Családi kastélyok, rejtett szobák, titkos nyaralók zugaiba visz el Závada Pál legfrissebb drámája Az utolsó üzlet. Az 1944-ben játszódó történet farsang idején indul, aztán néhány hónapon keresztül követi nyomon az eseményeket, miközben egyre szövevényesebbé válnak a háborús viszonyok. Nem újdonság, hogy Závada dokumentarista elemeket használ. Ezt tette korábbi darabjaiban is. Ráadásul ezúttal megint egy nagyon izgalmas témát választott, a Weiss Manfréd család 1944-es sztoriját, vagyis kiderül, hogyan játszották át menekülésért cserébe vagyonuk nagy részét a náciknak.
A történet finoman szólva is súlyos morális tabukat érint. Például azt, hogy az üldözött zsidók, miként üzletelhettek azokkal, akik a halálba akarták őket küldeni és küldtek is sokakat. Závada ezt nagyon finom eszközökkel mutatja meg. Közeliket mutat a családi összejövetelekről, az egyre elkeseredettebb kényszerű szembesülésekről. De nem csak az ellenségekkel a magyar és német nácikkal kellett küzdeniük, hanem saját magukkal is. Három fikciós szereplőt is beilleszt a szerző a cselekménybe, Artúrt (Kárász Zénó), Helént (Szávai Viktóriát) és Lolát (Menczel Andreát). Ők egy szerelmi háromszöget is alkotnak, ami még bonyolultabbá teszi az egészet. Závada jól váltogatja a magánéleti és a közéleti szálat. Mind a kettő rohan a drámai végkifejlet felé. Számomra a legizgalmasabb a morális része. Ha az életünkről van szó, akkor átléphetünk-e lelkiismereti határokat? Ez a szituáció elég-e a felmentéshez?
Chorin Ferenc (Jakab Tamás) és Weiss Elza (Fekete Gizi) úgy jut ki a háborús Magyarországról, miközben sok zsidó haláltáborokban végzi, hogy lepaktál a németekkel és cserébe ők Portugáliába menekítik őket. Nehéz az ítélkezés, a dráma nem is tesz erre kísérletet. Szerencsére, csupán megmutat egy igencsak kényes helyzetet és azt a megoldást, ami aztán ebből következik. Ez hasonló, mint az ügynök probléma, ha valaki egy zsarolási szituációban megalkuszik, az nyilván hibát követ el, de utólag, távolról nehéz megítélni.
Lukáts Andor rendezése az indokoltnál statikusabb. A szereplők többnyire felénk fordulva ülnek. A drámai erő olykor fájóan hiányzik az előadásból, miközben a drámai alapanyag ehhez bőségesen elegendő lenne. Főként a főszereplő színésznők mentik meg a helyzetet és Szávai Viktória, Menczel Andrea, Szilágyi Annamária és Fekete Gizi formál meg árnyaltabb, izgalmas karaktert. Vicei Zsoltnak, Szegezdi Róbertnek és Krupp Bencének szűkebb a mozgástere.
Úgy tudni, hogy a történetnek a könyvhétre készül el a regényváltozata és az sem kizárt, hogy film szülessen belőle. Az utolsó üzlet színházi ősbemutatója megvillantotta a sok szempontból izgalmas históriában lévő lehetőségeket. Könnyen lehet, hogy egy regény, vagy mozgókép ezeket a jövőben teljesen ki is aknázza.
Infó:
Závada Pál: Az utolsó üzlet
Szegedi Nemzeti Színház
Kisszínház
Rendező: Lukáts Andor