Fővárosi Közgyűlés;taxisofőrök;tarifaemelés;

- Tarifaemelés minden áron

A főváros, miközben drasztikusan növelte a taxidíjakat, figyelmen kívül hagyta és el akarta titkolni a versenyhivatal tiltakozását.

Július elsejétől drágább lesz Budapesten taxival utazni: a jelenlegi 450 forintos alapdíj 700 forintra emelkedik, a kilométerdíj 20 forinttal, a percenkénti várakozási díj pedig 5 forinttal nő - erről döntött tegnap a Fővárosi Közgyűlés kormánypárti többsége. Mindez azt jelenti, hogy a kilométerdíj 300, a percenként várakozás, pedig 75 forint lesz. Az átlagos fuvardíj így mintegy 10 százalékkal lesz magasabb, ha az átlagosan 7 kilométeres utaskilométerrel számolunk.

Fotó: Vajda József

Fotó: Vajda József

Szeneczey Balázs, a városfejlesztésért felelős főpolgármester-helyettes azzal "védte" a döntést: nem a főváros, hanem az egyik taxis társaság, a Citytaxi kezdeményezte az emelést. A döntés előtt kikérték a BKIK, a fuvarszervező cégek és a taxis érdekképviseleti szervek véleményét, így az előterjesztés, majd végül a döntés – az eredeti elképzelésekhez képest kisebb mértékű emelésről – szerinte konszenzus alapján született meg. A taxisok fő indoka az volt, hogy 2013 óta változatlanok a tarifák, emellett a BKIK arra is hivatkozott, hogy időközben szigorodtak a gépkocsi-követelmények, drágultak a biztosítások, és az online pénztárgép használatát is bevezették.

Szaniszló Sándor, az MSZP képviselője viszont elfogadhatatlannak nevezte az emelést, szerinte ugyanis a fővárosnak arra kellene törekednie, hogy a fuvarszervezők olcsóbban is biztosíthassák a szolgáltatásukat. Gy. Németh Erzsébet, a DK képviselője arra kérte a főpolgármestert, ne engedjen a taxisok nyomásának.. Erre Tarlós István közölte, nem zárkóznak el a taxirendelet további finomításának lehetőségétől. Szerinte a taxisok által kezdeményezett díjemelés az ő kockázatuk.

A taxisrendelet módosításáról szóló előterjesztés mellékletei között hiába kerestük a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) véleményét, pedig információnk szerint azt időben eljuttatták Szeneczey Balázshoz. A mulasztás azért is érthetetlen, mert az önkormányzatnak kötelessége lett volna a nyilvánossággal megismertetni a GVH álláspontját.

A GVH egyértelműen fogalmazott az eddig eltitkolt állásfoglalásban: nem támogatják a tarifaemelést, a fővárosi taxirendelet árszabályozása nem oldja meg a piacon felmerülő anomáliákat, ezért a szabályzat teljes újragondolását javasolják. A GVH szerint a szabályozást versenybaráttá, és a mobilapplikációs eszközök felé nyitottá kell tenni.

A hivatal érdeklődésünkre közölte, hogy a GVH nem rendelkezik hatáskörrel rendeletek felülvizsgálatára, arra a kormányhivatal jogosult.

Átgondolatlan tervek
Szeptembertől indult a Lánchíd felújítása. Az átkelő teljes lezárásával járó felújítás költsége 16 milliárd forint lesz, és előre láthatólag 2021 nyarára fejeződhet be a munka. A főváros egyúttal arról is döntött: az alagút és a Clark Ádám tér felújítását későbbre halasztják.
A napokban Vitézy Dávid a BKK volt vezérigazgatója a Facebookon komoly kritikával illette a javaslatot: szerinte a Lánchidat és az alagutat egy beruházásként készítették elő, és azzal, hogy most két részre osztották a felújítást, kétszer hosszabb ideig lesz használhatatlan az Alagút-Lánchíd-tengely. - B. Z.

Hajléktalanok sokasága szállja meg a budapesti kiserdőket a jó idő beköszöntével. Van, aki sátorban húzza meg magát, más "házat" épít és veteményesről álmodik.