Szöllősi Mátyás;

- Raszkolnyikovi kérdések

Dosztojevszkij nyomdokain halad Szöllősi Mátyás első regénye, a Simon Péter, mely a bűn témáját járja körül.

Szöllősi Mátyás új regénye, a Simon Péter ott veszi fel a fonalat, ahol 2016-ban megjelent Margó-díjas novelláskötete, a Váltóáram abbamaradt. Igaz, a szerző akkor még nem sejtette, hogy a kötetet záró etűdből, melyben egy diakónus (nem felszentelt pap) az apjával beszélget, később egy nagyobb történet kerekedik majd ki. – A Váltóáram megjelenése után döbbentem rá, hogy a novella folytatható előre és hátrafelé is – mondja Szöllősi, aki a főhős, Simon történetén keresztül több morális problémát akart megjeleníteni, miközben azt 2015-be, a menekültválság kirobbanásának évébe helyezte.

A mű azonban nem lett politizáló regény, Szöllősi fókusza ugyanis a főhősre, Simonra és a lelkét feszítő morális dilemmákra esik. A regényben a diakónusnak ráadásul egyszerre három konfliktussal is szembe kell néznie. Egyrészt kiderül, hogy édesapja megcsalta Simon anyját, és titkos kapcsolatából egy gyermek született, a főhősnek másrészt a feleségé korai halálát is fel kell dolgoznia, és saját hitéhez való viszonyát is felül kell bírálnia. A feltett kérdésekre viszont Szöllősi nem ad egyértelmű, kézzel fogható válaszokat, helyette inkább újabb kérdéseket intéz hőséhez, akinek a feletteséhez, egy püspökhöz vezető útja során kell felülbírálnia nemcsak környezetéhez, de saját magához fűződő viszonyát is. Így válik a Simon Péter az identitás regényévé, és a főhős útja egyben lelki utazássá. Az új kötet e téren is rokonságot mutat a Váltóárammal, mely többnyire férfi főszereplőinek saját személyiségükkel kell számot vetniük. Mind közül mégis Simon terhe a legnagyobb, erre azonban csak a mű legvégén derül fény, a diakónus kommunikációja és viselkedése azonban mindvégig jelzi, hogy a legsúlyosabb bűn terhe nehezedik rá.

Ebből a szempontból a Szöllősi által ábrázolt problematika, a regényben megjelenített világ és atmoszféra erős rokonságot mutat Dosztojevszkij műveivel. Simon alakja, akárcsak Raszkolnyikov, a tette miatt állandó feszültségben él, és előbb-utóbb elkerülhetetlen számára az önvizsgálat és vallomás. Az útja során felbukkanó alakok pedig akarva akaratlanul, de irányítják sorsát, és juttatják el ahhoz a ponthoz, mikor már színt kell vallania. – Simon a regényben egy olyan helyzettel szembesül, amit egyedül nem tud megoldani, ezért indul el egy keresés a könyvben – mondja Szöllősi. Az egyik fejezetben a hős ráadásul egy rejtélyes, öltönyös alakkal találkozik, kinek személye rejtve marad. Egyes értelmezések szerint a titokzatos alak maga a szerző, aki Simonnal mint megteremtett, fiktív alakkal kezd el beszélni. Így nemcsak Simon személye, de konkrét léte is megkérdőjeleződik. Szöllősit a hőse kapcsán az is foglalkoztatta, hogy az írás mint aktus során hogyan jön létre egy karakter, és miként kel önálló életre. – Érdekelt, Simon hogyan gondolkozik magáról, hogyan gondolkozik róla a szerző, és rajta keresztül a szerző önmagáról.

Simon alakja Raszkolnyikov mellett egy másik Dosztojevszkij-hőst is eszünkbe juttathat, A félkegyelmű Miskin hercegét. Akárcsak az orosz nemes, Szöllősi hőse is állandóan szemben áll a világ kegyetlenségével, értetlenségével miközben próbálja megtalálni magában azokat a morális fogódzókat, melyek utat mutathatnak életében. Simon önmaga felé fordulása azonban, ahogy az Miskin esetében is, elzárja a külvilágtól, és saját belső világa felé fordítja. Egy szürreális, oldalakon át tartó szimbolikus jelenetben például a koromsötétben bolyong, tapogatózik, hogy megleljen egy ismeretlen nőt, aki elhozhatja számára a megváltást.

A belső világ megjelenítése mellett azonban a külvilág, konkrétan a 2015-ös év eseményei is beszüremlenek a történetbe, folyamatosan alakítva, befolyásolva a főhős tudatát. Szöllősi végül az utolsó fejezetben a két síkot össze is kapcsolja: Simon egy téren tüntető tömeg előtt, pódiumra kiállva vallja meg bűnét, hogy ezáltal nyerjen végső feloldozást. De hogy a fiatal diakónus konkrétan mit mond, és hogy mindez milyen hatással van a hallgatóságára, azt már vétek lenne elárulni. A mű lezárása ugyanis több mint meglepő és több mint hátborzongató.       

Info:

Szöllősi Mátyás:Simon Péter

Európa Könyvkiadó 

Két zongorista és egy trombitás. Versenygyőzelmek, külföldi fellépések, lemezfelvételek. Az MVM Magyar Villamos Művek Zrt. által elismert Junior Prima Díjas Kovács Gergely és Horváth Benedek zongoristát, illetve Könyves-Tóth Mihály trombitást mutatjuk be.