;

politika;aktivitás;fiatalok;

- Levert nemzedékek

Magyarországon a politikai vezetés nem érdekelt abban, hogy bevonja a fiatalokat a politikába, inkább pacifikálja az új nemzedéket. Nincs egységes érdekképviseletük, valójában közös érdekeik sem, és az állampolgári aktivitást az iskola sem támogatja.

A politika és a magyar fiatalok címmel jelentetett meg könyvet a Magyar Tudományos Akadémia Társadalomtudományi Kutatóközpont Politikatudományi Intézet két munkatársa. Szabó Andrea politológus-szociológus, megbízott intézetigazgató-helyettes és Oross Dániel politológus nemzetközi és hazai kutatásokra alapozva, sok szempontú látleletét adja a magyar ifjúság politikai szocializációjának, a szerzőket a demokratikus politikai kultúra kialakulásának esélyeiről is kérdeztük.

Mit tippelnek, a vasárnapi európai parlamenti választásokon a magyar fiatalok mekkora részvételére lehet számítani?

Szabó Andrea: A 2018. április 8-i országgyűlési választás azt mutatta, hogy a Nyugat-Európába kivándorolt magyar népesség igen nagy számban járult az urnák elé, és a közvetítések képei is azt bizonyítják – akár a berlini, akár a londoni követségek előtt kígyózó sorokat idézzük fel –, hogy a fiatalok aránya feltűnően magas volt. A tippem az, hogy ők most is nagy számban fogják képviseltetni magukat. Arról, hogy a Magyarországon élő fiatalok közül mennyien élnek a szavazati jogukkal, nem bocsátkoznék jóslásokba, de abban biztos vagyok, hogy ha az őket megszólító pártok jól kampányolnak és mobilizálnak az utolsó pillanatokban, akkor például az egyetemisták jelentős részét meg tudják mozgatni. A mai magyar fiatalok számára ugyanis, a középkorúakkal ellentétben, az Európai Unió a természetes közeg – ők az unió állampolgáraiként élnek, és tisztában vannak azzal, hogy ezért tenniük is kell.

Oross Dániel: Ráadásul a 2010 előtti helyzethez képest jelentős változások történtek a pártválasztékot illetően. Korábban gyakori kritika volt, hogy nincsenek új, a fiatalok számára vonzó pártok, hogy befagyott a pártrendszer. Azóta megjelentek az újdonság erejével ható pártok, és a fiatalok tipikusan az új pártok támogatói, hiszen ők még nem elkötelezett szavazók, a preferenciáik most alakulnak ki.

A pártoknak vannak egyáltalán programjaik az ifjúság számára? Mit ígérnek-kínálnak a szavazatokért cserébe?

Sz. A.: A pártok programjai a fiatalokat éppúgy nem érdekli, mint az idősebb korosztályú népességet, elsősorban érzelmi alapon döntenek. Számukra az a kérdés, ki az, aki a megfelelő nyelven, a problémáikra nyitottan tudja őket megszólítani. A nyelvezet különösen fontos, a könyvünkben nyomatékosan ki is térünk rá, mekkora szakadék tátong az idősebb és a mai magyar fiatal társadalom nyelvhasználata és értelmezési attitűdje között. Bár az újabban alakult, fiatalosabb pártok beszélnek az ifjúság nyelvén, az is kétségtelen, hogy a jelenlegi hatalom az erő sugárzásával nagyon is vonzza a fiatalokat.

O. D.: A hazai és a nemzetközi kutatásokból leszűrhető, hogy a fiatalok elsősorban helyben megszólíthatók. Az a párt, ami egy településen beágyazott, jobb eséllyel indul, mint az, amelyiknek lokálisan nincsenek szervezetei, nem szervez programokat, nincsenek helyben ismerős arcai. Míg a kormánypárt abszolút beágyazott, a többiek ezt a hiányt az online térben igyekeznek kompenzálni, ám a hátrányt sem­milyen kampánnyal nem lehet felülírni.

Érzelmi alapon szavaznak a fiatalok is, de ez vajon azt jelenti, hogy hisznek is a politikusok ígéreteinek, hogy az ő érdekeiket valóban képviselni fogják?

