Bizalmiak, szedjétek össze a zászlókat – hangzott az utasítás, és szorgos kezek percek alatt csokrokba gyűjtötték az Audi Hungária Független Szakszervezet (AHFSZ) zászlócskáit. Az egy hétre meghirdetett sztrájk első napjának első munkásgyűlése éppen véget ért, a dolgozók rendben visszaindultak az Audi győri gyárának motor-összeszerelő csarnokába.
A röpgyűlésen a helyi szakszervezet vezetői sokadszor is elismételték követeléseiket. A rövid beszédeket a tüntetéseken megszokott dudákkal, dobolással, füttyszóval és lelkes helyesléssel fogadták a havas udvaron fagyoskodva toporgó, sztrájkoló munkások. A győri Kardán utcán elhajtó gépkocsik dudálással fejezték ki szolidaritásukat az Audi dolgozóival.
A csütörtökön kezdődött 168 órás sztrájk nyitónapján jóval többen csatlakoztak a munkabeszüntetéshez, mint a múlt hét pénteki 2 órás figyelmeztető sztrájk idején, pedig akkor is csaknem 100 százalékos volt a részvétel. A munka teljesen leállt a motor- és a járműgyárban is. A teljes műszak, több mint 4 ezer dolgozó nem vette fel a munkát. Ez egy hétig így is marad, ha addig nem sikerül megegyezni a gyár vezetőivel – ígérték a sztrájkolók. A szakszervezeti vezetők szerint a munkavállalók olyan elszántak, hogy az előző éjszakai műszak dolgozóit úgy kellett hazaküldeni, mert a nappalos kollégáikkal együtt akartak sztrájkolni.
A sztrájkoló dolgozóknak bent kell tartózkodniuk a szerelőcsarnokokban, mert ha megszületik a megegyezés, azonnal fel kell venniük a munkát. A szakszervezeti tagok, ha 3 nap alatt legalább 24 órára beszüntetik a munkát, a sztrájkalapból bizonyos összegre jogosultak. Ha valaki a sztrájk napján lép be, erre már jogosult. Az AHFSZ-be eddig több mint 9 ezren léptek be a 12 ezer munkavállalóból.
- A városban a többség támogatja a sztrájkolókat, már csak azért is, mert több ezer család egzisztenciája függ az Auditól – mondta érdeklődésünkre a győri Béres Zoltán. Persze akad néhány borúlátó polgár, aki attól tart, ha a sztrájk elhúzódik, a német óriás megunja a huzavonát, és elviszi a gyárat egy másik országba. Márpedig a város rengeteget köszönhet a négykarikás márkának.
Ettől azonban a többség nem tart, hiszen a napi 8800-9000 különböző típusú motort és 600 gépkocsit összeszerelő egység a Volkswagen konszern legnagyobb motorgyára, amelyik ugyanakkor még a térségben is a legalacsonyabbnak számító bérekért foglalkoztatja mintegy 12 ezer dolgozóját. A szakszervezeti vezetők és a sztrájkoló dolgozók azonban nem beszélhettek gyári adatokról, így még az átlagfizetésekről sem lapunknak. Annyit mégis sikerült megtudnunk, hogy a legalacsonyabb nettó bérek 180-200 ezer forint között mozognak.
A sztrájkolók követelése, ha jelenlegi formájában sikerülne keresztülvinni a menedzsmenten, évi 100 millió eurójába kerülne a konszernnek, ami 2017-ben az Audi 3 napi árbevételének felel meg – mondta Németh Sándor, az AHFSZ elnöke. Egyelőre azonban óriási a szakadék a szakszervezet és a munkáltató elképzelése között. A szakadék mélységére jellemző, hogy míg a gyári menedzsment 2 évre elosztva 10-10 százalékos béremelést ajánlott, addig a dolgozók az alapbér 18 százalékos, de legalább 75 ezer forintos emelését követelik. A szakszervezet emellett a cafeteriakeret bővítését is szeretné elérni, továbbá a mozgóbér további 4 százalékának beépítését várják az alapbérbe. Szeretnék azt is elérni, hogy a gyermekek és az életkor után járó pótszabadságok felett a munkavállalók szabadon rendelkezzenek. A jelenlegi munkarendben nem minden hónapban jut egy szabad hétvége, pedig a dolgozók legalább havi egy hétvégét a családjukkal szeretnének tölteni.
