Zöldzóna;Greenpeace;autógyárak;üvegházgáz-kibocsátás;

- Megnevezte a „piszkos tizenkettő”-t a Greenpeace

A globális autóipar üvegházgáz-kibocsátása 2018-ban nagyobb volt, mint az egész Európai Unióé együttvéve – derül ki egy friss Greenpeace-jelentésből. A tanulmány megjelölte a klímát és az egészséget leginkább szennyező 12 autógyártó céget.

A Greenpeace „Klímagyilkos autóipar” című jelentésében a világ 12 vezető autógyártójának az éghajlatunkra gyakorolt hatásáról számol be. A „piszkos tizenkettőből” a hazai Audi gyárat is magáénak tudó Volkswagen-csoport lett a legfőbb klímagyilkos, amelyet a Renault Nissan, a Toyota, a General Motors, majd a Hyundai-Kia csoport követ.

2018-ban a három német autógyártó cég (VW, Daimler, BMW) együttes kibocsátása több volt mint Németország teljes évi kibocsátása. A Volkswagen egymaga pedig több szén-dioxiddal terhelte a klímát, mint Ausztrália. Dacára annak, hogy a klímaválság hatásait már most érezhetőek, az autógyártó cégek tovább növelik az átlagnál is sokkal több szén-dioxidot kibocsátó SUV-ok (utcai terepjárók) gyártását. Európában a ezek piaci aránya a 2008-as 8 százalékról 2018-ra 32 százalékra nőtt, az USA-ban tavaly közel 70 százalék volt a piaci részesedésük.

A környezetvédő szervezet azt várja az üzleti és a politikai élet szereplőitől, hogy viselkedjenek a klímavészhelyzetnek megfelelően: 2028-ig vezessék ki a szennyező belsőégésű motorokat, fejlesszék az elektromos közlekedést és javítsák a közösségi közlekedés minőségét. Benjamin Stephan, a Greenpeace Németország közlekedés- és klímakampányosa szerint „a belsőégésű motoros járművek hatékonyságának növelése és a hibridek terjedése csak ráncfelvarrás a klímavészhelyzet időszakában. Ennél jóval felelősségteljesebb hozzáállást várunk el az autóipartól. Az lenne a feladatuk, hogy lehetőséget adjanak az embereknek a valóban zöldebb, tisztább és klímabarátabb közlekedési eszközök választására.” 

A párizsi éghajlatvédelmi egyezmény céljainak eléréséhez, a globális felmelegedés 1.5°C alatt tartásához a Greenpeace szerint többek között arra van szükség, hogy az autógyártó cégek:

  • vezessék ki 2028-ig a dízel, benzines és hagyományos hibrid motorokat;

  • hozzák nyilvánosságra ütemtervüket, amelyben bemutatják, miként állnak át a lehető leghamarabb a kisebb, energiahatékonyabb elektromos járművek gyártására;

  • növeljék az elektromos járművek (EV) kutatás-fejlesztésére fordított összegeket annak érdekében, hogy az akkumulátorok gyártása társadalmi és környezeti szempontból is megfelelő legyen.

Itthon különösen sok a teendő – olvasható a zöld szervezet közleményében, mert megfelelő intézkedések hiányában Magyarország kezd a nyugat-európai nagyvárosokból kitiltott régi, különösen szennyező járművek lerakatává válni. A dízelüzemű személygépjárművek száma több mint duplájára nőtt az elmúlt 12 évben, és nőtt az autók átlagéletkora is. Magyarország nem rendelkezik megfelelő tervekkel a közlekedésből származó üvegházhatású gázkibocsátás csökkentésére sem, pedig ez folyamatosan nő. 

„A közösségi közlekedésben használt szennyező autóbuszokat sürgősen le kell cserélni tiszta, elektromos alternatívákra, amelyek ki tudják váltani az autóforgalmat”– nyilatkozta Simon Gergely, a Greenpeace légszennyezési szakértője.

Emellett viszont újra napirenden az aluljárók éjszakai lezárása, úgyhogy a maradék több ezer hajléktalan szenvedni fog.