O. D.: Szociológiai értelemben a fiatalok érdekei még kevésbé kiforrottak. A politikai identitásuk a harmincas éveik közepén alakul ki olyan kérdések mentén, mint az adózás, a stabil munkavállalás, a családpolitika, a gyerekvállalás, melyek később integrálják őket a társdalomba. Ezek a témák a 18-20 éveseket még nem foglalkoztatják annyira.

Sz. A.: A kutatások egészen pontosan megmutatják, mennyire tudatában vannak a fiatalok annak, hogy a politikusokat milyen mértékben is érdekli az ő véleményük. Amikor konkrétan azt a kérdést tesszük fel nekik, hogy „Szerintük mennyire érdekli a politikusokat a fiatalok véleménye?”, drámaian magas arányban válaszolják: semennyire. Ezzel együtt Dániel nagyon jól fogalmaz, amikor arra utal, hogy nem lehet pontosan tudni, mi is a fiatalok érdeke, véleménye. A könyvünk egyik legfontosabb megállapítása is az: nincs egységes magyar fiatalság, sok-sok 18–29 éves fiatal van, de leg­alább annyira differenciáltak, mint az egész magyar társadalom. Jól látszik ugyanaz a hierarchizáltság, minden fiatalnak tulajdonképpen egyéni érdekei vannak.

A könyvükben arra is rámutatnak, hogy a magyar fiatalok érdek­érvényesítési fórumainak nincsenek jogi keretei, azaz csinálhatnak akármit, a politikai vezetés figyelmen kívül hagyhatja, ahogy teszi is – hogyhogy ennek érdekében, vagy erre a hiányosságra rámutatva még senki nem kampányolt?

O. D.: Mindez nem független a mindenkori politikai hatalom civil társadalomhoz való viszonyától. Azaz mennyiben akarja egyáltalán, hogy a fiataloknak önálló érdekképviselete legyen, és ha igen, akkor ezt hogyan könnyítheti meg. A fiataloknak meg kell tanulnia, hogyan tudnak egy politikai rendszerbe beilleszkedni, el kell sajátítaniuk a társadalmi szabályokat. Ennek elősegítésére, ha például egy helyi önkormányzat nyit a fiatalok felé, és megkönnyíti számukra, hogy saját társaságot, mondjuk egy önkéntes szervezetet alakítsanak, akkor a fiatalok ott szívesen szerveződnek, és csinálnak különféle programokat. Ha viszont lerázza őket, megnehezíti a szerveződésüket, akkor nem fogja tudni megszólítani őket. Minden jel arra mutat, hogy Magyarországon nincs erős elköteleződés arra, hogy bevonják a fiatalokat. Rendszerszerűen egyáltalán, inkább csak ideiglenes, pályázatfüggő és sporadikus módon történik.

Sz. A.: Azért ez nem mindig volt így. Ne felejtsük el, hogy 1998–2002 között létezett Ifjúsági Miniszté­rium, mely ráadásul kétségkívül jól működött! Volt koncepciója arra, hogyan kellene integrálni a magyar fiatalokat. A másik példa pedig a Jobbik felemelkedéséhez köthető, mely erősen ifjúságcentrikus volt, kifejezetten fiataloknak szóló programmal.

O. D.: Említhető még a Nemzeti Ifjúsági Stratégia is, amit 2009-ben az akkori parlamenti pártok képviselői 95 százalékos arányban szavaztak meg. Végrehajtani azonban azóta sem akarta senki.

Ma már mindez a múlté. A jelenben viszont szintén erős joghézagnak tűnik a tankötelezettség 16 éves korra való leszállítása – miközben például a szavazati jog csak 18 éves kortól gyakorolható. Most akkor a 16–18 év közötti fiatalok minek számítanak, felnőttnek vagy gyereknek?

