Családi Otthonteremtési Kedvezmény;

- Ugyan a leszakadó családokat nem, de a középosztályt tovább segíti a csok bővítése

Hiába bővíti a kormány a családi otthonteremtési kedvezményt, az változatlanul csak a módosabbak helyzetén javít, nem segítve a leszakadó családokat, térségeket.

Az uniós és önkormányzati választások elé időzítve a kormány október 25-i ülésén a két- illetve háromgyermekes családok számára kedvező irányba módosította a családi otthonteremtési kedvezményt (csok). Így immár a kétgyerekes családok is hozzájuthatnak az állami garanciával támogatott, 25 évre szóló, 3 százalékos kamatozású, 10 millió forintos hitelhez. A három vagy többgyermekesek pedig a 10 millió forintos vissza nem térítendő támogatás mellé az eddigi 10 millió helyett 15 millió forintos kedvező kamatozású hitelt vehetnek igénybe. Igaz, csak azok, akik megfelelő jövedelemmel, önrésszel rendelkeznek, amit a szakértők szerint nem sokan használhatnak ki.

Ráadásul az elemzők számításai szerint az elmúlt 2 évben az új lakások ára – a csok teremtette keresletnövekedés miatt is - további 20 százalékkal megugrott és még mindig nem látszik az ív vége. Ez igencsak mérsékelte a csok nyújtotta újlakás-vásárlási segítséget. Azon az elemzők is vitatkoznak, hogy a módosított támogatási rendszer újabb áremelő, vagy épp stabilizáló hatású-e. Az egyik vélemény szerint az újlakás-kínálat bővülése stabilizálhatja, sőt valamelyest csökkentheti is a magas árakat. A nagy kérdés a 2020-tól ismét életbe lépő 27 százalékos áfa keresletvisszafogó hatása. Más vélemények szerint viszont, éppen a visszatérő magas áfa miatt, jövőre sokan dönthetnek úgy, hogy az utolsó pillanatban mégis új lakást vásárolnak, s ezt a beruházók kihasználhatják.

A leszakadók felkarolásához más kellA szakértők átfogó, hosszú távú, a szakmával is egyeztetett lakáskoncepciót sürgetnek. Az 5 ezer lélekszám alatti településeknek szánt "csok-extrának” pedig önmagában nem tulajdonítanak sok értelmet, hisz a jogosultak a korábbi támogatással is megvehetik az ingatlant. A legtöbb leszakadó térségben már 1-2 millió forinttól vásárolható családi ház. A módosított támogatási rendszer ehhez semmit nem tesz hozzá. A lakáshoz jutás nem elégséges a népesség megtartáshoz, ha nem társul hozzá komplex vidékfejlesztési stratégia, munkahely-, infrastruktúra- és szolgáltatásfejlesztéssel - vélik.

Az intézkedéscsomag jól tükrözi a kabinet gazdaságpolitikáját, miszerint a piac helyett a kormány dönti el, kik legyenek az otthonteremtés kedvezményezettjei – vélekedett a Népszavának Petz Raymund, a GKI Gazdaságkutató Zrt. ügyvezető igazgatója. Ahogy a korábbi csok esetében, a módosított támogatással is elsősorban a magas jövedelmű, megfelelő tőkével vagy ingatlannal rendelkező két-, illetve háromgyermekes családok járnak jól. A GKI az új csoktól nem vár érdemi piaci hatást, ezért nem módosítanak előrejelzéseiken: idén 17-20, jövőre 20-25 ezer új lakásátadásra számítanak.

Az új hitelelbírálási- és adósszabályok miatt csak a jövedelem egy bizonyos százalékáig lehet eladósodni. Így olyanok is új lakást vehetnek, akik piaci alapon ezt nem tehetnék meg, mert az állami garanciával nyújtott hosszú futamidejű kedvező kamatozású hitellel a törlesztőrészletek alacsonyabbak, mint az egyéb banki hitelek piaci kamatai – említette a Népszavának Balogh László, az Ingatlan.com vezető gazdasági szakértője.

A szakember szerint a csok bővítése elsősorban a vidéki nagyvárosokban élő családoknak jelent nagyobb segítséget, mert ott olcsóbbak az új lakások, mint Budapesten. Azok is jól járhatnak a változással, akik viszonylag olcsó telkeket kínáló kisebb településen szeretnének családi házat építeni. A korábbihoz hasonlóan a mostani csokból is kimaradnak azok, akiknek a jövedelme nem terhelhető meg hitellel, illetve nincs megfelelő önrészük, ami lehet valamilyen megtakarítás vagy saját ingatlan. Ráadásul a bankok hitelbírálati szempontjai is eltérőek. Az egyik elismerheti a mellékes jövedelmet, a másik viszont csak a munkabért számítja be. Akadhat tehát bank, ahol a csokhitel-kérelem elvérzik a hitelvizsgálaton, míg másutt befogadást nyer. A csok új változatát így főleg a fővárosban, illetve a nagyvárosokban és agglomerációjukban vehetik majd igénybe a jogosultak. Vagyis a térségek közötti szakadék ezzel is tovább mélyül.

A budapestieknek is megfizethetetlenAz - átlagnál valósághűbb mediánkeresetekből a legtovább Hajdú-Bihar, Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében és Budapesten kell dolgozni egy átlagos, 60 négyzetméteres helyi lakás megvásárlásához - derül ki a Portfolio.hu elemzéséből. Ez több mint 20 évet jelent. Vagyis hiába magasabbak a bérek a fővárosban, a lakások még ennél is drágábbak. Ebből a szempontból a legkedvezőbb helyzetben a Komárom-Esztergom, Heves és Nógrád megyeiek érezhetik magukat, ahol fele-harmadennyi időbe telik a lakásravaló összekuporgatása. Az OTP Ingatlanpont felmérése szerint a környező fővárosok belső kerületeiben egy lakás egy négyzetméteréért a legtöbbet Belgrádban, utána Prágában, majd Budapesten és Bécsben kell a legtöbbet - több hónapot - dolgozni. Valkó Dávid, az OTP Ingatlanpont vezető elemzője szerint az utóbbi évek keresetemelkedése messze nem tartott lépést a lakásárak megugrásával. 
Fellendülő garázspiacA válság óta fellendült a hozzávetőleg másfélmillió hazai garázs és gépkocsibeálló piaca - közölte az Otthon Centrum. Az árak vidéken egy-, Budapesten kétmillió forintnál kezdődnek. A felső határ 4-5, illetve 6-7 millió. Az új építésű lakásokhoz átlag 2-2,5 millióért adják a garázsokat, de az ár vidéken is legalább másfél millió. A válság előtt az új építésű társasházakban a garázsok akár 60-70 százaléka is a beruházónál maradt. Ma azonban a használatbavételi engedélyig több mint 80 százalékuk elkel. A garázs befektetésnek sem utolsó: Budapesten havi 10-35 ezer forint között adható ki, míg vidéken 10-20 ezer a jellemző - derül ki az ingatlancég közleményéből. MTI

A Párbeszéd törvényjavaslatban kezdeményezi, hogy ne legyen több "hatnapos" munkahét, a pihenőnapokat ne kelljen ledolgozni, a hosszú hétvégék minden napja legyen valódi munkaszüneti nap.