Az én apám című szerzeménnyel Pápai Joci nyerte A Dal döntőjét szombat este, s ennek értelmében ő képviseli Magyarországot idén az izraeli Tel-Avivban rendezendő Eurovíziós Dalfesztiválon. A nemzetközi dalverseny hazai történetében most először indul ugyanaz az előadó: Pápai két évvel ezelőtt már bemutatkozott Kijevben Origo című dalával.
Az öt hétig tartó köztévés műsor azzal kavarta fel az állóvizet az elmúlt héten, hogy a döntőbe jutott Petruska András Help Me Out of Here című daláról kiderült, hogy egy szakértői vélemény alapján plágiumnak minősül. Petruskát kizárták a versenyből, majd egy másik szakértő, Victor Máté zeneszerző − az Artisjus Szerzői Jogvédő Egyesület volt elnöke – úgy foglalt állást: Petruska egyáltalán nem plagizált. Az élő adásban azonban meg sem említették az ügyet, teljesen természetes volt, hogy a továbbjutott előadó helyett Oláh Gergő lépett fel. Akinek – ha már ott volt – a közmédia keretrendszeréhez alkalmazkodva a zsűri épp úgy méltatta énekesi kvalitásait, akárcsak nagycsaládos mivoltát. De nem ez volt az egyetlen meghökkentő elem szombat este.
A korábbiakban is megérdemelten dicsért zsűritagok (Mező Misi, Vincze Lilla, Nagy Feró, Both Miklós) most sem hagyták otthon a jókedvüket, és könnyedén anekdotáztak az előadások értékelése helyett, vagy estek szerelembe a nekik tetsző fiatalokkal. Hiszen a véleménynyilvánításnak a döntőben már érthetően nincs helye, annál inkább a céltalan poénoknak és közhelyeknek. A végeredmény kapcsán az internetes kommentszekciókból is jól kirajzolódott a kérdés: a zsűri tud-e arról, hogy A Dal az Eurovíziós Dalfesztivál hazai előválogatója? (Akadt olyan vélemény is, amely szerint a műsor csupán a legjobb „Fidesz-kompatibilis” dalkereső.) Valószínűleg nem, tekintve, hogy a színpadi látványt többnyire nélkülöző, ám a szép szövegeket előnyben részesítő produkciókat juttatták be a legjobb négy közé (Nagy Bogi, Acoustic Planet, Vavra Bence), amelyből aztán a közönség Pápai Joci javára döntött.
Bár az internetes kommentek gyakran egyéni sérelmekből is fakadhattak, egyértelműen sokan hiányolták a legjobb négyből a hibáik és helyenként túlzó megjelenésük ellenére is a műsort színesítő rockegyüttes, a Fatal Error, valamint Kállay-Saunders András új formációja, a Middletonz dalát. Bizonyára a showelemekhez és mozgalmassághoz szokott Eurovíziós Dalfesztivál közönsége sem bánta volna, ha közülük kerül ki a győztes. A nemzetközi siker azonban évről évre kérdéses: nem tudni, éppen a show, az őrültség, a lírai magaslatok vagy esetleg a politikai barátságok győzedelmeskednek-e. Május 18-án kiderül, mire elég a vitathatatlanul karakteres dallamvilág és a mezítlábas énekes a színpadon.