Franciaország;buszozás;

- Nem számíthatnak kárpótlásra a magyar síelők, akiknek halálfélelmük volt a buszos utazáson

A jármű több órás késéssel indult, a francia határtól nem messze elromlott a váltója, beragadt a busz a hóba, nem volt rajta hólánc – botrányos körülményekről számoltak be az utasok.

Hibás műszaki állapotban, nyári gumikkal, kizárólag románul beszélő sofőrökkel és a szervezők nélkül indultak útnak a Suli Sí és a Travelex franciaországi sítáborának buszai magyar utasokkal – írja az Index.

A portál szerint összesen három busz indult Franciaországba, és az utasok beszámolóit összegezve kettővel már az induláskor problémák voltak.

Az egyik jármű több órás késéssel, törött lökhárítóval és berepedt szélvédővel érkezett a találkozási helyre. A szervező cég a portálnak azt írta, a busz elütött egy szarvast a Népliget felé, azonban a sérülés „nem veszélyeztette az utasok biztonságát, mivel a busz menetstabilitását nem befolyásolta”. Szerintük a buszok műszaki állapota rendben volt, mindegyik busz tiszta, utazásra alkalmas állapotban volt, más rendkívüli esetről nem tudnak.

A másik buszra az egyik utas szerint szintén órákat kellett várni és az utasok közben semmilyen tájékoztatást nem kaptak a szervezőktől. Egy másik utas a sítábor után, már itthonról tudta meg a cég egyik munkatársától, hogy ez a busz olyan rossz műszaki állapotban volt, hogy a sofőrök nem mertek vele elindulni, és a Népliget környékén várakoztak. A buszos vállalat a Spanyolországból Romániába tartó buszt riasztotta, a két jármű sofőrjei Budapesten cseréltek, és az új busz a kipihent sofőrökkel begurult a Népligetbe. Itt kiderült, hogy a sofőrök a románon kívül nem beszélnek más nyelven, a szervezők közül pedig senki nem szállt fel a buszra, így csak mutogatva lehetett kommunikálni a buszvezetőkkel.

„Nem tudtuk, hogy nem lesz magyarul beszélő sofőr minden buszon, mi úgy rendeltük, hogy legalább az egyikük beszéljen magyarul. Mivel sok erdélyi sofőrjük van, így ez eddig nem is volt gond a korábbi utazások során”– kommentálták az esetet a Suli Sí szervezői.

Az Indexhez fordult egy édesanya is, akinek egyetemista lánya a barátnőivel jelentkezett a sítáborba. A nő arról számolt be, hogy a lányok nem mertek felszállni, amikor meglátták a zörgő, műszakilag rossz állapotú buszt, inkább lemondtak az utazásról és hazamentek. Másnap reggel az itthon maradók kaptak egy sms-t arról, hogy 13 órakor indul egy másik busz a Blaha Lujza térről. Ez már egy 22 fős, jó állapotú, magyar rendszámú busz volt, magyar sofőrökkel.

Azonban azok, akik előző este vállalták az utat a román buszokon, rosszabbul jártak: az utasok beszámolói szerint például a francia határtól nem messze elromlott a jármű váltója, beragadt a busz a hóba, és az utasoknak kellett kitolni, hólánc nem volt a járműveken. A csoport szombat délelőtt indult haza Budapestre. Néhányan – ahogy előre jelezték – nem szálltak fel a román buszra, inkább egyénileg oldották meg a hazautat, vállalva a plusz költségeket.

Az indulásnál kiderült, hogy többen nem férnek fel egyik román buszra se, a felszerelésekkel, bőröndökkel együtt már nem volt elég raktér. Némi reklamálás után azonban előkerült egy modern, magyar rendszámú busz, és akik nem fértek fel a román buszokra, átszállhattak arra.

A buszok vasárnap hajnalban értek haza. A Suli Sí az Indexnek azt írta: a síszezon után felülvizsgálják a buszos társasággal kötött szerződést. Arra a kérdésre, hogy tervezik-e kárpótolni valamilyen formában az utasokat, azt válaszolták, nem, mert

nem csorbult a síelésre szánt idő.

Egyik szerződésmódosításból sem derül ki, hogy ezt a kötelezettségét eltörölték volna.