oktatás;emberi jogok;civil;

A tanárok elmondása szerint a gyerekek egyre látványosabban utasítják el a kisebbségeket

- Kínos iskolai téma az emberi jogok

Az iskolák többsége nem mer kapcsolatba lépni civil szervezetekkel, így a diákok szinte semmit sem tudnak az emberi jogokról.

- Éppen a zsinagógába készülünk, a hitközség vezetője tart előadást a gyereknek a helyi zsidóság történetéről – mondta Nagy Erzsébet, a pécsi Apáczai Nevelési Központ tanára, a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének dél-dunántúli ügyvivője. – Szerencsére az igazgatónk pártolja az ilyen érzékenyítő órákat, ám a legtöbb iskolában próbálnak kitérni minden kényes téma elől, mert nem tudják, miért koppintanak a fejükre fentről - tette hozzá.

Hasonló eredményre jutott az Emberi Jogi Nevelők Hálózatának (EJHA) felmérése is: kutatásuk szerint ugyanis az emberi jogok iskolai oktatása és érvényesülése ezer sebből vérzik. Noha az Emberi Erőforrások Minisztériuma az Európa Tanácsnak megküldött anyagában az emberi jogok gyakorlati példáiként állította be a kötelező iskolai szolgálatot, valamint a hit-, illetve erkölcstan órákat, az EJHA szerint a hittanórák 2, etikán pedig 17 százalékban kerül elő a téma.

– Történelmet és magyart tanítok, s ha olyan részhez érünk az anyagban, amit össze lehet kötni az emberi jogokkal, beszélek róla - mondta az egyik kaposvári középiskola pedagógusa, aki ugyanakkor szintén azt tapasztalja, hogy a kollégái többsége inkább bele sem kezd ezekbe a témákba, mert így nem érheti őket baj. 

Pedig az általunk megkérdezett pedagógusok többsége elismerte, a diákok nemcsak az alapvető jogokkal nincsenek tisztában, hanem egyre látványosabb a különféle kisebbségek elutasítása is.

- A cigányozás mindennapos – állította egy pécsi szakgimnázium tanára -, ahogyan a zsidózás is. Hozzátette: Szerintem a többség azt sem tudja, igazából mit is takar a zsidóság, a cigányozást viszont valós, etnikai sértésként, a roma diákok megbélyegzésére használják. A fizikálisan gyengébbeket, a hátrányos helyzetűeket, vagy a tanulási nehézségekkel küzdőket is megtalálják.

- Ide vezet a permanens gyűlöletkeltés, ami évek óta jelen van az országban – mondta Nagy Erzsébet. – A gyerekek azt látják, hogy a hatalom folyamatosan megbélyegez csoportokat vagy egyéneket, s úgy gondolják, ez az érvényesülés útja. A civilek ellen folytatott kormányzati kampány pedig a tanároknál tette meg hatását: az iskolák általában nem mernek kapcsolatot tartani a civil szervezetekkel, mert ezek többségét sorosistának bélyegezte a hatalom, az intézményvezetők pedig félnek, a Klebelsberg Központ, a minisztérium, vagy valamelyik helyi politikus rosszallásától. Ezt állapította meg felmérésében az EJHA is: az iskolák kétharmada semmilyen kapcsolatot nem tart fenn emberi jogokra specializálódott civil szervezetekkel.

- Az a szomorú, hogy már meg sem kell tiltani – ismerte el egy kaposvári általános iskola tanára - egyszerűen működésbe lépett az önkorlátozás. Pedig éppen a pedagógusoknak kellene felhívniuk a diákok figyelmét, mert a legfogékonyabb korban ők töltik a legtöbb időt a gyerekekkel.

- Az állampolgárrá válás egyik fontos lépcsőfoka kellene, hogy legyen, hogy a fiatalok bekapcsolódnak valamelyik civil mozgalom munkájába – jelentette ki Nagy Erzsébet. – És ez nem azt jelenti, hogy csatlakozzanak valamelyik menekülteket segítő szervezethez, mert a civil szféra ennél sokkal-sokkal több, csakhogy a kormánynak sikerült elérnie, hogy az emberek nagy része egyenlőség jelet tesz a civilek és a migráció támogatása közé. Ráadásul miután az emberi jogokat is civilek emlegetik, a többség számára ez is egy elutasítandó-elítélendő téma.

A félelem nagy úr: alig hívják a civileketNemcsak az EJHA felmérése, de a civil szervezetek saját adatai is azt mutatják, látványosan visszaesett a közoktatási intézményekből érkezett meghívások száma. - Noha klasszikus, közoktatásra vonatkozó programunk nincs, fontosnak tartjuk, hogy az emberi és állampolgári jogok kellő hangsúllyal szerepeljenek az iskolákban, s nem csak a tananyagban kapjanak helyet, hanem élményt adó rendezvényeken is – mondta Zádori Zsolt, a Magyar Helsinki Bizottság kommunikációs munkatársa. – Az állampolgári magatartás alapja ugyanis, hogy a fiatalok minél több ismeretet szerezzenek a jogaikról. - Még a menekültválság kitörésének évében, 2015-ben is elég sok intézményben jártunk, azóta viszont radikálisan visszaesett a meghívások száma. Olyannyira, hogy az elmúlt egy évben már nem is kerestek meg bennünket ilyen ügyben – állította. A Helsinki sajtósa szerint egyértelmű, hogy az intézményvezetők és a szaktanárok félnek kapcsolatba lépni a kormány által sorosistának bélyegzett civilekkel. Kialakultak a hatalom részéről ideológiai elvárások, s az iskolák félelemből meg akarnak felelni ezeknek. Ha pedig nem, úgy járnak, mint a budapesti Fazekas Gimnázium, amely az idén márciusi Fazekas Fesztiválra meghívta az Amnesty Internationalt, tartson szakmai előadást a gyűlöletbűncselekményekről. A hír hallatán Németh Szilárd, a Fidesz alelnöke a Facebookon támadt az iskolára: – Mit keres a Soros által kitartott, migránspárti Amnesty International egy állami középiskolában, a Fazekasban? Ki adott erre engedélyt, lehetőséget? – írta a politikus.

Esőben átázik, napsütésben megfakul, anyaga könnyen szakad – a végeken teljesítők szerint ilyenek a polgárőrök állami pénzből vett láthatósági ruhája. A rendőrség nem nyomoz, a feljelentő polgármestert felfüggesztette a polgárőrszövetség.