;

Keresztes Tamás;Gogol;Egy őrült nő naplója;Jurányi Ház;

- Őrült profizmus a Jurányiban

Gogol az Egy őrült naplójában a ki az őrült, én vagy te? dilemmájával játszik.

Popriscsin mondatai éppúgy értékelhetőek logikusnak és józannak, ahogy egy bolond ember gondolatainak, a címzetes hivatalnok furcsa realitásérzékelése pedig sok szempontból tökéletesebben mutatja meg a XIX. századi Oroszország – és meglepő, de a XXI. századi világ – valóságát, mint a realisták. A széthulló személyiség kínlódása, a végül zárt osztályon gúzsba kötött férfi vergődése hatalmas feszültséget teremt a nézőben.

A Jurányi Ház kedd esti előadásán egy néző rosszul lett, őt ki kellett kísérni a nézőtérről. Zajok, egyre hangosabb beszéd, segítségkérés - Keresztes Tamás pedig állt a díszlet közepén és pillanatról pillanatra, hangról hangra civillé, Popriscsinből színésszé válva szólt ki, kérdezett a folytatásról, gondolkodott hangosan, végül döntött arról, mely monológrésztől folytatja. Mi nézők pedig néhány perc alatt végigkísérhettük a színész metamorfózisát az aggódó bármelyikünktől a problémát megoldani akaró színészig, az újrakezdés origóját kereső előadótól a szerephez visszataláló művészig. Többet láttunk, mint a monodrámát játszó előadó szakmai profizmusának bizonyítékát, a „kint is – bent is” feszült kettőssége új dimenziót teremtett egy zseni darabjával és egy őrületes színésszel.  

Még két éve sincs, hogy legutóbb nálunk járt Joshua Bell, aki ismét kamaraestet adott állandó partnerével kedvenc helyszínén, a Nagyteremben.