Egyelőre nem tudni, hogy az állam jogászai - ide értve a rendre „független elemzőként szerepeltetett pártalkalmazottakat –, illetve az MTVA milyen jogszabályi részletre próbálja kimagyarázni ami ma hajnalban történt, nevezetesen azt, hogy a köztévé épületéből biztonsági őrök tuszkolták ki Hadházy Ákost. majd a kijáratnál a földre lökték a képviselőt, továbbá erővel szorították ki az épületből Szél Bernadettet is.
A biztonsági őrök – bárkik is voltak – egyértelműen jogszerűtlenül járhattak el. Az országgyűlési képviselőkről szóló 1990-es törvény 9 paragrafusa egyértelműen fogalmaz: „A képviselői igazolvány az államigazgatás valamennyi szervéhez, továbbá a közintézetekhez és közintézményekhez belépésre jogosít. A képviselő - a hatáskörrel rendelkező miniszter által szabályozott módon - jogosult a fegyveres erők, a nemzetbiztonsági szolgálatok, a rendőrség és a rendészeti szervek működésére szolgáló területre is belépni.”
A törvény azt is kimondja: „az állami szervek kötelesek az országgyűlési képviselőket megbízatásuk ellátásában támogatni, és részükre a munkájukhoz szükséges felvilágosítást megadni.” Mármost Hadházy Ákos a közmédia vezetőivel próbál hetek óta kapcsolatba kerülni - eddig tökéletesen sikertelenül.
A történteket Facebookon közvetítették: Hadházy és Szél azért hívott rendőrt, mert személyes tárgyaik – ruháik, táskáik – a tévészékház épületében maradtak, és kérésükre sem adták vissza a komplexum őrei.
A kihívott békásmegyeri rendőrök megpróbáltak bejutni, de hosszas egyeztetés után nem engedték be az épületbe.
Az MTVA feljelentést tett
Bár a hatóságot nem engedték be, az MTVA azért rendőrséghez fordult a történtek miatt – a közmédiát összefogó alap erről közleményben számolt be hétfőn délelőtt.
Levelükből kiderül, hogy az MTVA szerint a közérdekű üzem megzavarásának számít, ha egy ellenzéki képviselő több ezer tüntető követeléseit szeretné élő adásban beolvasni. „Az MTVA biztonságért felelős vezetője felhívta az politikusok figyelmét arra, hogy az a joguk, hogy beléphetnek az intézménybe nem egyenlő azzal, hogy zavarhatják az ott folyó munkát” - fogalmaz a közmédia központja.
Mint fogalmaznak, az ellenzéki képviselők „azzal próbálták megzsarolni az MTVA-t, hogy ha nem teljesül a kívánságuk, akkor majd "bejön" az utcáról több ezer dühös ember”. Hozzáteszik, hogy a politikusok „Rendszeresen zaklatták az MTVA munkatársait, a folyosókon kergették a dolgozni érkezőket. Hadházy Ákos megpróbált egy lépcső korlátján átmászva üzemi területre behatolni. A biztonságiak figyelmeztették, felszólították, de nem állt el szándékától, végül a belekapaszkodó Szél Bernadettel együtt eltávolították az épületből. A képviselők viselkedése, fenyegető magatartása félelmet keltett a közmédia munkavállalóiban. Folyamatos igaztalan vádaskodásaikkal, csúsztatásaikkal megpróbálták lejáratni az intézményt.”
Bár erre az MTVA közleménye nem tér ki, az igazsághoz hozzátartozik, hogy
a tüntetésen résztvevő parlamenti képviselőknek joguk van belépni az MTVA központ területére, de a szekuritisok először ezt nem akarták megengedni nekik,
A politikusok egy felelős szerkesztővel, szakmai vezetővel szerettek volna tárgyalni, ehelyett az MTVA-székház biztonsági igazgatója állt ki eléjük, és börtönbüntetést emlegetett az ellenzéki megmozdulás miatt,
a képviselők útját több helyszínen is fegyveres őrök állták el, petíciójukat nem olvashatták be élő adásban
Hadházy Ákost és Szél Bernadettet törvénytelenül, erőszak alkalmazásával penderítették ki hétfőn reggel az épületből
A politikusok személyes tárgyait nem adták vissza, ezzel szintén jogsértést követhettek
És ami az MTVA jogi indoklását illeti: a közérdekű üzem kapcsán egy igazi gumiszabályra hivatkoznak a jogászai. Ugyan a Büntető törvénykönyvben szerepel a közérdekű üzem megzavarásának – illetve annak előkészületének - a tilalma és büntethetősége, ám maga a törvény igencsak szellősen mondja ki, hogy mi számít annak. Így közérdekű üzem például a közmű vagy a közösségi közlekedési üzem mellett az „elektronikus hírközlő hálózat” is. Ebbe némi jogászi kreativitással éppen úgy beleérthető az MTVA hajnali adása vagy éppen a tüntetésen kint dolgozó forgatócsoport működése is. Ilyenkor a bíróság dönti el, hogy a tényleges cselekmény veszélyes volt-e a közösségre vagy sem.
Pontosan a jogi bizonytalanság miatt dönthetett úgy a kormánytöbbség 2015-ben, hogy módosítja a szabálysértési törvényt és új szabálysértési tényállássá lett a közérdekű üzem működésének bűncselekményi szintet el nem érő megzavarása. Ilyent az követ el, aki szándékosan vagy gondatlanságból a közérdekű üzem működését úgy zavarja meg, hogy azzal nem okoz jelentős mértékű üzemzavart és szándékos elkövetés esetén 50 ezer forintnál kisebb kár keletkezik.
A módosítás egyik célja pontosan az lehetett, hogy így már el lehetett járni ténylegesen komoly kárt nem, legfeljebb csak fennakadást okozó, például hídfoglaló tüntetőkkel szemben.
Az MTVA közleményében ugyanakkor érdekes mód a feljelentés kapcsán nem hivatkozik a közérdekű üzem megzavarására, egyelőre nem tudni, hogy pontosan milyen jogcímen tettek feljelentést az ellenzéki képviselőkkel szemben.