elektromos autó;elektromos töltőállomások;e-mobilitás;

- Behálózza Magyarországot e-autó-töltőkkel az állam

Nagy elmaradásban van a tervektől a töltőhálózat és az elektromos autók száma is.

Május végéig 2,8 milliárd forintból 329 elektromos töltő átadását ígérte alsóörsi tájékoztatóján Ugron Gáspár Gábor, az állami e-Mobi Kft. ügyvezetője. Ebből eddig 306-ot telepítettek. A fővárosban 210, a megyei jogú városokban 60, a Balatonnál pedig - 21 településen - 31 töltőállomást alakítanak ki, illetve a Velencei- és a Fertő-tó mentén, valamint Tokaj térségében is megjelennek. Az e-Mobi 85 elektromos autót is vásárolt kormányzati szervek, hivatalok számára.

Weingartner Balázs, az Innovációs és Technológiai Minisztérium fenntarthatóságért felelős államtitkára beszédében kiemelte: a mintegy tízezer zöld rendszámmal forgalomba helyezett autó több mint fele tisztán elektromos. Célként nevezte meg, hogy 2030-ra a hazai autóflotta tíz százaléka tisztán elektromos legyen.

Megjegyzendő: az e-Mobi már tavaly májusra is hasonló nagyságrendű e-töltőt ígért, amiként korábban a kormány is 60 ezer e-autót várt 2020-ra, aminek jó, ha tizede jön össze. Ennek okát szakértők az elektromos autók néhány száz kilométeres hatótávja, akár több órás töltési ideje és viszonylag magas vételára mellett a töltőállomások alacsony számában és rossz eloszlásában látják. Ráadásul a legtöbb töltő 22 kilowattos (kW), ami a nálunk futó e-autók jó része számára használhatatlan.

Mindazonáltal hazai cégek komoly erőfeszítéseket tesznek a töltőhálózat kiépítése érdekében. A szintén állami NKM eddig 76 nyilvános töltőt, 155 nyilvános töltési pontot alakított ki – közölték legutóbb a dunakeszi Decathlon-parkolóban átadott egységük kapcsán. A Mol félszáz 50 kW-s villámtöltőt adott át, illetve egy nemzetközi együttműködés részeként 2020 végéig 252 egységet telepít a cseh határtól az Adriai- illetve a Fekete-tengerig. A minap a német hátterű E.ON 360 új töltőpontot létesítését jelentette be 123 Aldi-parkolóban. A töltés a nyilvános állomásokon egyelőre szinte mindenütt ingyenes, bár a Mol már pénzt kér érte.

Magyarország ugyanakkor változatlanul cudarul áll az e-autók elterjedtségét illetően. Az Eurostat minap nyilvánosságra hozott 2017-es adatai szerint az elektromos és hibrid gépjárművek belüli aránya nálunk 0,1 százalék alatt áll, miközben Svédországban az érték már akkor közelítette a 2,5 százalékot. Magyarország ezzel a 24-es listán a 4. legutolsó.

Bajban a nagy német autógyártók. A Mercedes egy évvel halasztaná a kecskeméti beruházásokat, a BMW is újragondolhatja a termelés bővítését.