Tudomány;mese;olvasás;

Illusztráció

- Nem gondolná, hogy mekkora a meseolvasás szókincsbővítő hatása

Mintegy 1,4 millióval több szót hallanak ötéves korukig azok a gyerekek, akiknek szülei naponta öt könyvet is elolvasnak nekik, mint azok, akiknek szülei soha nem olvasnak mesét - állapították meg az Ohiói Egyetem kutatói.

A gyermekkönyvek nemrégiben tartott világnapján megírtuk, a mesék gazdagítják a fantáziát, segítenek a félelmek feldolgozásában és hozzájárulnak az érzelmi intelligencia fejlődéséhez. A mesemondás minőségi együtt töltött idő, amely segíti a szülő és a gyermek egymásra hangolódását, megerősíti és elmélyíti a kapcsolatukat. A mesét olvasó szülő és az azt hallgató gyermek között „virtuális” köldökzsinór alakul ki. Amerikai kutatók most azt is kiszámolták, hogy azok a gyerekek, akiknek csak napi egyetlen könyvet olvasnak, mintegy 290 ezerrel több szót hallanak ötéves korukra, mint azok, akiknek szülei, gondozói nem olvasnak rendszeresen nekik. 

"A több szóval megismerkedő gyerekek jobban fel lesznek készülve arra, hogy ezeket nyomtatásban lássák, amikor iskolába kerülnek. Ezeknek a gyereknek az olvasási készsége gyorsabban és könnyebben fejlődik"- magyarázta Jessica Logan adjunktus, a Journal of Developmental and Behavioral Pediatrics című folyóirat online kiadásában közzétett tanulmány vezető szerzője.

A kutatás gondolata abból a korábbi tanulmányból eredt, amely kimutatta hogy az amerikai gyerekek negyedének soha nem olvastak mesét, másik negyedüknek pedig csak nagyon ritkán: hetente egyszer, kétszer.

A kutatók együttműködtek a columbusi városi könyvtárral, hogy azonosítsák a 100 legkedveltebb gyermekkönyvet, majd két korcsoportnak szóló 30-30 könyv szavait egyszerűen megszámolták. A leporellók átlagosan 140 szót tartalmaztak, a gyerek képeskönyvek 228-at. Ebből számolták ki, hogy mekkora szókinccsel ismerkedhetnek meg a gyerekek születésüktől ötéves korukig, feltételezve, hogy hároméves korig leporellókat olvasnak nekik, utána képeskönyveket, és minden meséléskor egy könyvet olvasnak el nekik szüleik. 

Számításaik szerint azok a gyerekek, akiknek nem olvasnak szüleik, 4662 szót ismernek meg, a heti egy-két alkalommal mesét hallgatók 63 570-et, a heti 3-5 alkalommal mesét hallgatók 169 520, a naponta olvasásban részesülők 296 660-at és 1 483 300 szót azok, akiknek naponta ötször olvasnak.

"Ez nem a mindennapos kommunikációról szól. Azok a szavak, amelyeket a könyvekből ismernek meg, jóval összetettebbek, mint amelyeket a szülőktől tanulnak"- magyarázta a kutató.

Egy gyermekkönyv, ha például az antarktiszi pingvinekről szól, olyan szavakat és fogalmakat ismertet meg, amelyek a mindennapos beszélgetésben nem jönnek elő, de különösen fontosak lehetnek az olvasás megtanulásában - idézte Logant a Science Daily tudományos honlap.

A körülötte lévő föld összetétele és nem a fegyvereken talált krómbevonat az oka annak, hogy a több mint 2200 éves kínai agyaghadsereg katonáinak fegyverei páratlan minőségben maradtak fenn - derítették ki kínai és brit kutatók több mint tíz éven át tartó kutatással.