Habár Moholy-Nagy László nem tartotta magát fotóművésznek, sőt még fotográfusnak sem, a modern képzőművészetre gyakorolt hatása megkérdőjelezhetetlen. A Bauhaus alapításának századik évfordulója alkalmából az iskola „legfiatalabb professzoraként” is ismert alkotó szerteágazó munkásságából mutat be néhány irányzatot a Mai Manó Ház A zseniális kísérletező című kiállításán. A tárlat anyaga a XX. század egyik legjelentősebb művészének 1922 és 1937 között készült munkáiból áll: korai fotogramjait, egyedi fotóplasztikáit, sajátos látószögű épületfotóit mutatja be, s mindazokat a pillanatokat, amelyeket kíváncsisága és kísérletező kedve által vezérelve megörökített.
A fekete-fehér képeken keresztül megismerhetjük az alkotó által használt különféle technikákat: az első szekcióban fotogramokat láthatunk, amelyeken Moholy-Nagy elődjeitől eltérően nem felismerhető tárgyakat vagy alakokat örökített meg, inkább az általuk torzított fény jelenléte érdekelte. A kiállítás második egységében a szakirodalom által Moholy-Nagy László „felfedezésének” tartott fotóplasztikákat tekinthetjük meg (amelyeket később megjelent könyvében már fotómontázsként említett). Ezek az alkotások a húszas évek popkultúrájából merítenek, és gyakran személyes tartalmakat is hordoznak, amelyeket a művész gyakran ironikus, az értelmezés irányát kijelölő címekkel látott el.
A harmadik blokkban különféle fotográfiai kísérleteket és Moholy-Nagy absztrakció iránti vonzalmának legszebb lenyomatait kísérhetjük nyomon. A fénnyel folytatott játékos attitűd mellett megjelennek a személyesebb, vagy az alkotó utazásai során készített felvételek is. A képcímek itt már ugyan csak változó mértékben, de ismét figyelemre érdemesek: Marseilles, Skandinávia vagy Berlin rendkívül sajátos módon, absztrakt megközelítésében látható. Akárcsak az egyes szereplők esetében: nem csupán a részletek vagy bizonyos momentumok érdeklik a kamera túlfelén lévő szempárt, hanem a kompozíció; az arcvonások, a mozdulatok és a körülmények a másodperc töredékéig tartó tökéletes egysége.
A pattanásig feszült idegekkel kivárt megfelelő időzítés, a kíváncsiság mindenen túlmutató mivolta, és a kísérletezés végletekig elvitt technikái hatják át a kiállítás egészét. Legyen szó egy hajóárbocról, a változékony tengerről, a fény játékáról az utcakövön, gyerekekről vagy épp a tömegkultúra által megalkotott furcsa valóságról. A kiállítás tiszteleg a száz évvel ezelőtt alakult Bauhaus iskola és újító, gyökeres változásokat hozó látásmódja előtt is, igazán azonban Moholy-Nagy László kétségkívül zseniális művészete előtt emeli kalapját.
Infó:
Bauhaus100
A zseniális kísérletező: Moholy-Nagy László fotográfiái
Mai Manó Ház
Nyitva: május 12-ig