Sz. A.: A tankötelezettség 18 évről 16 évre leszállítását társadalmi szempontból rendkívül negatív fejleménynek tartom. Egyfelől ezek a fiatalok mindenféle végzettség és képzettség nélkül kerülnek ki arra a munkaerőpiacra, amely elsősorban a képzett munkaerőt szeretné dolgoztatni. Tehát van egy nagy létszámú réteg, amelyik élete egész hátralévő részében az államra lesz utalva, mert nem tudja magát eladni a munkaerőpiacon. Másfelől nekik drá­maian korán befejeződik a politikai szocia­lizációjuk, mivel kilökődnek az iskolarendszerből. Ez már csak azért is probléma, mert Magyarországon a fiatalok politikai érdeklődése éppen akkor kezdődik, amikor ezek a fiatalok kikerülnek az iskolarendszerből, tehát körülbelül 16 éves korukban. Ezek a fiatalok így egyszerűen nem tanulják meg, milyen állampolgárnak lenni egy társadalomban.

O. D.: A skót és osztrák példa jól rávilágít, mennyire nem szerencsés ez az itthoni rendezetlen státus. Ezekben az országokban nem egyik pillanatról a másikra, hanem felkészülten csökkentették 16 évre a választójogot, programszerűen, az iskola és a tanárok felelősségének növelésével, hiszen így a politikai szocializáció értelemszerűen az iskola falai között fog zajlani. Társadalmi konszenzus, civil társadalmi vita kísérte ezt a folyamatot, mely a fiataloknak akart segíteni, külön tantárgyakkal, felkészült oktatókkal. Semmiképp sem jó kombináció az, ha leviszik a tankötelezettségi korhatárt, egyben választói jogot is adnak az iskolából kikerült fiataloknak, mert ezzel csak a szélsőjobboldali pártok nyernek maguknak szavazatokat.

Sz. A.: Ez egy senki által át nem gondolt ex lex – törvénnyel nem szabályozott – állapot. Pedig adott esetben ezek a fiatalok már ott vannak a munkaerőpiacon, ám közben mégsem élhetnek azokkal a jogokkal, amikkel a hasonló helyzetű, de mindössze két évvel idősebb társaik.

A politikai szocializáción belül a demokratikus politikai kultúra elsajátítása már a korábbi generá­cióknak sem volt az erőssége – annak megvalósulása híján – a magyar társadalomban. A fiatalok így honnan kaphatnak mintát?

O. D.: Az online térnek itt nagy a szerepe, amit nem szabad alulértékelni, ám ez a tájékozódási lehetőség elsősorban a felsőbb közép- és a felső osztálybeli fiatalok szűkebb rétegét érinti. A nemzetközi kutatások másfelől elsősorban a családi mintaadás fontosságát mutatják: ha valaki politikai szerepet vállalt már egy családban, akkor annak elsődleges politikai szocializációs hatása lesz: a szülői minta bevonzhatja a fiatalt is egy politikai szervezetbe. Minden egyéb hatás gyengébb ennél. De hangsúlyoznám: a fiatalok nem a politika, hanem a közéleti kérdéseken keresztül szólíthatók meg leginkább – ami a legaktívabb rétegnél később akár politikai cselekvéssé válhat. A közéleti vitákban való részvételre pedig, lásd az amerikai példát, a hírességek, a filmszínészek, a zenészek, a sportolók, példaképként, egyként bátoríthatnak – a populáris kultúra sztárjai kampányszerűen motiválhatják a fiatalokat az állampolgári aktivitásra. A választást például kifejezetten trendivé tehetik.

Sz. A.: Amerikában a celebritások halálosan komolyan veszik a hírnevükből adódó felelősségüket az állampolgári aktivitásra való buzdítás terén, elég csak a közelmúlt #metoo-kampányára utalni. Magyarországon viszont még nem látom, hogy a celebritásaink ilyen szinten próbálnák társadalmi felelősségvállalásra ösztönözni a fiatalokat, bár nyomokban a 2018-as választás már hozott némi, egyelőre felejthető változást. Az online közösségi platformok véleményvezéreinek is óriási felelőssége kellene, hogy legyen ennek érdekében.

