Az ipari forradalomról és a nyilasok uralmáról szóló esszéfeladatot választhatta a történelemből középszinten érettségizők többsége - legalábbis erről számoltak be az Eduline-nak nyilatkozó diákok, és ez a véleménye az érdi Vörösmarty Mihály Gimnázium szaktanárának is.
(Az első ipari forradalomról, a KGST-országokról, háromszáz évvel ezelőtti etnikai változásokról és a nyilasuralomról is írhattak esszét a diákok a középszintű töriérettségi második részében.)
Szabó Roland, az Érdi Vörösmarty Mihály Gimnázium magyar-történelem szakos tanára, az ELTE Modern Magyar Irodalomtörténeti Tanszékének megbízott oktatója szerint a gazdasági és etnikai váltazásokat és folyamatokat tárgyaló témák kevésbé népszerűek, mivel kevesebb a jól megjegyezhető történeti tényanyag. „A rövid esszék közül az ipari forradalomra vonatkozó feladat valószínűleg népszerűbb lesz, ám itt is fontos annak a fölismerése, hogy alapvetően az ipari fejlődés következményeiről kellett írni. A hosszú esszék közül biztos vagyok benne, hogy a nyilasuralom lesz a népszerűbb. Több tényanyag és a viszonylag átfogóbb források miatt” – magyarázta.
Az Eduline-nak nyilatkozó diákok is ezeket az esszéfeladatokat választották. „Az ipari forradalomról szóló feladatot a források használatával és az atlasszal könnyebben meg lehetett oldani” – mondta Réka, aki az egyik budapesti gimnáziumban végez idén.