Kína;ipari kémkedés;

- A világ legnagyobb autós és légi piacának dolgozott a szuperkém - de lekapcsolták

Repülésipari technológiák után „érdeklődött „Jan Csün-hszü, aki Nankingban, Kína egyik legjobb műszaki egyetemén szerezte diplomáját. 2013 óta folytatott ipari kémkedést az Egyesült Államokban és Nyugat-Európában. Legalábbis ezzel vádolja őt az amerikai kémelhárítás, írja a hvg.hu.

A törekvő kínai hírszerző elsősorban a General Electric kutatásai iránt érdeklődött. Így bukott le Belgiumban, ahonnan kiadták az Egyesült Államoknak. Cincinnati városában már bíróság elé is állították .Az eset kapcsán a hongkongi South China Morning Post megjegyzi, hogy a hírszerző nem akárki : szűkebb pátriájában, Csiangszu tartományban az állambiztonsági szolgálat helyettes vezetője. Ilyen magas rangú kémek ritkán akadnak horogra az Egyesült Államokban, ahol nemrég egy 27 éves kínai fiatalembert tartóztattak le. Ő kínai származású, Amerikában élő fiatal mérnököket próbált beszervezni egyrészt ipari kémkedésre, másrészt pedig hazatérésre Kínába. A két ügy között összefüggés állhat fenn- írja a South China Morning Post.

Mindez nagyon is kapóra jön a Trump kormányzatnak, amely mind határozottabban penget Kína-ellenes húrokat. Mike Pence alelnök nemrég azzal gyanúsította meg Kínát, hogy beavatkozik az USA belügyeibe éppúgy, mint Oroszország.

Légből kapottak az amerikaiak vádjai- hangsúlyozta a külügyi szóvivő Pekingben. A kínaiak szerint nincs másról szó, minthogy Trump diplomáciáját, mely célba vette Kínát, most az Egyesült Államokban alá akarják támasztani egy hidegháborús kémkampánnyal. Ugyanakkor Pekingben tisztában vannak azzal, hogy a kereskedelmi háború nem Trump pillanatnyi ötlete.  

Kína GDP-je ma már az USA GDP-jének a 60 százaléka, és a távol-keleti óriás ma is gyorsabban növekszik, mint Amerika. Ráadásul belső piaca összehasonlíthatatlanul nagyobb: 1,4 milliárd, szemben a 315 millióval.

Persze fizetőképesség tekintetében nem lehet összehasonlítani az amerikai és kínai átlagpolgárt, de a világ legnagyobb autós és légi piaca immár Kína. Az amerikai és európai gyárak elkeseredett harcot folytatnak a dinamikusan növekvő kínai piacáért. Közben viszont a kínaiak maguk is akarnak repülőgépeket gyártani. Ezért a Kínában működő külföldi gyárak csak úgy kapnak működési engedélyt, ha betekintést engednek a technológiájukba.

Bár az összes tranzakcióhoz viszonyítva nem túl sok a bankkártya-csalás, gigászi összegeket emelnek le illetéktelenek, és a hazai kártyabiztonság hanyatlik.