Ördögi körnek tűnik számomra a hazai viszonyok között az ifjúság demokratikus politikai szocializációja, hiszen a korábbi generációk példája inkább eltávolítja őket a politikától, a közélettől, a kormányhatalom pedig mindent megtesz annak érdekében, hogy ez ne változzon: a szocializáció csatornáit, az iskolát, a médiát központosította, kisajátította a saját propagandája érdekében, az amúgy sem erős civil szervezeteket ellehetetleníti, vegzálja. Hogy lehet kilépni ebből?

Sz. A.: A politikai osztály felelőssége kétségtelen. A mostani rendszernek láthatóan nincs politikai szándéka arra, hogy bevonja a fiatalokat a döntéshozatalokba, leginkább a politikai pacifikálásukban – apolitikussá tétel, lojalitás megvásárlása, az ország elhagyásának nem akadályozása – érdekelt – és sikeresen, mert a különböző ifjúsági kutatásokból a nemzedéki lázadásnak semmi jelét nem látjuk. Ezt a kört a politikai osztály határozott döntése nélkül soha nem lehet megtörni, mindig vissza fog fordulni önmagába. 

„A Központi Statisztikai Hivatal adatai alapján, ha minden 18 éven felüli és 30 éven aluli élne szavazati jogával, akkor a választás napján közel másfél millió, egészen pontosan 1 444 897 fő jelenne meg, ami önmagában földcsuszamlásszerű változásokat indítana el a magyar politikai életben. Ha pedig ez az ifjú tömeg egy irányba szavazna, akkor – az eddigi választási eredményeket figyelembe véve – a második legnagyobb támogatottságú erőt hozná létre a következő országgyűlésben” – állapítják meg a szerzők A politika és a magyar fiatalok című kötetben. Az elemzett Aktív Fiatalok Magyarországon kutatássorozat eredményei szerint a felsőoktatásban tanulóknak mindössze 38 százaléka aktív politikailag, és nekik is csak egy részük hisz a demokratikus értékekben. A V4-ek országaiban élő fiatalok bizonyos állítások kapcsán hasonlóan vélekednek: mind a négy országban, így idehaza is 80 százalék körüli azoknak az aránya, akik szerint a politikusok nem igazán törődnek velük, illetve akik szerint a politikának új arcokra, új vezetőkre van szüksége. A magyar fiataloknak mindössze negyede gondolja úgy, hogy érdemes lenne egy párthoz csatlakozni, ez a politikai szkepticizmus egyértelmű jele. F. Sz.K. 
Távol a pártoktól „Az internetadó elleni tüntetések idején, amikor a civileknek sikerült kézzelfogható eredményt elérniük és visszakozásra kényszeríteni a kormányt, sok fiatal más ügyekben is aktívvá vált, mert azt érezték, hogy van értelme. Az ilyen sikerek, pozitív visszacsatolások nagyon sokat számítanak. Azt, hogy mennyire sikerül mozgósítani a ­fiatal korosztályt, nagyon erősen befolyásolja az adott ügy, az érintettség kérdése, és a pillanatnyi politikai lég­­kör is” – mondja Gyetvai Viktor, a Független Diákparlament egyik alapítója, aki 16 éves kora óta vesz részt közoktatási és felsőoktatási témájú tiltakozások szervezésében, 2014 óta számos tüntetésen is szónokolt. Tapasztalatai szerint mindig a hasonló sikerek adnak lökést a demokratikus részvételnek – amikor például 2016-ban a diákoknak sikerült elérniük, hogy az érettségin használhassák a régi történelematlaszt is (az új állami fejlesztésű nem tartalmaz kronológiai adattáblázatot), sokan csatlakoztak a Független Diákparlamenthez is. Ugyanakkor ez jelenti a fiatalok részvételének korlátait is. Jelen helyzetben, amikor a kormánypárt hatalma szinte megdönthetetlennek tűnik, ráadásul nagyon kevés ügyben engednek a civilek nyomásának, kevesen gondolják, hogy lenne