film;Csernobil;forgatás;

- Politikai helyett emberi válsághelyzetek - Csernobil, ahogy az oroszok látták

Nagy költségvetésű orosz játékfilmet forgatnak Csernobilról Budapesten: a rendező szerint ez olyan téma, mint a háború vagy a szerelem.

Csernobilról forgatnak egész estés mozifilmet Budapesten, orosz pénzből. Erre a hírre azonnal felkapja a fejét az ember, hiszen a HBO gyártotta, amerikai-brit koprodukcióban készült ötrészes, Csenobil című minisorozat alapjaiban rázta fel a világot. Craig Mazin kreátor ugyanis számos, nem szívesen szellőztetett tényt tárt fel a nagyközönség előtt a világ egyik legnagyobb természeti katasztrófájával kapcsolatosan. Tette ezt igen hatásosan, hollywoodi dramaturgiával, úgy adagolva a borzalmat és a drámát, ahogy a nagykönyvben meg van írva. Szórakoztatóipari termékként továbbá úgy sikerült némi politikát belevinnie a történetbe (jelesül, hogy Csernobil nagy hatással volt a szovjet-rendszer összeomlására), hogy a produkció abszolút higgadt maradt az oroszokkal szemben. Ennek ellenére Moszkvában nem érezte ezt mindenki így, hiszen a HBO bejelentése után ők is belefogtak és már le is forgatták az ő nézőpontjukból készült szériát, mely októberben mutatnak majd be az NTV nevű, a Gazprom olajvállalat kezében levő, erősen „véleményformáló” csatornán. Ami egyértelmű: Alekszej Muradov rendező szerint az erőművet egy CIA ügynök robbantotta fel és ennek a hátterét mutatják be.

Egyszóval, a fentiek tudatában, minimum érdekes, ha valaki mostanság ehhez a témához nyúl. A napokban a rákospalotai Origo filmstúdióban forgó, When Storks Were Falling (Amikor a gólyák estek) munkacímű orosz produkció teljesen független az NTV sorozatától, már csak abban is, hogy itt most egész estés mozifilm készül. A munkálatokat magyar partnerként a hazai bérmunkákban érdekelt Eurasian Films nevű cég segíti: Korom Mihály producertől megtudtuk, hogy a produkció két hetet tölt Budapesten és kifejezetten egy víz alatti forgatáshoz kérték a segítségüket. Meg is tekinthettük az erre a célra épült medencét. A víz alatt lévő rész tulajdonképpen maga az erőmű, ide hatol be négy tűzöltó búvár-technikus, hogy „eltüntessék” a vizet, ezzel megakadályozva az újabb robbanást. Ez a szcéna tulajdonképpen benne volt a HBO sorozatban is, csak ott három búvár volt. Korom Mihály szerint viszont az orosz filmesek ismerik jobban a történelmet, mert tulajdonképpen négyen voltak, és közülük egy meghalt a mentési folyamatban. Mindazonáltal, a mozifilmben ez a rész igen fontos szekvencia lesz, a tervek szerint mintegy tizenöt perc a teljes játékidőből. A jelen lévő búvároktól, akik segítik a forgatást, megtudom, hogy a medencében pontosan huszonkilenc fokos a víz, és a színészek körülbelül egy-egy órát töltenek víz alatt maximum egy-egy etapban. Persze, mi csak a lépcsőig jutottunk, pedig, ahogy mesélik érdekes a díszlet – majd a kész filmben meglátjuk. 

A mintegy hétszázmillió rubeles (több mint hárommilliárd forint) költségvetéssel készülő orosz mozifilm főszereplője és rendezője Danila Kozlovszkij lapunk kérdésére nem gondolja, hogy most „divatos” lenne Csernobilról forgatni, csupán véletlen egybeesés, hogy most ő is erről forgat. Ahogy fogalmazott már bőven kész volt a forgatókönyv, amikor az ügynökétől megtudta, hogy készül a HBO-féle feldolgozás, de ez egyáltalán nem zavarja, mert a téma fontossága miatt kifejezetten jó, ha több nézőpontból is készül film a katasztrófáról. Hangsúlyozva: noha tiszteli az amerikai filmesek munkáját, illetve látszik, hogy komoly kutatásokat végeztek a témában és érzéssel közelítettek a témához, de számos ponton nem fedi a cselekmény a valóságot, még pontosabban fogalmazva, más szemszögből kellett volna megmutatni. Ami Kozlovszkij szerint közös pont a HBO és az ő produkciójában, hogy a katasztrófa hőseinek állítanak emléket, de bátran állítja, hogy a mozifilm, amit ő készít egészen más optikájú műalkotás lesz. Arra az újságírói kérdésre, hogy mit gondol a készülő orosz sorozatról, elmondta, hogy ő is a csak az előzetest látta, ezen felül semmilyen más információval nem rendelkezik. Szavai szerint, Csernobil olyan téma, mint a háború és a szerelem: sok film készül róla.

Arra a felvetésünkre, hogy a csernobili események egyben egy rendszer bukását is jelentette, és hogy erre kitér-e esetleg a filmben, határozott nem volt a válasz, noha magánemberként egyetért azzal, hogy ha nem is ez volt a fő oka a Szovjetunió szétesésének, de a csernobili események fontos katalizátorai voltak egy hosszú-hosszú folyamatnak. Mint filmest azonban nem az okok és következmények, hanem sokkal inkább a személyes drámák és emberi válsághelyzetek érdeklik, konkrét családok sorsát mutatja be, akik komoly áldozatokat hoztak.