Az olvasás fejleszti az agyat, csökkenti a stresszt, sőt empatikusabbá is teszi az embert. Az Ausztrál Nemzeti Egyetem Joanna Sikora vezette kutatócsapata ezúttal azt vizsgálta, milyen hatással van a gyerekekre, ha könyvekkel teli környezetben nőnek fel. Nem meglepő módon azt találták, hogy
– írta a Fidelio a kutatást összefoglaló, a The Guardianben megjelent cikk alapján.
Minél több, annál jobb
A kutatásban, amelyet a Social Science Research -ben publikáltak, 160 000 felnőtt vett részt a világ 31 országából. Az alanyok az OECD Felnőttek Képesség- és Kompetenciamérési Programjának kérdőíveit töltötték ki, ami a szövegértési és elemi olvasási készséget, a számolási készséget vizsgálja, illetve a problémamegoldó készséget információ-technológiai környezetben. A 25 és 65 éves kor közötti résztvevőktől azt kérdezték, hogy megközelítőleg mennyi könyv lehetett a házukban, amikor 16 évesek voltak. A kutatók szerint az otthoni könyvtár mérete ugyanis jól jelzi a kutatók által "könyvközpontú szocializációnak" nevezett jelenséget.
A 2011 és 2015 között végzett felmérés eredményei alapján a tesztet kitöltőt otthonában gyermekkorukban átlagosan 115 kötet volt, azonban a szám országonként eltért. A norvégok könyvespolcain 212 kötet található, míg a törököknél 27. Minél több könyv volt gyerekként valakinek az otthonában, annál jobban teljesített a felmérésben. Az otthon csak néhány könyvet tartó családok gyerekeinek eredményei átlag alattiak lettek a szövegértési és olvasási feladatokban. Azok, akiknél legalább 80 kötet sorakozott a polcon már átlagosan teljesítettek, az eredmények pedig folyamatosan javultak a könyvek számával párhuzamosan.
A kutatók a számolási készség esetében is hasonló összefüggéseket tapasztaltak. Az információ-technológiai környezetben történő problémamegoldó készség esetében már nem volt ilyen látványos a hatás, de még itt is látható volt összefüggés. A kutatás eredményei alapján összehasonlítva egy kevés könyv között felnőtt, de egyetemet végzett, illetve egy nagy otthoni könyvtár mellett felnőtt, de csak kilenc osztályt végzett személy nagyjából azonos, vagyis átlagos szövegértési és olvasási képességekkel rendelkezik.
Vagyis szövegértési szempontból,
További kutatásokat igényel, hogy pontosan meghatározzák, hogy mi is az oka annak, hogy a könyvek közelsége gyermekkorban segíti a későbbi képességek alakulását. Az eredmények azonban még inkább alátámasztják, hogy az olvasásnak milyen nagy hatása van az agyra. Az otthoni könyvtár mérete pedig azért lehet fontos a kutatók szerint, mert "a gyerekek az olvasó szüleiket utánozzák."