azért alkotott maradandót, mert remek mentorok készítették fel őket. Nem biztos, hogy napjainkban nincsenek már olyan tehetségek, mint néhány éve. Csakhogy a mentor-társaság átalakulása máshová helyezte a hangsúlyokat.
A TV2-n már bejelentették, hogy jövőre újra indul a Sztárban sztár leszek!, az RTL Klubon pedig már hirdetik, hogy lehet jelentkezni az X-Faktor tizedik évadára. Ez azt jelenti, hogy a sok nézőt – és hirdetőt – vonzó produkciókat tovább akarják vinni. Nem kétséges, mindkét műsorforma bevált és érdemes fejleszteni is. Abban meg csak reménykedhetünk, hogy talán visszatérnek az eredeti célokhoz és valóban a szereplők, a felfedezendő tehetségek csinálják majd a show-t, nem pedig azok, akiknek az lenne a dolguk, hogy kineveljék saját utódaikat.