„A Miskolci Nemzetközi Operafesztivál felkérésére készítettük el azt a műsorunkat, amelyben a Romano Drom zenéjéhez klasszikus vonósnégyes társul, s ezáltal számunkra is különleges hangzás jött létre” – meséli Kovács Antal, az együttes vezetője. A stúdióban is rögzített matériát úgy küldték el a World Music Network hálózatához tartozó Riverboat Recordsnak, hogy korábban nem volt személyes kapcsolatuk a hanglemeztársasággal. Nagy öröm és meglepetés volt a kiadó pozitív válasza, „húsz év munkájának megkoronázása, és egy fontos visszaigazolás, hogy jó úton járunk, elismerik a munkásságunkat” – mondja a zenekarvezető. A World Music Network azért fontos, mert segítségével nemcsak a fizikai hanghordozó jut el öt kontinensre, hanem az összes legális internetes letöltő csatornán is kiemelten kezelik a zenekart, s általa az oláh cigány dalokat.
A Romano Dromot Kovács Antal és édesapja, id. Kovács Antal „Gojma” hozta létre két évtizeddel ezelőtt. „A szó legnemesebb értelmében vett cigányéletet éltünk: állandóan úton voltunk, 40 országban mintegy 600 koncertet adtunk, fantasztikus helyeken és zenészekkel játszhattunk” „Édesapám 2005-ben bekövetkezett halála után döntenünk kellett: hogyan tovább? Mivel pótolhatatlan táncos és énekes volt, nem akartunk a helyére senkit keresni, inkább még erőteljesebb lett az instrumentális hangzás.” Gojma ízig-vérig oláh cigány ember volt, de mindvégig Budapesten élt; szerette az éjszakai életet, a jazzt, a modern táncokat, s ez a Romano Drom hangzására is kihatott. Az apai örökséget folytató, szerzőként nagyvárosi inspirációkból táplálkozó Kovács Antalt így jól kiegészíti Balogh József (Jocó), aki viszont egy pillanatra sem szakad el az autentikus szabolcsi hangzástól.
Amikor 2019-es zenéjük legfőbb jellemvonásairól kérdezem, Kovács Antal is a hagyomány szerepét hangsúlyozza. „Nincsenek kőbe vésett dallamok. Az egyes motívumok hűen tükrözik az adott énekes lelkiállapotát, a dalok személyre szabottan szólalnak meg. Megbújhat a dalainkban flamenco, arab, katalán vagy balkáni zene, olykor jöhetnek a popzenéből ismert groove-ok, elektronika, de mindezek csak fűszerként egészítik ki a tradicionális ritmusokat, dallamokat.” A zenekar kötelességének (s egyúttal természetesnek) tartja a kizárólag a magyarországi oláh cigányokra jellemző vizeskanna (mint ritmushangszer) használatát, a szájbőgőzést vagy a pergetést, ami egyfajta dúdolás, csak sokkal improvizatívabb és mindig egyedi ritmikájú. Kovács Antal úgy véli: az újabb generáció zenekarai már a legnagyobb természetességgel követik az általuk kicsiszolt, egyedi Romano Drom-hangzást.