színház;Schilling Árpád;

- Létezik még kiút? – Először játszották Magyarországon Schilling Árpád bevándorlódrámáját

Schilling Árpád rendezésében az EXIT nem ítélkezik, de amit mutat, azzal felzaklat, nem hagy nyugodni: bűneinket, előítéleteinket, kiszolgáltatottságunkat vágja a képünkbe.

Schilling Árpád két évvel ezelőtt rendezte meg Temesváron az EXIT című előadást, de Magyarországon csak most láthatták először a nézők Szegeden, a Rekamié Regionális Kamaraszínházi Fesztiválon. A történet főszereplői bevándorlók. Szerbek, románok, magyarok. A kijáratot keresik egy használaton kívüli színházépületben bezárva, valahol Nagy-Britanniában. Az előadás gyakorlatilag egy üres térben játszódik, csak az emberi viszonyokra kell figyelnünk, azok változására. Tizenketten. Különböző nemzetiségűek, egymáshoz is különböző viszonyok fűzik őket. Van, aki a fiával, más a testvérével, vagy éppen a feleségével érkezett. Ma, amikor mindennap ömlik a különböző médiumokból, illetve a hatalmon lévő politikusok kampánybeszédeiből a migránsozás, igencsak aktuális problémafelvetés. Kik is a bevándorlók, mit akarnak, mire van egyáltalán esélyük?

Schilling előadásában – amelyben mindenki a saját nyelvét használja, illetve a színészek is a saját nevükön szerepelnek – elsősorban az rajzolódik ki, hogy miként hat egy ilyen helyzet egy közösségre. Mit kezdenek a bűneikkel, az előítélteikkel, a vágyaikkal, az álmaikkal. Lehet-e egyáltalán még jövőképük? Olyan az egész, mint egy laboratórium, mint egy kísérlet, aztán kiderül, hogy a zsigerek, az ösztönök működnek leginkább. Mindenkiből az bújik elő, ami legbelül van. Nincs veszítenivaló, mindenki a túlélésre játszik.

Az előadásban meghatározó, hogy a színészek miként hatnak egymásra. Nincs ugyanis szigorú darab, érezhetően improvizációk, helyzetgyakorlatok uralták a próbákat, amelyből megszületett a végső történet. Úgy is mondhatjuk, hogy Schilling bezárta egy térbe a magyar, román és szerb színészeket, aztán lesz, ami lesz. Összességében, bár a sztori rendkívül töredezett, mégis egy erős atmoszférájú, karakteres színészi játékot mutató előadás született.

Meghatározó, hogy három színház, a temesvári, az aradi és a zombori teátrum koprodukciójában jöhetett létre az EXIT. A színészek is ezekből a színházakból érkeztek. Schilling számára egy ilyen szituáció inspiráló. Sok váratlan, előre nem kiszámolható történéssel kell szembenézni és ez érezhető az előadáson, amit többfelé játszanak, de praktikusan, egyeztetési okokból is, ritkán kerül színre. A hónap végén Brüsszelben látható majd.

Az EXIT szereplői közül van, aki megtalálja a kijáratot, és van, aki nem. A darab befejezése inkább költői, mint egyértelmű. Talán nem véletlen. A szereplők kiszolgáltatottsága, otthontalansága, kitaszítottsága és ebből eredően eszközzé válása, hatalmas felkiáltójelként hasít bele a másfél óra játékidőt követően a tudatunkba. 

 *

 Infó

Schilling Árpád, Láng Annamária: EXIT

Temesvári Csiky Gergely Állami Magyar Színház

Szereplők: Balázs Attila, Bandi András Zsolt, Csata Zsolt, Éder Enikő, Mátrai Lukács Sándor, Tokai Andrea, Vass Richárd, Andrei Elek, Carmen Vlaga-Bogdan, Ninoslav Đorđević, Branislav Jerković, Dragana Šuša

Rendező: Schilling Árpád

Rekamié Fesztivál, Szeged, Kisszínház

Határon túliak a RekamiénA szegedi teátrum új vezetése rögtön egy újdonsággal állt elő. Mégpedig a kamaraszínházi fesztivált új névvel és új tematikával ruházta fel. A Rekamié Fesztiválra határon túli magyar színházak magyar szerzők műveiből készült előadásait hívtak meg. A temesvári mellett újvidéki, zentai és nagyváradi produkció látható a szombatig tartó mustrán.

Ráadásul a projektvezető a már most 200 ezer darabos gyűjtemény további bővítését ígéri.