alma;KSH;banán;kínálat;

- Nem unjuk a banánt: drágább a hazai, mint az egzotikus gyümölcs

A gyümölcsök ára átlagosan alacsonyabb, mint tavaly, ám még így is sok hazai fajta drágább, mint több egzotikus gyümölcs.

Egy kiló banán 280-345 forintért kapható, miközben egyes almafajtákért 350-400, a körtéért akár 500-600 forintot is kérnek a kereskedők. A banán és általában a déligyümölcsök árát egyebek mellet az is mozgatja, hogy amikor a termelő országokban a szezon miatt dömping van, akkor kedvezőbb áron adják. A banán főleg Közép-Amerikából érkezik, s ott már közeledik a banánérés csúcsidőszaka, és a termelési költségei pedig többnyire alacsonyabbak mint például a hazai gyümölcsök önköltsége.

A közép-, illetve dél-amerikai bérköltségek még a magyar minimálbér szintjét sem nagyon érik el, egyelőre nem hallani munkaerőhiányról sem, miközben a magyar gazdák már egyre magasabb napszámmal tudnak csak szüret idején munkaerőhöz jutni. Emiatt is időnként előfordul, hogy a délről érkező termék még a szállítási költségekkel együtt is olcsóbb sok hazai gyümölcsnél.

Ráadásul idén a jelentős fagykárt szenvedett őszi és kajszibarackot jóval drágábban mérték, mint a banánt, a narancsot, vagy a mandarint. A málnáról nem is szólva.

Az pedig nehezen ellenőrizhető, hogy például a banán a termőhelyen frissen szedve és fogyasztva ízletesebb, zamatosabb-e, mint a beérés előtt leszüretelt és a magyarországi etilénkamrákban utóérlelt gyümölcs. Ennek ellenére évente fejenként 5-6 kilogrammot fogyasztunk belőle, feleannyit, mint almából.

A fogyasztók fejében azonban az alma ma is egy olcsó vitaminforrás. Az árat tekintve ez már kevésbé igaz, még ha az akár ezer forintos áron kapható import Pink Lady-től, a kilónként 2-300 forintos, különböző kiszerelésű hazai fajtákig terjed is a kínálat – tájékoztatta a Népszavát Fórián Zoltán. Így könnyen előfordulhat, hogy a banán egyes időszakokban valóban olcsóbb mint az alma. Az Erste Agrár Kompetencia Központjának vezetője szerint a hazai termelői árakat az is feljebb tornázza, hogy az utóbbi években egyre több kertészet fejleszti a termesztési és a raktározási technológiát, amivel kiegyenlítettebbé teszi a hazai gyümölcskínálatot. Ez pedig jelentős befektetésekkel jár - tette hozzá.

A hazai gyümölcsök közül novemberben már leginkább csak az alma és a körte található meg a pultokon – említette lapunknak Apáti Ferenc, a FruitWeB Magyar Zöldség-Gyümölcs Szakmaközi Szervezet és Terméktanács alelnöke. A körte átlagos ára eleve 20-40 százalékkal magasabb, mint az almáé, így még akkor is drágább lehet a banánnál, ha a déligyümölcsöt nem akciósan árusítják.

A hosszú távú szerződésekkel, igen koncentráltan működő banán világpiac hatékony, a kis haszon, nagy forgalom elve alapján zajlik a kereskedés – közölte Fórián Zoltán. Ez a déligyümölcs évente két szezonban is érik, így folyamatos az ellátás. A banán az élelmiszer kereskedelemben stratégiai cikknek számít, sosem hiányozhat a kínálatból.

Az alma ára szintén a kereskedelem üzletpolitikájától függ, de az egész zöldség-gyümölcs piac folyamatainak értékelésekor figyelemmel kell erre lenni. Zöldségekből például idén csaknem ugyanannyi termett, mint tavaly (1,9 millió tonna körül), de például a hagymafélék és a gyökérfélék sokkal kevesebbet adtak. Ez már látszik is az árukon - jegyezte meg Fórián Zoltán.

Az idei gyenge termés tükröződik a statisztikai adatokban is: szeptemberben 6,2 százalékkal nőttek a mezőgazdasági termelői árak az egy évvel korábbiakhoz képest, ezen belül a növényi termékek ára 12,1 százalékkal emelkedett a Központi Statisztikai Hivatal e héten kiadott tájékoztatása szerint.  

ÁrhullámA gyümölcsök ára 11 százalékkal esett szeptemberben. A zöldségfélék viszont 27 százalékkal kerültek többe, az egy évvel azelőtti árakhoz képest. Az alma ára számottevően, 39,5 százalékkal csökkent elsősorban amiatt, hogy az ipari léalma ára két évvel ezelőtti szintjére esett vissza. A körte 3 százalékkal olcsóbb lett, de az őszibarack 74 százalékkal drágult. A szőlő ára minimálisan, 0,2 százalékkal lett alacsonyabb. A paradicsom ára 29 százalékkal nőtt, ami nemcsak a bővülő keresletnek, hanem a kereslet szerkezete változásának (több cherry, koktél, fürtös) és az ügyes kiszerelési választéknak is köszönhető - magyarázta az Erste agrárszakértője. Más zöldségek ára is megindult felfelé: az uborkáé 24, a fejes salátáé mintegy 8, míg a karfiol 81, a fejes káposzta 58 százalékkal drágult. A vöröshagyma termelői ára 41, a sárgarépáé pedig 66 százalékkal lett magasabb. Mindezek a fogyasztói árakban is visszaköszönnek.

Meglehetősen lassan halad a digitalizáció