Budapest;turizmus;

Illusztráció

- Turistabuszok árasztják el a fővárost, a helyzet néhol már életveszélyes

Már egy évtizede is sürgős lett volna a terület szabályozása, a fővárosban töltött vendégéjszakák száma pedig vagy 12 millióval nőtt azóta.

Turistabuszok parkolnak a szűk buszsávokban és bicikliutakon, máskor keresztbe fordulva állják el az autósok útját a rakparton, vagy zöldövezetben várakoznak órákat járó motorral, városnéző buszok ácsorognak a BKV megállóiban - röviden, turistabusz-káosz van Budapesten, írja a 24.hu.

"A Citadella és a parkoló a Jászai Mari téri kikötőnél már egyenesen életveszélyes"

- idézik a Magyar Beutaztatók Szövetségének közlekedési munkacsoportját vezető György Anitát, aki egy kerekasztal-beszélgetésen vetette fel, tulajdonképp csak idő kérdése, hogy valakit elgázoljanak.

A probléma nem új, pont egy évtizede raktak le az asztalra egy koncepciót arról, mihez kellene kezdeni a turistabuszokkal. 2008-ban 7,5 millió turista 19 millió vendégéjszakát töltött el Magyarországon, ehhez képest 2018-as év már 12,5 millió turistát hozott, összesen 31 millió vendégéjszakára. A legtöbb külföldit Budapest vonzza. Már a 2009-es anyagban is arról van szó, hogy tarthatatlan a buszhelyzet: például

  • nincs vagy kevés a le- és felszálló helyek száma a népszerű célpontok környékén;

  • a városban nincsenek hosszabb tartózkodást lehetővé tévő terminálok;

  • a szállodák nagy része nem rendelkezik buszok számára kialakított parkolóhellyel;

  • az átláthatatlan szabályrendszer gyakran okoz fennakadásokat, amin csak ront a rendőri együttműködés teljes hiánya.

Ráadásul a Budapesten megforduló turistabuszoknak úgy 95 százaléka engedélyek és adófizetés nélkül működik, állította az I. kerületben rendezett kerekasztal-beszélgetésen szintén résztvevő Pencz Zoltán, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének elnökeke.

A megoldás nem várathat magára: a fővárosi szálláskapacitások száma egyre nő, a mostani turista-özön még messze nem a hullám teteje a szakmabeliek szerint. Már most is a magyar GDP jelenleg 10 százalék termeli ez az iparág, és lassan félmillió embert foglalkoztat. A turizmus szerteágazó területe pedig nemhogy külön minisztériumot, de még egy helyettes államtitkárt sem kapott, hozzácsapták inkább Rogán Antal főleg kormányzati kommunikációval foglalkozó minisztériumához. Illetve létrehozták a Magyar Turisztikai Ügynökséget mint központi intézményt, de a kormánystruktúrán kívül.

Így viszont számtalan hatóság passzolgatja egymásnak a labdát, mert nincs egy koordináló szerv, amelynek forrásai és jogosítványai is lennének akár a legegyszerűbb kérdés megoldásához.

Az önös érdekek mintha a jó cselekedeteket is egyre inkább megmérgeznék – figyelmeztet Kozma Imre katolikus pap, a Magyar Máltai Szeretetszolgálat alapító-elnöke.