értelme részt venniük hasonló szerveződésekben. A túl­óratörvénnyel kapcsolatos kudarc egyértelműen visszavetette a már működő civil közösségeket is, új embereket pedig most nagyon nehéz bevonni. „Nem találtuk meg azt az eszközt, amivel elérhetjük a céljainkat, nem tudtunk alkalmazkodni ahhoz, hogy a Nemzeti Együttműködés Rendszerében nagyon nehéz civilként labdába rúgni” – mondja Gyetvai Viktor, aki mellől nagyon sokan „kikoptak” az évek során, ez részben érthető is, hiszen a diákcsoportokban természetükből fakadóan folyamatos a fluktuáció. Minden évben újabb tagok jönnek, akik lelkesek, bizakodók, majd hamar megismerik a korlátokat. De nem ez az egyetlen ok. Az elején a résztvevőket még hajtja a lelkesedés, és néhány hétig sikerülhet is teljes lángon égni, de hosszú távon az ilyen intenzív civil aktivizmus gyakorlatilag összeegyeztethetetlen a mindennapi élettel. Muszáj foglalkozni az iskolával, bejárni az egyetemre, készülni a vizsgákra. Ráadásul, ha az ügy, ami mellett kiáll az ember, nem jár sikerrel, hamar elfogy a lendület. Ez pedig ördögi kör, minél kevesebben foglalkoznak egy esettel, annál több feladat hárul az aktív emberekre, és könnyen elhalhat az ügy. „Sokan harcolunk a 21. századi oktatásért. De ha a diákok azt érzik, hogy ezt a célt 20 éven belül reálisan nem lehet elérni, és reménytelen, hogy neki jobb legyen az iskolában, akkor ez csak valami vízió lesz, amiért nehéz harcolni” – mesél a nehézségekről Viktor. Ráadásul a régi beidegződések még ebben a korosztályban is éreztetik a hatásukat, míg egy petíciót sokan aláírnak, egy tüntetésre már sokan nem mernek elmenni, mert félnek, hogy felkerülnek valami „feketelistára”. A civil politizálás sikertelensége után logikus lépés lenne, ha a diákként aktív fiatalok megjelennének a „nagypolitikában”, a pártok környékén is, hiszen hosszú távon ott talán többet tehetnének a nekik fontos ügyekért. De Magyarországon hatalmas szakadék tátong a civil és a pártpolitizálás között, az aktív fiatalok egy része nem is tudna választani a meglévő kínálatból. Alapíthatnának saját pártot, de Gyetvai Viktor szerint az általános vélekedés az, hogy egy politikus lop, csal, hazudik, ezért inkább távol tartják magukat ettől a világtól, mint hogy ez a billog rájuk kerüljön. „Én úgy látom, azok a fiatalok, akik hitelesen, szakszerűen tudnának képviselni egy-egy ügyet a politikában, inkább elmennek egy kis civil szervezethez vagy szabadidejükben önkénteskednek valahol vidéken, mert azt érzik, hogy bár kicsiben, de így legalább eredményesek” – mondja Viktor, aki szerint a jelenlegi parlamenti pártok nem igazán találják a hangot a fiatalokkal, bár próbálják őket megszólítani, de nem hallgatják meg őket, a kommunikáció igencsak egyoldalú. Így viszont kevés fogalmuk van a korosztály valódi gondjairól. F. Szabó Kata
Harcra fel, ifjak!Minden valamirevaló pártnak van ifjúsági szervezete, bár ezek hatékonysága sok esetben erősen kérdéses. Az MSZP-nek 2008-ban alakult meg a fiatal szervezete, Socie­tas néven. Az alapító elnök Varga László volt, aki ma parlamenti képviselő. A szervezet jelenlegi vezetője Torzsa Sándor, aki már több mint négy éve tölti be ezt a posztot. A Demokratikus Koalíció fiataljai közül Szarvas Koppány Bendegúz volt a legismertebb név, aki ma már a Momentumban politizál. Ha már Momentum: a fiatal pártnak van ifjúsági szervezete is, Momentum TizenX néven. A két zöldpártnak, az LMP-nek és a Párbeszédnek is van ifjúsági szervezete: a