Környezettudatosabb gondolkodásra ösztönzi a svédeket a „flygskam” mozgalom, amelynek lényege, hogy a repülésnél kisebb üvegházhatású gáz kibocsátásával járó közlekedési módot válasszanak az emberek. Az elnevezés, amely magyarul a „repülés szégyenét” jelenti a közösségi médiában is gyorsan terjed – írta korábban az Airportal.
Egy márciusban nyilvánosságra hozott felmérés szerint 2018-ban 5-ből svédből egy választotta a vonatozást repülés helyett, így növekedett a vasúti közlekedés népszerűsége: az állami vasútvállalat 21 százalékos növekedést tapasztalt az üzleti utasok körében 2018-2019 telén, és bejelentették, 2022-től éjszakai vonatok indulnak a fontosabb európai nagyvárosokba.
A tíz legnagyobb svéd repülőteret üzemeltető Swedavia oldalán elérhető statisztikákat tanulmányozva a Qubit azt írja, hogy a tavaly bevezetett repülési adó mellett a flygskam a nemzetközi járatokon is ötszázalékos csökkenést okoz havonta. A repülőterek utasforgalma tavaly augusztus óta folyamatosan, ráadásul egyre nagyobb mértékben csökken. Ezzel párhuzamosan a svéd vasúti társaság utasszáma tavaly 5, idén pedig eddig 8 százalékos emelkedést mutatott. 2018-ban a svédek 20 százaléka választotta a vonatot a repülés helyett, 2019-ben pedig már 37 százalékuk mondta, hogy környezetvédelmi megfontolásból inkább vonatozik.
A göteborgi Chalmers Műszaki Egyetem kutatói nemrég megállapították, hogy a svédek egy főre jutó, repülésből származó szén-dioxid-kibocsátása a globális átlag ötszöröse volt 1990 és 2017 között. Ehhez a skandináv országok jelentősen hozzájárultak, ezért Svédország egyre tudatosabban kezdett harcolni a környezetszennyezés ellen. A skandináv légitársaság, a SAS különböző, környezetvédelmi intézkedéseket tervez bevezetni, hogy javítson a megítélésén és megpróbálja visszaszerezni az utasait.