A sztrájkolók a nap minden percében hajlandók tárgyalóasztalhoz ülni, ha a másik fél konstruktív ajánlattal érkezik. Jelenleg azonban nem lehet érdemi párbeszédről beszélni. Szimacsek Tibor, az AHFSZ elnökségi tagja azt is elmondta lapunknak: azért választották ketté a béremelési követelést, mert ha az alacsonyabb jövedelmű dolgozónak a 18 százalékos emelés például csak 53 ezer forintos emelést jelentene, akkor a kötelező 75 ezer forinttal a magasabb összeg járna neki.
A szakszervezeti akciót egyébként szolidaritási nyilatkozatban támogatták a német szakszervezetek, de az olasz Lamborghini és Ducati gyártól a lengyel kollégákig, a hazai üzemektől, a kecskeméti Mercedestől a szomszédos Rába gyárig özönlenek a biztató üzenetek.
A rögtönzött sajtótájékoztató után a szakszervezeti vezetők visszavonultak a gyárba, ahová a tv-stábok, fotósok, újságírók nem követhették őket, mivel az üzemi területre idegeneknek tilos a bemenet. A műszakváltás pontos idejéről a kapuban álló két őröktől érdeklődtünk. Mint elmondták, a délutános műszak 14 órakor kezdődik, de a dolgozók előbb érkeznek, mert egy-két perc késésért is levonnak a bérből. Amikor viszont megtudták, hogy fotós kollégámmal a sztrájk miatt tartózkodunk ott, hangnemet váltottak és szigorúan közölték: hagyjuk el a kapu előtti területet, mert az már a gyár része.
Nosza, elhagytuk, hiszen már érkeztek az első munkáscsoportok. A legtöbben siettek, nem akartak lapunknak nyilatkozni. Egy alacsony, köpcös ember sietségében majdnem el is sodort bennünket. Persze nem mindenki zárkózott el a néhány mondatos véleménynyilvánítástól. A motorgyár egyik csoportvezetője szerint legalább a volt Varsói Szerződés országaihoz kellene a béreknek felzárkózniuk.
- Tudjuk, hogy vannak, akik úgy vélik, az Audinál mi sokat keresünk, de meg is dolgozunk a bérünkért - fogalmazott. A gyár folyamatosan hirdet felvételt, lehet jelentkezni és akkor bárki meggyőződhet arról, sokat vagy keveset keresünk-e. A megmunkálósorokon például 12 órás műszakok vannak - tette hozzá. Érthetetlennek nevezte, hogy miközben a tárgyalások már szeptemberben elkezdődtek, még január végén sincs megállapodás. A csoportvezető mindezért az Audit képviselő tárgyalók rugalmatlanságát tette felelőssé. Ugyanakkor 23 embere nevében kijelentette: kitartanak, már csak azért is, mert szerinte 2 évvel korábban, az akkori 2 órás figyelmeztető sztrájk után a dolgozók szempontjából előnytelen 2 éves bérmegállapodást kötöttek. Még egyszer ezt a hibát nem követik el – fogadkozott.
Napi 8800 le nem gyártott motor
Noha az Audi Hungaria Zrt. lapunk érdeklődésére nem kívánta részletezni, mennyire „fáj” a cégnek a sztrájk, a 2018-as adatok is világosan jelzik, milyen nagy nyomás alá lehet helyezni a gyárat munkabeszüntetéssel. Győrben tavaly összesen 1,95 millió, naponta átlagosan 8800 darab motort gyártottak. Ez azt jelenti, hogy ha nem lesz megállapodás, és a dolgozók nem veszik fel a munkát egy hétig, akkor mintegy 50-60 ezer darab motor nem készül majd el a sztrájk miatt. Ennek hatása az országhatárokon is átnyúlik, hiszen a vállalat a Volkswagen konszern 31 járműgyártó üzemébe szállít győri motorokat az Audi, Bentley, Lamborghini, Porsche, Seat, Skoda és Volkswagen különböző típusaihoz.
Vagyis a Győrben le nem gyártott motorok miatt más országokban lévő üzemekben is lehet fennakadás. És akkor még csak a motorokról esett szó: 2018-ban 100 ezer darab négykarikás autó gördült le a győri gyártósorról, az egyhetes sztrájk így ezres nagyságrendben vetheti vissza a termelést.
A tényekhez hozzátartozik ugyanakkor az is: miközben a győri motorok száma évi kétmillió darab körül állandósult, az ott gyártott járművek száma 2015 óta fokozatosan csökken. Vagyis a járműgyártás terén a sztrájk jöhetett volna sokkal rosszabbkor is.
A munkabeszüntetés a termeléskiesésen túl másféle mellékhatásokkal is együtt jár: át kell például ütemezni a gyárba szánt alapanyagok logisztikáját, és a vissza kell fogni a beszállítói kör munkáját. - B.A.