Lehet Más a Jövő és a Zöld Front a Facebookon a legaktívabb. A Jobbik Ifjúsági Tagozat (IT) azért jött létre – írja a szervezet a honlapján –, hogy „szerte Magyarországon egybegyűjtse azokat a tizen- és huszonéves fiatalokat, akik felelősen gondolkodnak hazájuk, és benne saját sorsukról”. Az IT szerintük nem „szélsőséges” szervezet, hanem egy olyan, normális fiatalokat tömörítő közösség, amelyik nemet mond arra a semmirekellő és hasznavehetetlen politikára, amely a rendszerváltás óta sem képes egészséges jövőképet közvetíteni a fiatalság felé. A Jobbik mostani frakciójában is találunk volt IT-tagot, Farkas Gergely a szervezet elnöke volt. Kissé meglepő módon még a KDNP-nek is van ifjúsági szervezete. Az Ifjúsági Kereszténydemokrata Szövetség elnöke Nacsa Lőrinc, aki egyben a KDNP országgyűlési képviselője is. Nyilván nem véletlenül a kormánypárthoz tartozó ifjak vannak a legtöbben, és a Fidelitasból lehet a legjobb karriert befutni. Fidelitasos volt többek között Rogán Antal, Gyürk András, Szijjártó Péter, Dömötör Csaba vagy Nyitrai Zsolt. A szervezet a Fidesz székházába bejegyzett Középiskolások Szövetsége 1990 (elterjedtebb nevén Kösz ’90) alapjain jött létre, amikor a szövetség 1996 októberében, az ELTE Jogi Karán tartott gyűlésén Fidelitasra változtatta a nevét. Egyik korábbi vezetőségi tagjuk a Magyar Narancsnak tíz évvel ezelőtt mesélte, hogy már a szervezet formálódásakor is szoros kapcsolat volt a fiatalok és a „nagy” Fidesz vezetői között. „Viktor részéről elvárás volt, hogy legyen egy ilyen szerveződés. Látta a mozgolódásokat az egyetemek környékén, szerette volna, ha ez be van csatornázva a Fideszbe” – idézte fel. (Függetlenségüket azóta sem igényelték vissza: irodájuk ma az Országgyűlés Hivatalának épületében, a budapesti Széchenyi rakparton található.) Már a megalakulás utáni első országgyűlési választáson (1998) két egykori fidelitasos került be a parlamentbe. Az ezt követő voksolásokon (országgyűlési, önkormányzati) több tucat fiatal jutott be a különböző testületekbe. A csúcs a 2010-es parlamenti választás volt, ekkor 17-en jutottak mandátumhoz a szervezetből. Néhány hónappal később 16 település választott fidelitasos polgármestert és összesen 116 önkormányzati képviselői mandátumot osztottak szét a szervezet egykori vagy aktív tagjai között. A Fidelitast évek óta Böröcz László vezeti, aki áprilisban befutó helyet kapott a Fidesz listáján, sőt frakcióvezető-helyettesi megbízatást is kapott. Böröcz hét alelnökkel dolgozik. Rajtuk kívül van választmányi elnök és kommunikációs igazgató is. Nemrég interjút adott a kormány közeli Magyar Hírlapnak, a politikus ebben a fiatalok és a Fidesz–KDNP kapcsolatáról szólva úgy fogalmazott: „általános apátia van a közéletben, de ez sokkal inkább a baloldali fiatalok körében” jelentkezik, mert ők kiábrándultak az ellenzéki pártokból. A jobboldali fiatalok ezzel szemben nem közömbösek, mert egy hónap alatt csaknem 500-an léptek be a Fidelitasba – mondta Böröcz. K. P. – Z. Á.

Sikeres, vagyonos vállalkozó volt, amikor harmincöt évesen egyik percről a másikra megvakult. Fölvette a kesztyűt, nem gyászolt, újra építkezni kezdett. Kurucsai Szabolcs az elmúlt tíz évben három végzettséget szerzett, boldog férj, és majd’ hatvanezer emberhez hozta közelebb a vakok világát. Bár sokszor ütközik nem várt akadályokba, folyton tele van ötletekkel. Szerencsés fickó: a legpocsékabb helyzetben is képes meglátni a jót és mohó életigenlés lakik benne.