;

elektromos autók;e-töltőhelyek;e-autó;

Végrehajtási rendeletek híján leállhat az engedélyezés

- Félreszabályozott e-autózás

Személyautók helyett inkább az ételszállító robogókat kellene - kamatmentes hiteltámogatással - elektromosra cserélni - javasolja a Levegő Munkacsoport. Bár a napokban módosultak az e-töltés szabályai, végrehajtási rendeletek híján befagyhat az engedélyezés.

A villanyautó-támogatások átcsoportosítását javasolja a Levegő Munkacsoport. A magánszemélyek villanyautó-vásárlási támogatása a közpénzfelhasználás igen alacsony hatékonyságú módja – fogalmaz Vargha Márton közlekedési témafelelős. Kétségtelen: azok, akik megkapták a másfél milliós támogatást, jól jártak vele, de attól, hogy néhány száz villanyautóval több fut útjainkon, a magyar városok levegője még nem lett tisztább – teszik hozzá. Megoldás lehetne, ha az éttermi házhoz szállítást végző pizzafutárok igencsak szennyező robogói fél-egymillió forint kamatmentes kölcsönt kaphatnának a cserére. Úgyszintén segítséget jelentene szerinte egy, az érintett vendéglátók által bérelhető villanyrobogópark.

Ezzel egyidejűleg kezdeményezi a robbanómotoros robogók kitiltását a városi forgalomból. Mindez a civil szervezet közleménye szerint „kenterbe verné” a személyautó-vásárlási támogatás hatékonyságát.

Számításaik szerint 2016 óta a magyar állam közel tízmilliárd közpénzt költött „a villanyautó-gyártók támogatására”. Üdvözlik a taxik és a Posta terítő járműveinek cseréjét villanyautóra (és nem hibridre). Célszerűnek tartanának hasonló lépést az állami, önkormányzati szervek nagy futásteljesítményű gépjárművei esetében is. Szorgalmazzák csak az e-autók által használható, ingyenes parkolók, megfelelő, nyilvános töltőállomások és elszámolási rendszer kialakítását is. Üdvözlik, hogy Palkovics László innovációs és technológiai miniszter hasonló irányú módosításokra tett ígéretet.

„Ha nem is verték nagydobra”, de néhány hete módosultak az e-töltés szabályai – hívja fel a figyelmet a Villanyautosok.hu. Ez különválasztja az (engedélyköteles) üzemeltetési és szolgáltatói feladatot. A hálózati cég egyik szerepet sem töltheti be. A jövőben a használat nem köthető tartós regisztrációhoz: azt eseti jelleggel is biztosítani kell. A lap szerint a mostani módosítások, ha akaratlanul is, de „felboríthatnak mindent”. Amíg ugyanis a kormány nem áll elő a részletszabályokkal – amikre legutóbb másfél évet kellett várni -, szerintük a hatóság nem adhat ki új engedélyeket.

Augusztus 1-ig az Elmű-ÉMÁSZ valamennyi töltőoszlopán kilowattóránként 99 forintos tarifát vezet be – tudtuk meg a szolgáltatótól. 

Szerdától majdnem ugyanannyival csökkennek az üzemanyagárak, mint amennyivel a múlt héten emelkedtek.