Alföldi Róbert;Elektra;

- Sikoly a mélyről - Alföldi Róberttől

Elektrát rendezett Budaörsön Alföldi Róbert, a mitológiai történetet a maga brutalitásában átfordítva a mára. Bűn, diktatúra, bosszú. Ezek a könyörtelen hívószavak.

Hiénák, kiáltja Elektra az őt körbevevőkre. Akik előtte mintha a mai hatalmi elit szűk körű fogadásán lennénk elegánsan, marketing mosollyal egyenként is megszólítják az elhelyezkedő nézőket. Többeknek jut egy-két közhelyes szó is. Csak a jó és sikeres arcunkat mutatjuk, de hisz mi vagyunk a győztesek, miénk a trón. Ez nekünk jár. Ez olvasható le a királyi pár és az emberei viselkedéséből. Ebbe „rondít” bele Elektra, közben nyakig felhúzza hosszú fekete ruháját. Ott áll pillanatok alatt mezítelenül, tisztán és zaklatottan. Egyedül van, egyedül kiált, töri meg a cinkos hallgatást, a környezete pedig legszívesebben gyorsan eltüntetné, nehogy bármilyen folt maradjon a hófehérnek mutatott tükrön. De már késő, a bűn, a vétkesség a felszínre tör és lelepleződik, akkor is ha nem akarjuk.

Fodor Tamás a nyolcvanas években készített Elektra átirata ma is rendkívül frissnek hat. Egyrészt olyan, mint egy krimi, a mitológiai történetre támaszkodik, mégis túlmutat azon. Jelenségként ábrázolja, hogy mivé is tehet bennünket a hatalom, hogyan fordít ki önmagunkból. Miként hághatunk át korábban elképzelhetetlen határokat csak azért, hogy a trónt megőrizzük. Aigiszthosz (Brasch Bence ) és Klütaimnésztra (Balsai Móni) akárcsak a Shakespeare-drámákból jól ismert hatalomra jutók semmitől sem riadnak vissza, miközben a lelkiismeretükkel is szembe kellene nézniük. De ők a látszatot akarják fenn tartani, mindegy milyen áron. Azt mutatni, hogy bűn, gyilkosság ide-vagy oda ez így van jól. Nem is lehet másként.

Xuthosz (Ilyés Róbert) a király bizalmasa, verőembere gyakorolja a zsarnoki önkényt, hogy aztán adott pillanatban átálljon a másik oldalra.

Alföldi Róbert rendezése olyan, mint egy sikítás. Nyers, szókimondó, olykor arcátlan. Nincs benne kímélet. Nem áll meg félúton. A diktatúra pőre mechanizmusát tárja elénk. Benne az emberi viszonyok alakulását. Nagyon markáns a csavargó, az idegen (Chován Gábor) jelenléte a darabban. Elképesztően pontosan érzékelteti, hogy miként pécéz ki bárkit kedvére a hatalom, hogyan használja fel, miként veszi rá különböző eszközökkel, hogy tegyen a kedvére.

Elektra (Ladányi Júlia) napjaink forradalmára, akit nem lehet elhallgattatni. Meg lehet őt alázni, erőszakolni. Durva ahogy a dráma végén az erőszak mindenki szeme láttára történik, hogy aztán Oresztész (Böröndi Bence) túl lépjen a szemének hinni nem akaró kábulaton és cselekedjen. A bosszú jellemző módon abban a térben az ajtó mögött a takarásban történik, a rejtekben, ahol mindig állt valaki, aki a másikat figyeli, kihallgatja. (díszlet-jelmez: Zöldi Z Gergely).

A végén Elektra annyit mond: árvák maradtunk.

Lehet-e a bűnt tisztára mosni? Az erőszakot újabb erőszakkal semmissé tenni? Alföldi Róbert rendezése ezeket a kérdéseket veti fel nyersen, miközben a képünkbe vágja a válaszokat is.

Infó:

Euripidész – Fodor Tamás: Elektra

Dramaturg: Vörös Róbert

Budaörsi Latinovits Színház

Rendező: Alföldi Róbert   

Alföldi Róbert rendezése olyan, mint egy sikítás. Nyers, szókimondó, olykor arcátlan. Nincs benne kímélet. Nem áll meg félúton. A diktatúra pőre mechanizmusát tárja elénk. Benne az emberi viszonyok alakulását.

Három kategóriában huszonnégy fiatal vehetett át hétfőn állami zenei ösztöndíjat, amely amellett, hogy fellépésekhez segíti az ifjú tehetségeket, anyagi támogatást is biztosít karrierjük építéséhez.