;

zene;Bécs;újévi koncert;

- Akinek csak a zene számít: Christian Thielemann

Kiváló karmester és megosztó személyiség Christian Thielemann, aki az idei bécsi újévi koncertet vezényelte.

„Mi köze a C-dúrnak a fasizmushoz? Nem érdekel egy zeneszerző politikai meggyőződése, morálja, ha a zenéje jó. Attól, hogy emberként valaki jobb, nem biztos, hogy jobb zeneszerző is.” Christian Thielemann ilyen és ehhez hasonló gondolataival erősen megosztotta a berlini zeneszerető közönséget a 2000-es évek elején, miután azzal vádolták: nacionalista és antiszemita. A vád „alapja” az volt, hogy többször és több helyen is bemutatta Hans Pfitzner Palestrina című operáját. A nacionalista Pfitzner a Harmadik Birodalom idején Hitler lelkes hívévé vált, írásaiban, műveiben is igyekezett hangosan kiszolgálni a náci ideológiát.

Csakhogy a Palestrina 1917-ben született – Thomas Mann a romantikus opera halotti énekeként méltatta –, a későromantikus műben pedig nyoma sincs az ordas eszméknek. (Pfitzner összes művének törlése a zenei emlékezetből mindenesetre Magyarországon föl sem vetődött, a Palestrinát 2008-ban mutatták be a Müpában Kovalik Balázs rendezésében, Peskó Zoltán vezényletével.)

Thielemann ellen a vádak akkor voltak igazán hangosak, mikor a berlini Deutsche Oper művészeti vezetője volt 1997 és 2004 között – és hát több pénzt próbált kiharcolni az intézménynek. Állították, a berlini Staatsopert akkor vezető Daniel Barenboimra is rosszízű megjegyzéseket tett, ami azért is fura állításnak tűnik, mert Barenboim épp akkoriban vezette be Thielemannt Bayreuthba, akit azóta az Ünnepi Játékok egyik megmentőjének tartanak. (A kettejük szembeállításáról szóló pletykák azóta kiegészültek Sir Simon Rattle „szerepeltetésével” is, aki idén búcsút is intett a Berlini Filharmonikusoknak.) Feltehetően megállja a helyét Thielemann állítása: a berlini zenei életbe túl sok politika szivárgott be – Münchenben, Drezdában, Salzburgban mindenesetre tárt karokkal fogadták az egykor „fiatal Von Karajanként” méltatott karmestert.

Thielemann már sokszor vezényelte a Bécsi Filharmonikusokat a Musikvereinban, de január elsején először kapta meg a lehetőséget, hogy az újévi koncertek vendégkarmestereinek a sorába is feliratkozzon. – Az osztrákok a keringőt játsszák jól, a németek pedig az indulókat – volt ilyen rosszízű megjegyzés a koncert előtt, az elcsépelt féligazsághoz pedig hozzátartozik: Thielemannt elsősorban Richard Wagner és Richard Strauss ismerőjeként tartják számon. (Állítólagos nacionalizmusára azt is bizonyítéknak vélték, hogy főként német zeneszerzők műveit dirigálja. Thielmann szerint orosz karmestereket hasonló helyzetben sosem ér hasonló vád.) A két és fél órás koncerten persze meggyőződhettünk, Thielemann azért megbirkózik a Strauss-polkákkal és keringőkkel is, és még véletlenül sem esik Kurt Vonnegut hibájába, aki szerint a keringő csak umpappa, umpappa. („Ha valaki nem tudná, hogyan kell keringőzni, közlöm, hogy mi sem egyszerűbb, mi sem emberségesebb. Lép, csúsztat, áll. Lép, csúsztat, áll. Umpappa, umpappa, umpappa” – írta a Mi szép, ha nem ez? című kötetben. Tény, sok zenekarnak tényleg csak umpappa a keringő.)

Lehettünk páran, akik ezt a koncertet is jó emléknek teszik el idénre: 91 országban úgy ötvenmillió ember láthatta, hallhatta a közvetítését. Az első komolyabb kritikák mindenesetre frenetikus sikerről számoltak be.

Az első németA legsötétebb időkben is akadhatnak fényes pillanatok, vallja Christian Thielemann. Akár ez is lehetne a tanulsága a bécsi újévi koncertek hagyományának, amelyet az Anschluss után, 1939 szilveszterén teremtett meg a Bécsi Filharmonikusok és akkori vezetője, Clemens Krauss – az első újévi koncertet 1941-ben tartották a Musikvereinban. A kiváló dirigenst a második világháború után két évre eltiltották a karmesteri pulpitustól, majd tisztázták, hogy mégsem kollaborált a nácikkal. Az újévi koncertek első embereként Clemens Krausst a zenekar koncertmestere, Willi Boskowski váltotta 1955-ben, és mintegy negyedszázadig maradt is. A rátarti keringőklub szerint ő volt a legjobb, az ő lemezeiről szól a Strauss-muzsika a legszebben. Vendégkarmestereket 1987 óta hívnak az újévi koncertekre. A legfiatalabb karmester a venezuelai Gustavo Dudamel volt 2017-ben, Thielemann pedig az újévi koncertek 78 éves történetében az első német dirigens lehetett – bár Carlos Kleiber Berlinben született, osztrák volt. Jövőre a lett karmester, Maris Jansons lesz a következő.

Melyek voltak a legfontosabb produkciók, mit néztünk, hallgattunk, olvastunk 2018-ban? Szakmai és személyes élmények az összegzésben. A mai művészeti ág az irodalom.