Óriási dugó alakult ki szombaton a szántódi kompnál, miután a Tihany felé haladó, Baross Gábor nevét viselő hajó hátuljában található rámpa hatalmas robajjal leszakadt és egy része a vízbe csapódott, így a jármű hosszú időre kiesett a forgalomból. Szerencsére senki nem sérült meg, a legénység lezárta a komp hátulját, az utasoknak pedig mentőmellényeket osztott ki, ám a komp sérülése rávilágított a balatoni hajók állapotára.
A Balatoni Hajózási Zrt. (Bahart) flottája jelenleg 25 hajóból áll, ezek közül négy komp, melyek Tihany és Szántód között közlekednek, emellett 21 személyszállító hajó található a tavon, s a főszezonban mind részt vesz az utasszállításban, derült ki a hajózási cég lapunknak megküldött válaszából.
- Mind a kompok, mind a személyhajók átlagéletkora nagyjából ötven év – tájékoztatott Kollár József, a Bahart vezérigazgatója –, a legidősebb komp a Kisfaludy, melyet 1961-ben, a legfiatalabb pedig a Baross, melyet 1976-ban építettek. A személyhajók közül a nosztalgiahajóként működő Helka és a Kelén a legkorosabbak, mindkettő 1891-ben épült, a legfiatalabb új „nagyhajó” pedig a Szigliget motoros, amelyet 2012-ben adtak át. A kisebb személyszállítók közül a legújabb a Nemzeti Regatta motoros: egy 2015-ben megvásárolt hajótestet megtartva teljes átépítéssel készült, átadása 2017-ben történt.
Mint a vezérigazgatói válaszból is kiderül, a balatoni hajópark meglehetősen koros, így a flotta megérett a frissítésre.
- A hajók, így például a vízibuszok cseréje indokolt lenne – ismerte el Kollár József –, a többi esetében elegendő lenne a teljes körű felújítás. Mindez persze több milliárd forintba kerülne, a cég éves beruházási kerete pedig jelenleg nem tesz lehetővé ekkora beruházást, tehát külső forrásokra lenne szükség.