Már nem csak egy péntek a Fekete Péntek: az Amerikából importált kereskedelmi akciónap, a Black Friday a magyar vásárlási szokások és elvárások nyomán egyre inkább átalakul a hazai e-kereskedelemben. A webáruházak változatos elnevezésekkel – Mega Szerda, Pink Péntek, Red Week, Black Friday Maraton – próbálják vásárlásra csábítani az év utolsó heteiben a meglehetősen árérzékeny magyar internetes vásárlókat. November végéig lényegében minden napra jut olyan akció, amelyen jelentős kedvezményekkel lehet vásárolni. Tavaly még úgy tűnt, egyre inkább összezárnak a webáruházak, hiszen a többség az Amerikai Egyesült Államokban szokásos hálaadás utáni pénteken egyszerre szervezte meg az év egyik legnagyobb akcióját, a Black Fridayt, az idén azonban megfordulni látszik a trend. A magyar vásárlók számára a Black Friday – az eredeti amerikai kezdeményezést szabadon értelmezve – egy 1-2 hétig tartó akciós időszakot jelent, a hazai kereskedők számára pedig egy olyan dedikált akcióhullámot, amikor nagyobb értékű termékeket szélesebb választékban kínálnak, sort kerítve ezzel a beragadt készletek kisöprésére is.
Madar Norbert, a GKI Digital üzletágvezetője szerint ennek egyik oka, hogy későre esik a Black Friday „hivatalos” napja – az idén ez november 23. -, ezért több áruház már ezen a néven korábban meghirdeti akcióját. A Black Fridayt öt éve Magyarországon is meghonosító legnagyobb hazai webáruház például éppen ma akciózik. Van ugyanakkor olyan webáruház is, amelyik már nyáron is ezzel a hívószóval hirdette leárazásait. Ezekre a lépésekre természetesen a többi kereskedő is reagál, és maga is meghirdet valamilyen akciót, bár nem feltétlenül Black Friday néven – magyarázza Madar Norbert. A folyamatos akciózás valójában a kereskedőknek is kedvezőbb, hiszen egyrészt nem egyszerre szakad rá a logisztikára a tetemes mennyiségű megvásárolt áru házhoz szállításának feladata, másrészt az árérzékeny magyar vásárlókat leginkább az akciókon keresztül lehet megfogni. Ha pedig folyamatosan van valamilyen leértékelés, akkor a vásárló nem pártol át másik webáruházhoz. Márpedig a vevők megtartásáért erős küzdelem folyik a webáruházak között, hiszen az internetes vásárlók létszáma lassan eléri a plafonját.
A GKI Digital várakozásai szerint az idei Black Friday-akciók során összességében 800-840 ezer vásárló rendel majd online különböző árucikkeket, fejenként 45-50 ezer forint értékben, tíz vásárlóból négy pedig várhatóan kétszer is vásárol majd. Az internetes vásárlások száma így összességében elérheti az 1,2 milliót is, az online költések összértéke pedig meghaladhatja
40 milliárd
A korábbi években komoly kihívások elé állította a webáruházakat és a futárcégeket a Black Friday és a karácsonyi vásárlási dömping, számos csomag csak jelentős késéssel érkezett meg - volt, ami karácsony után. Tavaly már kevesebb volt a fennakadás, az idén pedig még kevésbé számítanak ilyen problémára az e-kereskedelemben jártas szakemberek. A webáruházak ugyanis tanultak a korábbi évek összeomlásaiból, és már több futárcéggel is leszerződnek az ünnepi időszakra – van olyan webáruház, amely öt logisztikai partnerrel is dolgozik ebben az időszakban -, így ha az egyik kiesik, még mindig bevethető a másik. Gyors házhoz szállítást sem ígérnek ilyenkor: a többség előre felhívja a figyelmet arra, hogy a kiszállítás az ünnepi időszakban több napig vagy akár hétig is eltarthat. Emiatt fel is értékelődött a többcsatornás értékesítés szerepe: a webáruház mellett működő, hagyományos „offline” bolthálózat ugyanis lehetővé teszi az online rendelt termékek személyes átvételét. Ez pedig egyrészt enyhíti a logisztikai partnerek ünnepi időszakban jelentkező extrém terhelését, másrészt a vásárlók is előnyben részesítik: tízből hat esetben – ha elérhető távolságban van egy bolt - az online vásárlók inkább a személyes átvételt választják a kiszállítási díj megfizetése helyett.