;

Pink Floyd;

- Tovább floydoznak

A Pink Floyd pompeji koncertfilmjének élményét az aquincumi amfiteátrumban teremti meg a Keep Floyding pénteken.

A kritika nem tévedhetetlen, sőt maga a művész sem. Ezt a Pink Floyd 1972-ben bemutatott koncertfilmje, a Live at Pompeii története is bizonyítja, amelyet a Melody Maker és a Billboard zenei magazin fanyalgással fogadott, míg a brit progresszív rockzenekar énekes-gitárosa, David Gilmour annak idején úgy nyilatkozott róla: „Meglehetősen kínosnak találom. Biztosan sok embernek szórakoztató, de nem nekem.” Ám a rajongók, zeneszeretők a saját fülüknek-szemüknek hittek, körükben már az 1970-es években olyan „szakrális” státuszba került a film, mint a későbbi Floyd-lemezek, a The Dark Side of the Moon, a Wish You Were Here, vagy a The Wall.

Ami valószínűleg meg sem született volna, ha nem történik egy szerencsés baleset. A fiatal, Párizsban élő brit filmrendező, Adrian Maben Nápolyban keresett kulisszákat egy művészi Pink Floyd-filmhez, ám hazautazása előtt rá kellett döbbennie, nemcsak a nagy ötletet, az útlevelét sem találja. Pompeji amfiteátrumában aztán mindkettő meglett: a környezet csendje, a vulkánkitörés által elpusztult kultúra látványa beindította a rendező fantáziáját egy olyan „dolgozó zenekar” közönség nélküli koncertfilmjének az elkészítéséhez, amely ellenpontja lehet az olyan tömegjelenetekkel operáló zenés mozisikereknek, mint a Woodstock vagy a Gimme Shelter. A nápolyi egyetem professzora, Ugo Carputi nagy Pink Floyd-rajongó volt, az ő közbenjárására a zenekar néhány napra ki is bérelhette az amfiteátrumot, ahol olyan számokat forgattak le, mint például a 23 és fél perces Echoes. Az operatőrök között pedig ott volt a magyar-olasz veterán, Pogány Gábor, Vittorio de Sica munkatársa is. David Gilmour azóta revideálta a nézeteit a filmről: a koncertet 2016-ban közönség előtt megismételte Pompejiben. 

Pénteken az aquincumi amfiteátrumban koncertezik a húszéves Keep Floyding (Floydozz tovább) emlékzenekar. – Az 1971-es pompeji koncert atmoszféráját, hangulatát, élményét szeretnénk visszaadni – mondta el lapunknak a zenekar énekes-gitárosa, Goldschmidt Gábor. − Egyszeri és megismételhetetlen esemény lesz, amire mintegy ezerfős közönséget várunk. – A pompeji program mellett a Dark Side of the Moon és a The Wall számaiból is válogatni fognak.

A Keep Floyding évente tíz-húsz koncertet ad, többször fellépett a Müpában és az A38-on is. Rajongók és kritikusok szerint is a legjobb Pink Floyd emlékzenekar, van olyan vélemény is, amely szerint a „gyógyít” a Floyd zenéjével. – A gyógyítás bizonyos szempontból nem túlzás. Ha például A Fal számait egy „egészséges” kisebbségi komplexussal bíró srác hallgatja, abból tényleg erőt meríthet – tette hozzá Tóth András gitáros, aki szerint az intellektuális zenék hallgatása nem annyira az elrévedésben, mint inkább abban segíthet az embernek, hogy túl tudjon lépni a problémáin.

Goldschmidt Gábor és Tóth András szerint a Pink Floyd mind zeneileg, mind mondanivaló tekintetében eléri azt a szintet, ami a klasszikus zene tud közvetíteni. A Keep Floyding szinte minden tagjának van polgári foglalkozása, de húsz év „gyakorlással” az aquincumi amfiteátrumban is bátran a közönség elé állnak, hogy megmutassák, a Pink Floydot milyen nagyon lehet szeretni.

InfóKeep Floyding: Live at Pompeii Május 10. Aquincumi Amfiteátrum

Első filmszerepével tizenöt évvel ezelőtt tűnt fel Csehországban, ahol igazi filmsztár. Azóta számos szlovák és magyar filmben szerepelt, színpadon is láthattuk itthon, de igazából az Apró mesék című thriller nyomán fedezte fel magának a magyar közvélemény. Kerekes Vicával beszélgettünk a szakmájáról, a médiáról és persze arról, hogyan lett egy nagy nemzetközi produkció egyik főszereplője Jessie Eisenberg és Ed Harris mellett.