Ikarus;

- Tilitoli, kitoli

Ha a rezsimnek fontos emberről vagy cégről van szó, akkor roppant innovatív tud lenni az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM). Ilyen cég az Ikarus Egyedi Kft. is, amely a Volánbusszal és a BKV-val szerződött 180 csuklós busz leszállítására. Sajnálatos módon ennek a mennyiségnek eddig csak a töredékét kapták meg a megrendelők.

Tavaly, a szállítási határidő első lejártakor az utolsó pillanatban 240 nappal meghosszabbították a terminust. De ez sem volt elég, sőt a végső 90 napos türelmi idő után, 2018. július 11-ig sem sikerült teljesíteni a megrendelést. A kft. július 9-én, hétfőn csődvédelmet és rögvest állami védelmet is kért: arra kérte a kormányt, hogy „stratégiailag kiemelt jelentőségű gazdálkodó szervezetté" nyilvánítsa. Ha megkapja, amíg a csődvédelmi eljárás tart sem szerződés nem bontható fel a céggel, sem kötbér-követelés nem nyújtható be ellene. 

S lám! Az innovációs tárca már másnap bejelentette, hogy a kormány megadja a különleges státuszt. Aminek több oka is lehet. Az egyik, hogy Varga Mihály 2016-ban meghirdette a magyar buszstratégiát, amihez görcsösen ragaszkodik a kormány, és ennek egyik, ha a gyengécske láncszeme is az Ikarus Egyedi Kft., ezért nem hagyhatják bedőlni. A másik Lepsényi István, a a gazdasági tárca volt államtitkára lehet, aki a kft. tulajdonosa, Mészáros Csaba korábbi cégének felügyelő bizottsági tagja volt.

Ám a BKV beleköpött levesbe. Július 11-én bejelentette, hogy eláll a szerződéstől, és valószínűleg a nem teljesített szállítások miatt kötbérre is igényt tart. Hiába a stratégiai státusz, amíg a csődeljárás nincs bejegyezve a cégbíróságon, addig nem lép érvénybe az állami kiváltság sem. 

A titok nyitja talán az, hogy Tarlós István, Budapest főpolgármestere soha nem támogatta az Ikarus Egyedi Kft. sertepertélését a BKV busztender körül, s csak a kormány erőltette rá Mészárosékat. Most elégtételt vehet. De bárhogy alakuljon is a hatalmasok egymás közti cicaharca, egyben azért biztosak lehetünk: a végén a számlát nekünk kell majd állni.